קבוצה של עיתונאים ותיקים, חברי אגודת העיתונאים בתל-אביב, דורשת להחליף בהקדם את הנהלת האגודה על רקע כוונתה לקדם מיזם נדל"ן באזור בית-סוקולוב.

קבוצת העיתונאים (אריה אבנרי, יאיר אלוני, אריק בכר, שבתאי טל, שלמה נקדימון, רוני סרנת, דן פתיר, גיל קיסרי, מוטי רוזנבלום ודבורה שפירא) שיגרה שלשום מכתב לכלל חברי האגודה, וזאת לקראת האסיפה הכללית שלה, שתתכנס בשבוע הבא. במכתב מודגש מצבה הקשה של האגודה ומובע חשש מקידום מיזם הנדל"ן.

מתוך המכתב: "כאשר בתוך סדר היום שנשלח אלינו נמצא סעיף העלול להתגלות כאחד המשמעותיים ביותר בתולדות האגודה, חובה עלינו לדרוש פיקוח ציבורי חיצוני, בלתי תלוי, על כל הליך הנוגע לעתיד משכן בית העיתונאים"

"כל מי מכם הצורך חדשות באופן סדיר לא יכול היה להתחמק מהדיווחים על התהליך שהפך את משכן האגודה, 'בית סוקולוב', לכלי ריק והביא לבריחתם של אלפים ממיטב העיתונאים בארץ משורות האגודה, תוך שהוא מאלצם להקים גוף חדש", נטען במכתב. "מה שהיה בית שוקק חיים ופעילות מקצועית ותרבותית, הפך למשכן רפאים, הממעט לארח מסיבות עיתונאים, תוך ירידה ממשית בהכנסות האגודה וצניחת קרנה בעיני הציבור".

בהמשך המכתב טוענים מחבריו כי "הנהלת האגודה – האמורה לייצג את האינטרסים של העיתונאים בשעת המשבר הקשה ביותר – משחיתה את זמנה וקופתה המדולדלת בסכסוכים משפטיים עקרים, העולים במיטב כספי דמי החבר אותם אנו משלמים (רק לאחרונה נדחתה בבוז תביעת סרק של ההנהלה כנגד בית-הקפה הפועל בחזית בית-סוקולוב, בניסיון לסילוקו, תוך שבית-המשפט מחייב את האגודה בתשלום של 22,000 ₪!!! הוצאות משפט). כעת מקדישה האגודה כספים נוספים בתביעת דיבה כנגד רשות השידור, וחובה עלינו לשאול מי משלם על הרפתקה משפטית נוספת זו".

אולם המניע העיקרי לשיגור המכתב נעוץ באחד מסעיפי סדר היום של האסיפה הכללית שתתכנס בשבוע הבא בבית-סוקולוב. סעיף מס' 4 בסדר היום קורא: "דיון בעניין הצעת מינהל מקרקעי ישראל (רמ"י) והמלצת הנהלת אגודת העיתונאים בנושא המקרקעין".

מנכ"ל אגודת העיתנואים יוסי בר-מוחא (משמאל) והיו"ר רותם אברוצקי (צילום: "העין השביעית")

מנכ"ל אגודת העיתנואים יוסי בר-מוחא (משמאל) והיו"ר רותם אברוצקי (צילום: "העין השביעית")

בית אגודת העיתונאים בתל-אביב בנוי על מגרש מרכזי בלב העיר, שכולל נוסף לבית-סוקולוב גם חצר פנימית גדולה ואת הבניין שברח' איתמר בן-אב"י 9, שמשרת את דובר צה"ל. לפי מאגר המידע של עיריית תל-אביב–יפו, שטח המגרש תופס 3,680 מ"ר ויש בו הזכות לבנות מגדל משרדים ומגורים בגובה 17 קומות ובשטח של כ-10,000 מ"ר (בתנאי שבית-סוקולוב עצמו ישמור על מצבו המקורי, שכן מדובר במבנה לשימור).

זו אינה הפעם הראשונה שבאגודת העיתונאים שוקלים לממש את זכויות הבנייה במגרש שברחוב קפלן. כבר בשנות ה-80 נחתם, ללא מכרז, הסכם עם קבלן לבניית מבנה במקום. הסכם זה בוטל משהוחלפה ההנהלה והתעוררו סימני שאלה בנוגע אליו.

לפני למעלה מעשור שוב עלתה יוזמה דומה, והאגודה אף הקימה ועדה ציבורית בראשות השופט בדימוס גבריאל שטרסמן, כדי שתכין מכרז למכירת המגרש. הוועדה המליצה תחילה לפנות את הבניין שברחוב איתמר בן-אב"י ולהקים מגדל משרדים ומגורים, בין היתר כדי לממן השבת חוב בסך 7.5 מיליון שקל שצברה עד אז האגודה למינהל מקרקעי ישראל. בסופו של דבר גם תוכנית זו לא יצאה אל הפועל. לפני כשמונה שנים החליטה אגודת העיתונאים להשיב את הקרקע למינהל, כדי שהוא יפתח את האזור, וזאת תמורת מחיקת חובותיה וקבלת הרשות להמשיך לפעול מבית-סוקולוב. גם הסדר זה לא הושלם עד היום.

להורדת הקובץ (DOCX, 21KB)

בינתיים הלך וגדל חובה של האגודה למינהל מקרקעי ישראל. לפי פרסומי עבר, האגודה חדלה לשלם דמי חכירה למינהל מקרקעי ישראל בשנת 1992 ולפני כשנתיים הוערך סך חובותיה למינהל בלמעלה מ-12 מיליון שקל.

למרות זאת סירבה האגודה לשתף פעולה עם יוזמה של שכנתה לרחוב, אגודת הסופרים, לבניית מתחם מגורים ועסקים. "אין לי שום עניין לקדם תוכניות חזיריות של יזמי נדל"ן", אמר לפני כשנתיים מנכ"ל האגודה יוסי בר-מוחא לכתב "כלכליסט" שי פאוזנר, והסביר כי הוא חושש פן יאשימו אותו ב"קומבינת נדל"ן על גב העיתונאים". אגודת העיתונאים מסרה אז לעיתון כי היא "אינה עוסקת או סוחרת בנדל"ן ולא מוכנה לעסוק בעסקאות שיחשפו אותה ללזות שפתיים מול זה או אחר". נראה כי כעת הוחלט על שינוי כיוון, מה שמעורר דאגה בקרב כמה מחברי אגודת העיתונאים.

יו"ר האגודה, רותם אברוצקי: "אנחנו לא מנסים לעשות משהו במחשכים. נציג בישיבה את כל הפרטים, ואני מאוד מקווה שיהיה דיון רציני וענייני"

החותמים על המכתב שנשלח השבוע מתריעים: "עלינו [חברי האגודה] לאשר המלצות של אותה הנהלה, אשר הובילה את האגודה אל סף תהום בעומק עשרות מיליוני שקלים, אותם דורשת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), לאחר שנים בהן לא שילמה האגודה את שהיתה חייבת לשלם לרשויות.

"לפני הכל, כאשר בתוך סדר היום שנשלח אלינו נמצא סעיף העלול להתגלות כאחד המשמעותיים ביותר בתולדות האגודה, חובה עלינו לדרוש פיקוח ציבורי חיצוני, בלתי תלוי, על כל הליך הנוגע לעתיד משכן בית העיתונאים, בו מגולמים סכומי עתק שאל לנו להשאיר לשיקול דעתה של ההנהלה הכושלת. להנהלה זו אין את הידע או הניסיון לעסוק בענייני נדל"ן".

בשל כך דורשים החברים באגודת העיתונאים להעלות להצבעה באסיפה הכללית הקרובה הצעה לקיום בחירות להנהלת אגודה חדשה בתוך 60 יום.

אריה אבנרי (רישיון CC BY-SA 3.0)

אריה אבנרי (רישיון CC BY-SA 3.0)

אריה אבנרי, מהחותמים על המכתב, כיהן בעבר כיו"ר אגודת העיתונאים בתל-אביב ונמצא כיום בסכסוך עם ההנהלה הנוכחית, בין היתר על רקע דברים שאמר בכתבה על האגודה ששודרה בערוץ 1 והובילה לתביעת דיבה. "בתקופה שלי נזהרנו מאוד מהתקשרויות עם קבלנים", אומר אבנרי. "צריך לדאוג שתהיה מערכת פיקוח חיצונית. עם רואה-חשבון מלווה, אני רוצה שהכל יהיה נקי. בית-סוקולוב לא שייך להנהלה, אלא לכל חברי אגודת העיתונאים".

יו"ר האגודה הנוכחי, רותם אברוצקי, אינו פוסל את הדרישה לפיקוח על הסף. "את החוב למינהל מקרקעי ישראל אפשר לשלם בשתי דרכים – או באמצעות בנייה עם המינהל או באמצעות יזם", הוא אומר, "ועכשיו צריך לקבל החלטה". לדבריו, בהנהלת האגודה אכן הוחלט לשנות גישה ולהפוך את החלטת העבר שקבעה כי יש להעביר את המגרש לרשות המינהל. "מסתבר שבעסקה עם המינהל אנחנו נקופח בצורה איומה", הוא מסביר. "ההצעה של המינהל רעה עד כדי סכנת הפסד לאגודה, ואנחנו לא יכולים להשאיר את המצב כך. צריך להסדיר את העניינים".

אשר לדרישה לפיקוח חיצוני אומר אברוצקי: "יכול להיות שיהיה". לדבריו, "תהיה ישיבה, אנשים יעלו הצעות, אני לא נבהל מזה. אנחנו לא מנסים לעשות משהו במחשכים. נציג בישיבה את כל הפרטים, ואני מאוד מקווה שיהיה דיון רציני וענייני".

"מזה שנים לא מעטות נשמעות טרוניות על שאירע באגודת העיתונאים שלנו", חותמים חברי אגודת העיתונאים את מכתבם. "הבה נודה על האמת – לאדישות חברי האגודה היה חלק מרכזי בהתדרדרות זו. חובה על כולם להיות נוכחים באסיפה הכללית הקרובה – לאחר תשלום דמי החבר – כדי שאף אחד לא יוכל לטעון מאוחר יותר שלא היה מה לעשות בכדי למנוע את קריסתו הסופית של גוף ציבורי ותיק זה".