רשות המסים דורשת ממערכת התוכנית "עובדה" למסור לידיה באופן גורף מידע גולמי שנאסף במסגרת עבודה עיתונאית. הדרישה החריגה התקבלה הבוקר (6.3.14), עת התייצבו חוקר ותובע מיחידת יהלום של רשות המסים במערכת התוכנית בתל-אביב והציגו בפני הנוכחים צו חתום בידי שופט, המאפשר להחרים את כל המידע שנאסף במסגרת תחקיר שערכה התוכנית על תופעת תיירות המרפא.

איל גונן, עורך "עובדה": "הצו הגורף הזה הוא פגיעה במרחב הפעולה העיתונאי. יש כאן חשש מובהק מפגיעה בחסיון מקורות"

בעקבות תחקירם של שרית מגן וניר שחק, ששודר בדצמבר השנה, נפתחה חקירה נגד שלושה מהרופאים שהתנהלותם תועדה בו – צבי רם, יוסי פז ושלומי קונסטנטיני. על-פי לשון הצו, מערכת התוכנית נדרשת למסור לידי חוקרי הרופאים "גיבוי מלא של כל החומרים הגולמיים, קרי, החומרים טרם עיבודם וכשהם אינם ערוכים, באמצעותם הוכן התחקיר והופקה התוכנית בעניין 'תיירות המרפא בישראל'", וכן כל חומר אחר שברשות העיתונאים ושעשוי להיות קשור לחקירתם של רם, פז וקונסטנטיני.

במערכת התוכנית סירבו למסור לחוקרים את המידע, והודיעו להם כי בכוונתם לערער על מתן הצו. עורך "עובדה", איל גונן, אמר בשיחה עם "העין השביעית" כי הרשויות מעוניינות במידע כדי לחזק באמצעותו את הממצאים שנאספו עד כה בחקירה המתנהלת נגד הרופאים. לדברי גונן, למערכת התוכנית אין כל כוונה לשתף פעולה עם הבקשה.

אילנה דיין בקדימון לתחקיר על שחיתות לכאורה בתעשיית תיירות המרפא

אילנה דיין בקדימון לתחקיר על שחיתות לכאורה בתעשיית תיירות המרפא

"הצו הגורף הזה הוא פגיעה במרחב הפעולה העיתונאי", אומר גונן. "יש כאן חשש מובהק מפגיעה בחסיון מקורות – עניין ייהרג ובל יעבור מבחינתו של כל עיתונאי. מעבר לכך, זה פשוט לא ראוי שגורם אכיפתי יחדור ל'מטבח' העיתונאי, במקום לבצע חקירה עצמאית.

"עבודתם של העיתונאים היא פרסום כתבות ותחקירים; בזה מסתיים תפקידם. העבודה שלנו היתה שידור התחקיר ב'עובדה', והעבודה של רשויות החוק היא לבצע את הבדיקות שלהן, ככל שהן חושבות שיש בכך צורך. אי-אפשר להמיר חקירה עצמאית בהוצאת צו".

בהודעת גינוי שנשלחה לאחר פרסום התקרית קוראים גם בארגון העיתונאים לרשויות החקירה להימנע מהחרמת חומרים שהושגו במסגרת תחקיר עיתונאי. "ארגון העיתונאים מגנה את הוצאת הצו שמחייב את מערכת 'עובדה' למסור לרשות המסים חומרי גלם שהושגו במהלך עבודה עיתונאית", נמסר בהודעת הארגון. "על רשויות החוק להכיר בחשיבותם של חופש עיתונות וחסיון מקורות לדמוקרטיה ולבצע את תפקידם באופן עצמאי ומקצועי, מבלי לנסות להשתמש בעיתונאים ובעבודתם ככלי חקירה".