הצעת חוק נוספת של ממשלת נתניהו שנועדה להיטיב עם ערוץ 14, המשדר דרך קבע תעמולה ממשלתית ומשרת את רה"מ בנימין נתניהו, עברה שלשום (3.2) בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

מטרת הצעת החוק היא הארכה בחודשיים נוספים של הטבות רגולטוריות שהוענקו לערוץ 14 (חלקן הוענקו גם לערוצים נוספים, כדי למנוע עתירות נגד החוק). החוק הנוכחי הוא המשכו של חוק פרטי אותו הגיש ח"כ אריאל קלנר (הליכוד), שעבר קריאה אחרונה ב-6 באוגוסט 2024 והתקבל כהוראת שעה עד ה-31 בינואר 2025.

הצעת החוק, תיקון מס' 8 לחוק הפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות, עברה ברוב של 51 תומכים ו-39 מתנגדים וכבר נקבע לה דיון ביום שני הבא (10.2) בוועדת הכלכלה, בנוכחות שר התקשורת שלמה קרעי.

החוק המקורי נועד לאפשר לערוץ 14 להפיץ את שידוריו בעידן פלוס בחינם, תוך שהתשלום בסך של כ-2 מיליון שקל בשנה יושת על הקופה הציבורית דרך תאגיד השידור. בנוסף, יקבל הערוץ פטור מהחובה למסור בחינם את שידוריו החיים לפלטפורמות, כפי שמחוייבים מתחריו. הטבה שלישית היא מחיקת חוב שנוצר לערוץ אחרי שחזר לשדר בעידן פלוס מבלי לשלם, תחת הרושם הכוזב שיצר השר קרעי עם תחילת המלחמה בעזה כאילו בסמכותו לפטור את הערוץ מתשלום דמי הפצה.

הצעת החוק הראשונית, שהגיש ח"כ אריאל קלנר (הליכוד), נוסחה באופן בוטה ופרסונלי עבור ערוץ 14, ולכן רוככה בהמשך בוועדת הכלכלה באופן שההטבות שיועדו תחילה בעיקר לערוץ 14 יחולקו גם לערוצים נוספים. בנוסף, הוגבל תוקף החוק מאחר שהשר קרעי הצהיר כי הוא מתכוון לבטל את שירות עידן פלוס בחקיקה ראשית ולהופכו לשירות דיגיטלי בעלות פחותה עשרות מונים.

שלשום, בדיון במליאת הכנסת בהצעת החוק, התברר כי השר קרעי עדיין רחוק מלהעביר את החוק, למרות שהציג אותו לראשונה כבר ב-2023. גם כעת, כמעט שנתיים מאוחר יותר, נוסח החוק מוסתר מהציבור ומגופי התקשורת. מעל דוכן הכנסת הודה קרעי כי הכישלון המקצועי המתמשך שלו יצריך הארכה אף מעבר לזו שבהצעת החוק הנוכחית.

"אנחנו בוועדה נבקש להאריך את הוראת השעה לא בחודשיים, כי זה לא יספיק" הצהיר שלשום השר קרעי, "אנחנו נבקש להאריך אותה בחצי שנה עד סוף יולי, שעד אז להערכתנו כן נצליח להשלים את חוק השידורים הכולל". קרעי הצהיר כי בכוונתו להניח על שולחן הכנסת את חוק התקשורת, שאמור לשנות את כלל אסדרת התקשורת המסחרית, במהלך חודש מרץ ולהשלים את תהליך החקיקה עד לסוף חודש יולי 2025.

שר התקשורת שב והשתלח בנאומו בחברו למפלגה, יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן, בשל החלטתו של ביטן שלא לקדם חלק ניכר מהצעת החקיקה הפרטיות שקרעי עומד מאחוריהן, "הצלחתם לגייס את יו"ר ועדת הכלכלה לשורות האופוזיציה" הפנה קרעי את הדברים מעל דוכן המליאה לח"כ שלי טל-מירון חברת ועדת הכלכלה, "מחיתם לו כפיים [כך במקור], עודדתם אותו, שרתם לו שירי הלל".

"הגעתם לשיא. גייסתם את יו"ר ועדת הכלכלה מהקואליציה, לסדר היום של האופוזיציה בכל מה שקשור לתקשורת", המשיך להתגולל על ח"כ ביטן, שנעדר מהמליאה מזה כשבועיים לאחר שהתאשפז במחלקת טיפול נמרץ. קרעי תקף את ביטן לאחר שעוד באותו יום גידף את "העין השביעית" בשל הפרסום על הקרע בינו לבין ביטן וטען כי הוא "אוהב ומעריך אותו" ולא ינהל את המחלוקת איתו בפומבי.

קרעי כיוון בדבריו בין השאר לכך שהוא מנסה לעקוף את ועדת הכלכלה, אליה מנותבים הצעות חוק בתחום התקשורת, ולהעביר את הטיפול בחוקים לוועדה ייחודית. המהלך יצריך אישור של הייעוץ המשפטי של הכנסת, שכבר הביע אליו התנגדות. בנוסף, לא ידוע אם רה"מ נתניהו, שמבכר בדרך-כלל להשתמש בהצעות החוק התקשורתיות כאיום על מנת למנוע סיקור ביקורתי ולא למצות את הליך החקיקה - מגבה את המהלך.

"חוק ההטבות הלא חוקיות לערוץ 14"

מיעוט מקרב עשרות חברי הכנסת שעלו בדיון לדוכן הנואמים התייחסו להצעת החוק, ביניהם ניתן לציין את ח"כ שלי טל-מירון (יש עתיד), ח"כ גלעד קריב (הדמוקרטים) ויו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד.

ח"כ טל-מירון, החברה בוועדת הכלכלה, טענה כי מדובר ב"חוק שבא לתת הטבות ספציפיות מאוד ל'ערוץ הליטוף הממלכתי'" ערוץ 14, וציינה כי לא מדובר בחוק נקודתי אחד אלא במתקפה כוללת על התקשורת החופשית בישראל: "אם ערוץ 14 יורד וקורס ברייטינג – עושים חוק רייטינג. ההכנסות של ערוץ התעמולה בירידה? מחוקקים חוק של הטבות כלכליות. אם לא מצליחים לסגור את התאגיד – מחוקקים כדי להשתלט על הדירקטוריון", טענה טל-מירון.

רה"מ בנימין נתניהו במופע עם יעקב ברדוגו בערוץ 14, 28.11.24 (צילום מסך)

רה"מ בנימין נתניהו במופע עם יעקב ברדוגו בערוץ 14, 28.11.24 (צילום מסך)

ח"כ גלעד קריב (הדמוקרטים) אמר כי "החוק הזה צריך להיות מכונה בשם 'חוק ההטבות הלא חוקיות לערוץ 14'. זו התכלית היחידה של החוק הזה", והוסיף כי החוק המונח כרגע על שולחן הכנסת מאריך הוראת שעה שמלכתחילה הייתה לא ראויה, "ערוץ 14 ניצב בבסיס החקיקה הזאת. את השר קרעי מעניין ערוץ 9? על מי אנחנו עובדים? זה חוק של הטבות מושחתות לערוץ שהוא לא ערוץ תקשורת, הוא ערוץ תעמולה, ערוץ של פייק ניוז, ערוץ של הסתה".

כמו בחוקים רבים שקרעי עומד מאחורי קידומם, בסיס החוק נשען על כשלים אמיתיים בשוק התקשורת המשוועים לפיתרון, שמגישי הצעות החוק מטעם הליכוד מנצלים אותם על מנת להסוות באמצעותם את כוונותיהם לקדם הטבות לערוץ שרה"מ נתניהו מעוניין בחיזוקו.

הרקע ל"חוק השוחד הקטן"

מערך עידן פלוס הוא מערך הפצת שידורים ציבורי שנועד להעניק חלופה זולה לחבילות הצפייה היקרות של חברות הכבלים, הלוויין והפלטפורמות הדיגיטליות. באמצעות רכישה חד-פעמית של ממיר, יכול המשתמש לקלוט חבילה בסיסית של ערוצים ישראליים מרכזיים. אולם המערך מעולם לא זכה להצלחה גדולה וכיום הוא משרת מספר קטן יחסית של צופים.

על פי החוק הקיים, הערוצים המשודרים בעידן פלוס מממנים את הפעלתו, אלא שערוץ 14 סירב לעשות זאת, צבר חוב של 6.5 מיליון שקל ורק אז פרש מהמערך. לעזרת הערוץ נחלץ השר קרעי, המרבה להופיע בערוץ 14. השר ניצל את טבח ה-7 באוקטובר ופתיחת המלחמה בעזה כדי להורות על צירופו מחדש של הערוץ למערך, הפעם ללא תשלום מצידו. ההוראה של השר כללה עוד שלושה ערוצים דלי רייטינג המוגדרים "ערוצים זעירים", על מנת להסתיר כי מדובר בחקיקה פרסונלית.

קרעי טען כי הדבר נדרש לאור מצב המלחמה ובשל צורכי האוכלוסייה הדתית-חרדית ב"קו פתוח" למקרה חירום בשבת. כלומר, באופן אבסורדי, יש להפיץ בחינם את שידורי ערוץ 14 דווקא משום שהוא אינו משדר כלל במהלך השבת. מדובר בתירוץ קלוש מכמה בחינות: מעבר לכך שלחלק הארי באוכלוסייה החרדית אין בכלל מקלט טלוויזיה, הרי המערך כבר מספק "קו פתוח" באמצעות תחנות הרדיו המופצות באמצעותו. גם אם לא, מדוע יש להעניק הפצה בחינם לערוץ בכל שאר ימות השבוע?

רה"מ בנימין נתניהו עם איל ההון מיכאל מירילשוילי (צילום: מארק ישראל סלם). במרכז: יצחק מירילשוילי, הבעלים המוצהר של ערוץ 14 (צילום: רונן גולדמן, רשיון CC BY-SA 3.0))

רה"מ בנימין נתניהו עם איל ההון מיכאל מירילשוילי (צילום: מארק ישראל סלם). במרכז: יצחק מירילשוילי, הבעלים המוצהר של ערוץ 14 (צילום: רונן גולדמן, רשיון CC BY-SA 3.0))

בסופו של דבר התברר כי התירוצים כלל אינם משנים, משום שלקרעי אין כלל סמכות להורות על פטור מתשלום דמי הפצה. כך קרה שהערוץ צבר חוב נוסף, של כמיליון שקל, בשל חצי שנה בה חזר להפיץ את שידוריו בעידן פלוס מבלי לשלם. אחרי שהתגלה כי הוראת השר נתנה בהיעדר סמכות, החל ח"כ קלנר לקדם את הצעת החוק הפרטית בנושא, בתמיכה ממשלתית ובסיוע שר התקשורת.

בישיבת ועדת הכלכלה האחרונה שדנה בחוק, באוגוסט האחרון, טען יו"ר הוועדה דוד ביטן כי לא יאפשר את הארכת תוקפו של החוק מעבר ל-31 בינואר, לפחות לא כחוק פרטי, ובמידה ותידרש הארכה נוספת הוא יתיר זאת רק במידה ויונח על שולחן הכנסת חוק ממשלתי.

בניגוד לעמדת הרשות השנייה ומשרד התקשורת, דרש ביטן מהרשות השנייה לעמוד בלוח זמנים לפיו מרבב מספר 1 (המכונה "המרבב הישן"), אחד משני המרבבים שבאמצעותם מועברים שידורי עידן פלוס, ייסגר עד ה-31 בינואר ולא עד ה-31 במרץ כפי שדרשו ברשות השנייה ובמשרד התקשורת ("מרבב" הוא המתקן הטכנולוגי באמצעותו מועברים השידורים בפועל).

בהחלטותיו ביטן העניק חבל לשר קרעי בכל הקשור לרצונו להיטיב כלכלית עם ערוץ 14, אולם ניצל רצון זה על מנת להפעיל לחץ גם על הרשות השנייה וגם על משרד התקשורת כדי שיקדמו את החלפת מערך עידן פלוס במערך מתקדם וזול הרבה יותר, מהלך שתקוע במשרד התקשורת כבר כחמש שנים.

בדיעבד, אפשר להבחין כי כבר לפני חודשים אותת ח"כ ביטן לשר קרעי שדעתו אינה נוחה ממבול החקיקה הפרטית "בכאילו", שידוע לכל כי השר עומד מאחוריה, ושמגיעה לפתחה של ועדת הכלכלה. חקיקה פרטית אינה נדרשת לעבודה יסודית ולביסוס טענות על-ידי נתונים מקצועיים, וכך קרה שהוועדה נדרשה לדון בהצעות חוק מרושלות וחסרות ביסוס, עם חברי כנסת שהפגינו בורות וחוסר מושג ביחס להצעות שהגישו.

סגירתו המוחלטת של מערך עידן פלוס ומעבר למערך דיגיטלי אינם עניין של חודשים אלא של שנים, והשר קרעי גם כורך אותם בהעברת חוק השידורים, שכבר הוכיח אוזלת יד בחקיקתו. לכן, כדי שממשלת נתניהו תוכל להמשיך בהענקת ההטבות לערוץ 14 היא תצטרך לחזור ולחוקק את הוראת השעה, גם מעבר לחודשיים שהצעת החוק הנוכחית מבקשת או חצי השנה שמבקש השר קרעי.