בישיבת מליאת מועצת העיתונות והתקשורת שהתקיימה ב-25 ליולי השנה התבקשתי לעמוד בראש ועדה שתכין את תגובת המועצה לתזכיר חוק התקשורת (שידורים), התשפ"ג-2023 של שר התקשורת שלמה קרעי.  הייתי מודע אז למעלליו של האיש הרע הזה, שלוחו בכנסת של הרב מאיר מאזוז ("והייתם לי סגולה מכל העמים – מה זה והייתם לי סגולה?! הקורונה יכולה להסתובב בכל העולם, לישראל לא תגיע!").

מיומו הראשון כשר התקשורת קידש האיש הזה מלחמה על חופש העיתונות והתקשורת ועל השידור הציבורי. אין לי גם ספק שלמטרה זו מונה כב' הח"כ הד"ר לתפקיד שר. היה זה  כדי לממש את חזונה של שוחרת דמוקרטיה נוספת ממועדון הליכוד, השרה מירי רגב. למרבה האירוניה שרת התרבות כתוארה אז הצהירה בלא כחל ושרק ובלא שיעלה הסומק בלחייה: "מה שווה התאגיד אם אנחנו לא שולטים בו? השר צריך לשלוט, מה נעמיד כסף ואז הם ישדרו מה שהם רוצים?".

מייד עם כניסתו לתפקיד הצהיר קרעי, בכנס DIGIT 2023 לעיתונות אונליין: "אני חושב ששידור ציבורי זה פסול". ועוד הוסיף, כי בשאיפתו להכחיד את השידור הציבורי הוא מממש את "התפיסה הכלכלית ליברלית של הליכוד והימין הכלכלי". את העדפותיו ביטא קרעי כשהוסיף: "ערוץ 14 פתוח אצלי בלשכה". הערוץ המשרת במסירות את ראש הממשלה נתניהו.

ועוד הטעימנו קרעי מנחת לשונו בכנס החניכה שלו כשהצהיר, כי "זקנותו [של אהרון ברק] מביישת את בחרותו" בכך ש"הוא יוצא כנגד ממשלה נבחרת, כנגד הדמוקרטיה במימושה הטהור ביותר על ידי בוחרים שהלכו לקלפי ואמרו אנחנו רוצים שינוי במערכת המשפט". ובין רגע חזר בו מדבריו, שמא תשתמע מהם מחמאה כלשהי לשופט ברק והוסיף בנחמדות האופיינית לו: "אבל אני לא אומר 'זקנותו מביישת את בחרותו' כי כל הקריירה שלו, ה-30 שנה האחרונות הם באו במרמה כנגד חברי כנסת". זה האיש, זה טבעו וזה סגנונו.

ברכת חג פורים שמח ולכו לעזאזל מאת שר התקשורת הדוקטור שלמה קרעי (פרט)

ברכת חג פורים שמח ולכו לעזאזל מאת שר התקשורת הדוקטור שלמה קרעי (פרט)

בתגובה למחאה נגד המהפכה המשטרית ולמחאת אנשי המילואים צייץ: "'ומרדכי לא יכרע ולא ישתחווה' - יש זמנים שבהם צריך לעמוד איתן כנגד ההגמוניה והשליטים בעיני עצמם. לסרבנים המחוצפים, נאמר את מאמר מרדכי לאסתר: 'רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר ואת ובית אביך תאבדו'. עם ישראל יסתדר בלעדיכם ואתם תלכו לעזאזל. נוע תנוע הרפורמה. לעת כזו הגענו למלכות".

ומי ימלא את מקומם של הטייסים ושאר לוחמי צה"ל לאחר שיילכו לעזאזל? קרעי אמנם טען "אני משתלח במי שלא רוצה להיות חייל צה"ל", אך כשנשאל בכנסת אם בניו יתגייסו, הבהיר שזה נתון לבחירתם. "אם בן שלי יחליט להיות תלמיד חכם, לא אמנע את זה ממנו. גם אשמח מאוד אם הוא יעשה את זה. בעיני, בחורי ישיבה משרתים את מדינת ישראל כמו שצה"ל משרת את מדינת ישראל".

האם זהו המקור להצעת חוק-יסוד: לימוד תורה הקובע, כי "מי שקיבלו על עצמם להתמסר לתלמוד תורה לתקופה ארוכה ייחשבו לעניין זכויותיהם וחובותיהם כמי שמשרתים שירות משמעותי את מדינת ישראל והעם היהודי"?.

נשוב לתזכיר קרעי לחיסול חופש העיתונות. כשהתעמקתי בהצעה גיליתי, כי בצד ריסוקו של השידור הציבורי מטרת התזכיר היא לתגמל באורח מניפולטיבי את ערוץ 14 שכזכור פתוח 24/6.5 (בשבת אין הערוץ משדר ואף השר שוהה קרוב לוודאי בבית הכנסת) בלשכתו של השר. הוא עושה זאת בתחכום ראוי לשבח.

רה"מ בנימין נתניהו מתארח בתוכנית "הפטריוטים" בהנחיית ינון מגל, ערוץ 14, 13.4.23 (צילום מסך)

רה"מ בנימין נתניהו מתארח בתוכנית "הפטריוטים" בהנחיית ינון מגל, ערוץ 14, 13.4.23 (צילום מסך)

התזכיר קובע את מדרגות החובה של ההשקעה ביצירה מסוגה עלית ותוכנן כך שערוץ 14 ייפול מתחת למדרגה הנמוכה ויהא פטור מהשקעה. התזכיר אף מרכך את הדרישות בתחום שידורי החדשות ובכך הוא משרת את ערוץ 14 שלהזכירנו הוקם בכלל כ"ערוץ מורשת", מורשת ממנה נותרה בסך-הכל העובדה שהוא אינו משדר בשבת.

לבסוף, מבקש התזכיר לבטל את עידן+ ובמקום זאת תפתח הרשות אפליקציה לאספקת תכנים ותפיץ אותם לציבור. עידן+ הוא מערך שידור טלוויזיה דיגיטלי קרקעי שמופעל על ידי הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו.  השידורים מופצים לקליטה בחינם אך הערוצים המשדרים באמצעותו חייבים בתשלום דמי הפצה בסך 2 מיליון שקל לשנה.

ערוץ 14 סירב לשלם את דמי ההפצה וצבר חוב של 7 מיליון ש"ח בנוסף לחוב של מעל ל-12 מיליון ש"ח למדינה בשל אי עמידה בתנאי הרישיון. לפיכך הוסר הערוץ מהמערך. הצעתו של קרעי להמיר את עידן+ באפליקציה נועדה לאפשר לערוץ 14 להתחמק מפירעון חובה. קרעי יזם זאת למרות העובדה שהתריעו בפניו, כי פלחי אוכלוסיה שלמים שאותם דווקא משרת עידן+ יתקשו לתפעל את האפליקציה.

יוזמתו הלא מבורכת של השר קרעי זכתה לביקורת נוקבת מכל חוגי התקשורת ונראה שהוא מתקשה להעביר אותה. אך לא ינום ולא יישן שומר ישראל. ביוזמתו הגיש ח"כ אריאל קלנר הצעת חוק פרטית שאושרה על-ידי ועדת השרים לענייני חקיקה, לפיה ערוץ 14 ישוב להיות משודר בעידן+ מבלי שיידרש לפרוע את חובו ואף יופחתו דמי ההפצה השנתיים שעליו לשלם לסכום שלא יעלה על 15 אלף שקל. כל זאת בנוסף להקלה משמעותית בתשלום דמי הרישיון.

והנה התרחשה עלינו מלחמת חרבות ברזל. לא איש כקרעי ייתן להזדמנות פז כזו לחמוק מידיו הרי, כפי שהורה לנו, "מרדכי לא יכרע ולא ישתחווה". כדי לשרת את הציבור שומר השבת החליטה הרשות השנייה להפעיל גל שקט של תחנות רדיו חרדיות ו"כאן מורשת", הן בתחנות הרדיו עצמן והן בעידן+, שבהן תושמענה אזעקות בלבד. אץ רץ ערוץ 14 ומיהר לבשר, כי יקיים גל פתוח במהלך השבת עבור ציבור שומרי השבת, זאת "לבקשת פיקוד העורף והרבנות הראשית לישראל", וכי הרבנים הראשיים לישראל הורו(!) כי "יש להשאיר את הערוץ דלוק מלפני כניסת השבת".

לזכותם של רבים משרי הממשלה ייאמר שהם לפחות נאלמו דום נוכח השואה האיומה בתולדות המדינה. לא קרעי

ומה על השר קרעי? הוא כמובן קפץ על ההזדמנות. הנה אפשר להעניק כך לערוץ 14 עוד אפיק הפצה - בחינם ומבלי לשלם את החוב. במכתב לרשות השנייה הודיע השר, כי הוא שוקל להפעיל את סמכותו לפי סעיף 13א לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982 ולהורות "להעמיד לשימושם של בעלי רישיון לשידורי טלוויזיה כהגדרתם בחוק הפצת שידורים את האפשרות להפצת שידוריהם באמצעות מערך עידן פלוס", זאת כדי "להגביר את החשיפה של הציבור להודעות חירום מצילות חיים". על הדרך, כמו בפעמים קודמות שבהם שינו את החוק כדי להיטיב עם ערוץ 14, צירפו אליו גם את הערוצים הקטנים 24, 9 ו-30.

מספר הערות ליוזמתו ה"ברוכה" של קרעי: ראשית, הגל השקט פועל כבר בתחנות הרדיו הרלוונטיות. שנית, הציבור החרדי שלהגנתו נזעק קרעי איננו מחזיק בתועבה של מקלטי טלוויזיה. ולבסוף, גם אם היתה הצדקה לכלול את ערוץ 14 בגל השקט בסופי השבוע, מה צורך יש להפיץ את שידוריו במערך של עידן+ בכל ימות השבוע?

לזכותם של רבים משרי הממשלה ייאמר שהם לפחות נאלמו דום נוכח השואה האיומה בתולדות המדינה. לא קרעי. בעוד מי שהוא שלח לעזאזל נלחמים בשערי עזה וממלאים את מודעות האבל, בעוד בחורי הישיבה ממשיכים לשרת את מדינת ישראל "כמו שצה"ל משרת את מדינת ישראל", גילה השר חסר כל העכבות והבושה הזדמנות פז לרווח פוליטי. סוף סוף הוא הרי יודע שבעקבות המלחמה שפרצה במשמרת שלו תגיע עת הפריימריז.

פרופ' אשר מעוז הוא יו"ר הוועדה לקשרים אקדמיים בינלאומיים של המרכז האקדמי פרס וסגן נשיא האגודה הבינלאומית לחירות דתית