העיתונאית לשעבר אריאנה מלמד חויבה לשלם כ-157 אלף שקלים לחברת-הכנסת לשעבר אסנת מארק, זאת לאחר שלא התייצבה לדיון בתביעה שהוגשה נגדה.

מלמד, שפרשה מעיתונות לפני כשנתיים עקב הידרדרות במצבה הבריאותי, נתבעה בשנת 2020 בידי מי שכיהנה אז כחברת-כנסת מטעם הליכוד וזאת במסגרת סדרה של לפחות שמונה תביעות שהגישה נגד אזרחים, פעילים ועיתונאים אשר ביקרו אותה.

התביעה נגד מלמד, על סך כ-142 אלף שקלים, הוגשה בגין ציוץ שפרסמה מלמד ביולי 2020. בציוץ נכלל סרטון שמציג קטעים מהפגנת עובדים עצמאיים שהתקיימה בכיכר רבין, לצד טענות שהשמיעה ח"כ מארק בכנסת כאילו ההפגנה פוליטית בלבד ואינה הפגנה אותנטית של בעלי עסקים. לסרטון צירפה מלמד את הטקסט הבא: "תכירו: ח"כ אסנת מארק, ליכוד. כלבלבה חדשה של הנאשם. נציגתו בועדה למינוי שופטים. זקוקה בדחיפות לאופטומטריסט, השתלת אישיות והזרקת מצפון. אנא עיזרו לה".

"דוגמה קיצונית במיוחד של התדרדרות השיח הציבורי במקומותינו", תואר הציוץ בכתב התביעה של ח"כ מארק, אשר הוגש בידי עורכי-הדין אברהם סרוסי וסופיה ליאל-בייבסקי.

מלמד, בכתב הגנה שהגישה באמצעות עו"ד דניאל חקלאי, טענה כי הציוץ שלה אינו מהווה לשון הרע. אמנם, הודתה, ישנו ביטוי אחד בציוץ שלה ש"מתקרב בקושי לדרגת גידוף לכאורה" – "כלבלבה". אך לדברי מלמד היא כלל לא כיוונה לכך שח"כ מארק היא "חיה מסוג כלב הבית המבוית", אלא שהיא "מבקשת לרצות" את נתניהו "תוך שהיא מפגינה תמיכה מוחלטת במעשים ובהתבטאויות בלתי מוסריים מטעמו וכן תוך שהיא מבטלת את עצמה לגמרי ולא מעזה להביע קול אחראי משלה. מדובר במטאפורה".

בחודש נובמבר האחרון הודיע עו"ד חקלאי לביהמ"ש כי מזה זמן שאינו מצליח ליצור קשר עם מלמד ועל כן הוא מבקש להשתחרר מייצוגה. חברת-הכנסת לשעבר מארק ביקשה להמשיך בהליך ובית-המשפט קבע מועד לדיון, תוך שהוא מהבהיר כי ככל שמלמד לא תגיע היא חשופה לאפשרות שיינתן נגדה פסק-דין בהיעדרה. ביהמ"ש הטיל על מארק להמציא העתק מההחלטה למלמד. שליח מטעם התובעת הגיע שלוש פעמים לביתה של מלמד, לפי הכתובת הרשומה במשרד הפנים, אך איש לא נכח במקום. לבסוף הדביק השליח את המעטפה עם ההחלטה על דלת הבית.

לפני ימים אחדים התקיים הדיון, בהיעדרה של מלמד. לפיכך קיבלה השופטת כרמית בן-אליעזר את התביעה במלואה וחייבה את מלמד לשלם למארק כ-142 אלף שקלים ועוד 15 אלף שקלים בגן שכר-טרחת עורך-דין.

מלבד התביעה נגד מלמד, תבעה מארק את האזרח יעקב לנדוי בעקבות פרסום פוסט בפייסבוק שגם בו נראית אישה מחווה תנועה גסה בידיה (התביעה הסתיימה בהסדר גישור); תבעה את האזרח צבי עידן בגין פרסום פוסט דומה עם התצלום של האישה שמחווה תנועה גסה בידה (התביעה הסתיימה בפשרה ופיצוי בסך 17 אלף שקלים למארק);

עוד תבעה מארק את העיתונאי רון קופמן בעקבות טור ב"מעריב" שבו כינה אותה "חמצן קולני" (התביעה הסתיימה בפיצוי של 7,000 שקלים למארק); תבעה את פעיל המחאה עו"ד גונן בן-יצחק בעקבות ציוץ שבו כתב כי כינתה את המפגינים נגד נתניהו "מפיצי מחלות" (התביעה הסתיימה בפיצוי של 12 אלף שקלים למארק); תבעה את בן כספית שכינה אותה "זבל עופות" (התביעה הסתיימה בהסדר גישור); ותבעה את אייל ברקוביץ', שטען כי היא "מעודדת לרצח" (התביעה הסתיימה בהסדר גישור).

תביעה נוספת, נגד פעיל המחאה סדי בן שטרית, נדחתה. מארק תבעה את בן-שטרית לאחר שאמר כי חברי כנסת כמו מארק משסים אנשים בפעילי המחאה נגד נתניהו. מארק חויבה לשלם לבן-שטרית הוצאות בסך 10,000 שקלים.

7091-08-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 93KB)