חברת-הכנסת לשעבר מהליכוד, אסנת מארק, תקבל 17 אלף שקלים מהאזרח צבי עידן ששיתף בפייסבוק תצלום של אשה אחרת מחווה תנועה מגונה בידיה וכתב כי מדובר במארק. במקביל הגיעה מארק להסדר גישור מול מגיש הטלוויזיה אייל ברקוביץ', שגם אותו תבעה.

לקראת סוף שנת 2020 הגישה מארק, שכיהנה אז כחברת כנסת, שורה של תביעות דיבה נגד גורמים שמתחו עליה ביקורת, בין היתר נגד האזרח עידן. מאז הגישה עוד כמה וכמה תביעות ובסך הכל הגישה בשנתיים וחצי האחרונות שמונה תביעות דיבה.

מלבד עידן וברקוביץ' מארק תבעה את העיתונאית אריאנה מלמד בגין ציוץ שבו כינתה אותה "כלבלבה" של ראש הממשלה נתניהו (התביעה עודנה תלויה ועומדת); תבעה את האזרח יעקב לנדוי בעקבות פרסום פוסט בפייסבוק שגם בו נראית אישה מחווה תנועה גסה בידיה (התביעה הסתיימה בהסדר גישור); תבעה גם את פעיל המחאה סדי בן-שטרית, שטען כי היא משסה את תומכי נתניהו נגד מפגינים שכמותו (התביעה עודנה תלויה ועומדת);

תבעה את העיתונאי רון קופמן בעקבות טור ב"מעריב" שבו כינה אותה "חמצן קולני" (התביעה הסתיימה בפיצוי של 7,000 שקלים למארק); תבעה את פעיל המחאה עו"ד גונן בן-יצחק בעקבות ציוץ שבו כתב כי כינתה את המפגינים נגד נתניהו "מפיצי מחלות" (התביעה הסתיימה בפיצוי של 12 אלף שקלים למארק); ותבעה את בן כספית שכינה אותה "זבל עופות" (התביעה הסתיימה בפשרה).

מהאזרח צבי עידן דרשה פיצוי בסך 140 אלף שקלים בעקבות פרסום פוסט בפייסבוק שבו נראתה אישה מחווה תנועה גסה בשתי ידיה. עידן צירף לתצלום את המילים "אסנת מארק במיטבה. לא ברור מה הרקע". ח"כ מארק טענה, באמצעות עורכי-הדין סופיה ליאל-בייבסקי ואברהם סרוסי, כי היא איננה האישה המופיעה בתצלום והגדירה את הפוסט "עלילת דם מגוחכת ומקוממת, שנועדה להשחיר את שמה".

פוסט של צביקה עידן על אסנת מארק (9.10.2020)

עידן טען בתגובה, באמצעות עו"ד איתי ליבנה, כי התביעה של מארק נגדו היא "ניסיון פוליטי להלך אימים, להשתיק ולרפות את ידיו של הנתבע ואחרים שכמותו מביקורת על אישי ציבור, ועל התנהלות פוליטית כל זאת במטרה ברורה למנוע קיום דיון ציבורי לגיטימי לחלוטין בהתנהלותם הציבורית של נבחרי ציבור".

עידן הזכיר בכתב ההגנה שלו מקרה שאירע זמן קצר קודם לכן שבו הקריאה מארק בכנסת פרסום שקרי ומזויף והוסיף: "יתמה הנתבע באם חברת הכנסת טועה, האם לא תבין טעות דומה אצל אחרים אשר אינם חברי-כנסת? האם רק יחידי סגולה עלולים לטעות? האם רק אותם יחידי סגולה חסינים לטעויות או לאי הידיעה?".

לפי עידן, "עשיית השייר [share] לתמונה הנ"ל נועדה להביע ביקורת על ההתנהגות המבזה והברברית של אותה דמות הדומה להפליא לח"כ מארק. הכיתוב תחת אותה תמונה גם הוא מביע ביקורת מהתנהגות זו. יצוין כי כאזרחי מדינה דמוקרטית רצוי, נבון, ומומלץ כי נבחרי הציבור יהיו נתונים לביקורת תמידית של האזרחים וזאת בכדי לעמוד בנורמות התנהגות וניקיון כפיים המצופה מהם. [...] טעות זו בזיהוי שנעשתה מחשבון הפייסבוק שלו מובנת וקלה להבנה נוכח הדמיון המפתיע של הדמות בתמונה (שנשלחה לחשבונו) לגברת מארק וכן נוכח אופייה הסוער, דמותה הצבעונית, והתבטאויות עבר שלה אשר לא תמיד יאמר (למען ההגינות), התבלטו בהכרח באיפוק רב".

לפני ימים אחדים נערך דיון בהליך המתנהל בפני השופטת דר להב מבית-משפט השלום בראשון לציון. בתשובה לשאלת באת-כוחו של עידן, עו"ד חני שני, אמרה מארק על עידן: "הוא לא אדם רגיל מן היישוב. מדובר בבן אדם אינטליגנט, טייס, מדובר באדם שיודע שהוא עשה שיתוף. הוא לא עשה שיתוף תמים. [...] הוא עשה את זה בכוונת מכוון כדי לפגוע בשמי הטוב".

עידן, מנגד, העיד על נסיבות פרסום הפוסט. "אני ראיתי תמונה שחשבתי לתומי שזאת אסנת מארק, הולכת עם מסכה, נראתה לי ממש דומה וחשבתי שזה לא ראוי שאשת ציבור תעשה דבר כזה וכאזרח רציתי שאנשים יראו", אמר, "[...] כי זה חשוב שאנשים ידעו".

לאחר דיון שנערך מחוץ לפרוטוקול הסכימו הצדדים כי בית-המשפט יקבע פיצוי בסך שבין 15 ל-20 אלף שקלים. בשבוע שעבר החליטה השופטת להב כי עידן ישלם למארק 17 אלף שקלים.

מפח ועוגמת נפש, השפלה ותסכול

כמעט במקביל הודיעו באי-כוחה של מארק ושל הכדורגלן לשעבר ואיש התקשורת בהווה, אייל ברקוביץ', כי הגיעו להסדר גישור מחוץ לכתלי בית-המשפט. התביעה נגד ברקוביץ' הוגשה בקיץ 2021 אחרי שהמגיש התבטא בעניינה של מארק בתוכנית "אופירה וברקוביץ'" בקשת 12 ואמר כי אל ההפגנות שמחוץ לבתי איילת שקד ונפתלי בנט מצטרפות "חברות כנסת כמו אסנת מארק ומירי רגב ואלה, והם מעודדים לרצח, למה כל מה שקורה בהפגנות האלה זה בעד רצח".

"עסקינן בהתבטאות חמורה ביותר, שנאמרה בכוונת מכוון ומבלי לשעות למשמעויותיה הקשות", נכתב בתביעה שהגישו עורכי-הדין צליל אשכנזי ואברהם סרוסי. מארק הכחישה כי אי פעם עודדה לרצח וטענה כי כיוון שהיא "אשת ציבור בעבר ובהווה", הרי שפרסום שכזה פוגע בתדמיתה ואף גורם ל"נזקים בדמות מפח ועגמת נפש, השפלה ותסכול". על כן היא דרשה פיצוי בסך 145,034 שקלים.

ברקוביץ' טען להגנתו, באמצעות עורכי-הדין מוטי ארד ונוי מצליח, כי מארק היא "תובעת סדרתית" שמנסה להפחיד כל גורם שמעז להטיח בה ביקורת. עוד טען כי בדבריו לא ייחס למארק ורגב עידוד לרצח באופן אישי, אלא שהן נותנות בהשתתפותן בהפגנות לגיטימציה למסרים מסוכנים שעולים בהן. בין היתר הפנה ברקוביץ' לפוסטים של מארק בסמוך למועד פרסום דבריו שבהן כתבה בין היתר כי "בנט ושקד מוכרים את המדינה!" וכן לאזהרה של ראש השב"כ מפני שיח מסית ואלים, אזהרה שניתנה באותם הימים ועל רקע אותן ההפגנות.

עוד לפני שהתקיים דיון אחד בתביעה נגד ברקוביץ' הודיעו הצדדים כי הגיעו להסדר גישור באמצעות המגשרת מיכל ליפשיץ, ובהתאם לכך נדחתה התביעה ללא צו להוצאות. פרטי ההסדר נותרו חסויים.

23037-10-20
36460-07-21