האזרח יעקב לנדוי מבקש מבית-המשפט לדחות את התביעה שהגישה נגדו ח"כ לשעבר אסנת מארק, אחת משש תביעות דיבה שהגישה בחודשים האחרונים נגד אזרחים ועיתונאים שהביעו ביקורת כלפיה.

מארק, שהקפידה לכנות עצמה "אדם פרטי" בתביעות שהגישה בזמן שכיהנה כחברת-כנסת, תבעה את העיתונאית אריאנה מלמד בגין ציוץ שבו כינתה אותה בטוויטר "כלבלבה" של ראש הממשלה נתניהו; תבעה את האזרח צבי עידן שפרסם תצלום שבו נראית אשה מחווה תנועה גסה בשתי ידיה ותיאורה כח"כ מארק; תבעה גם את פעיל המחאה סדי בן-שטרית, שטען כי היא משסה את תומכי נתניהו נגד מפגינים שכמותו; תבעה את העיתונאי רון קופמן בעקבות טור ב"מעריב" שבו כינה אותה "חמצן קולני"; ותבעה גם את פעיל המחאה עו"ד גונן בן-יצחק בעקבות ציוץ שבו כתב כי כינתה את המפגינים נגד נתניהו "מפיצי מחלות". סך הפיצויים שדורשת מארק בתביעותיה עומד על כ-713 אלף שקל.

מארק עצמה נהנתה בעת הגשת התביעות מחסינות פרלמנטרית, שמקשה על הגשת תביעת דיבה נגדה. באוקטובר הקריאה מארק במהלך דיון של אחת מוועדות הכנסת פרסום שקרי ומזויף שבגינו כבר הוגשה תביעת דיבה אחת (מארק אמרה בהמשך להגנתה כי לא ידעה שמדובר בפרסום שקרי).

התביעה נגד לנדוי באה בעקבות פרסום פוסט בפייסבוק שבו נראית אישה מחווה תנועה גסה בידיה. לנדוי פרסם את התצלום, שפורסם קודם לכן על-ידי צבי עידן, נתבע אחר של מארק, וכתב: "ללא מילים. אוסנת מרק". בעקבות זאת דרשה מארק, באמצעות עורכי-הדין סופיה ליאל-בייבסקי ואברהם סרוסי, פיצוי בסך כ-142 אלף שקל. בכתב התביעה, שהחזיק שלושה עמודים בלבד, טענה מארק כי "מדובר בעלילת דם מגוחכת ומקוממת".

בכתב ההגנה, שהגיש לנדוי באמצעות עו"ד איל רוזין, הוא טוען כי סבר בתום לב שהאישה שמניפה אצבע משולשת היא מארק, ומרגע שנודע לו כי אין זו היא הסיר את הפרסום ופנה למארק בהודעת התנצלות. לדבריו, מארק הגישה נגדו תביעה ללא פנייה מקדימה, באופן שעושה שימוש לרעה בהליך המשפטי.

עוד טוען לנדוי כי רק שיתף את הפוסט שראה אצל צבי עידן, כמו 1,400 משתמשי פייסבוק אחרים. "יש לתהות מדוע התביעה הוגשה רק כנגד הנתבע ולא כנגד שאר המשתפים", נטען בכתב ההגנה. בחשבון של לנדוי, כך נטען, הפרסום של התצלום זכה ל"שיתוף אחד, ארבע תגובות ושלושה חיבובים".

לפיכך מבקש לנדוי מבית-המשפט לדחות את התביעה ולחייב את מארק בהוצאות.

8268-11-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 1.22MB)