תדירות הצפייה בערוץ 14 מגבירה את האמונה בקונספירציות בדבר מעורבותם של גורמים ישראלים במתקפת חמאס, כך עולה מממצאי מחקר שנערך בידי חוקרים מהאוניברסיטה העברית ואוניברסיטת תל-אביב.

המחקר, בעריכת נמרוד ניר ונמרוד זלדין מהאוניברסיטה העברית ואסא שפירא מאוניברסיטת תל-אביב, הוא החוליה האחרונה נכון לעתה בסדרת מחקרים שביצעו השלושה מאז ה-9.10 בנוגע לשלל נושאים, בקרב משיבים חוזרים שמהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל (במקביל לעריכת מחקר נפרד בקרב החברה הערבית).

בין היתר נשאלו משתתפי המחקר לגבי מידת האמון בטענה בדבר מעורבות של גורמים ישראלים במתקפת חמאס. ב-19.10, כשבועיים לאחר הטבח, 9% מהמשיבים אמרו כי הם מאמינים במידה רבה מאוד בטענות בדבר מעורבות של גורמים ישראלים, שידעו מראש ו/או אפשרו את מתקפת הפתע של חמאס בישראל ו-13% השיבו כי הם מאמינים במידה רבה לכך. 19% אמרו שהם מאמינים לטענות הקונספירטיביות במידה בינונית ורק 31% שללו את הטענות לחלוטין.

עלייה בשיעור המאמינים בתיאוריית "בוגדים מבפנים", מתוך מחקרם של נמרוד ניר, אסא שפירא ונמרוד זלדין

עלייה בשיעור המאמינים בתיאוריית "בוגדים מבפנים", מתוך מחקרם של נמרוד ניר, אסא שפירא ונמרוד זלדין

בשבועות שחלפו מאז, הפנה צוות המחקר למשיבים את אותה השאלה וגילה כי שיעור המאמינים בתיאוריית הקונספירציה על ה"בוגדים מבפנים" הולך וגובר. בבדיקה האחרונה, שנערכה ב-1.12 התברר כי 19% מהמשיבים מאמינים במידה רבה מאוד בתיאוריה, 15% מאמינים במידה רבה ו-20% במידה בינונית. במילים אחרות, למעלה ממחצית האוכלוסייה מאמינה ברמה בינונית עד גבוהה מאוד בתיאורייה. רק 24% העידו כי הם שוללים אותה לחלוטין.

במקביל התעניינו החוקרים בהרגלי צריכת התקשורת של משיבי השאלות וגילו כי 18% מהם נחשפים לפחות אחת ליום לערוץ 14 ו-11% נוספים נחשפים לערוץ מספר פעמים בשבוע. כשהצליבו בין הנתונים גילו החוקרים הלימה בין מאמיני הקונספירציה לצופי ערוץ 14.

"גם כששולטים בגיל, מגדר, עמדה פוליטית - ואפילו במידת האמונה בקונספירציה כפי שנמדדה בקרב אותם המשיבים באוקטובר - תדירות הצפייה בערוץ 14 מגבירה אמונה בקונספירציות ומעורבות של גורמים ישראלים במתקפת חמאס - מעל ומעבר למשתני הרקע והאמונה בקונספירציות כפי שנמדדה במהלך אוקטובר", נכתב במחקר.

הקשר בין צפייה בערוץ 14 למידת האמון בתיאוריית "בוגדים מבפנים", מתוך מחקרם של נמרוד ניר, אסא שפירא ונמרוד זלדין

הקשר בין צפייה בערוץ 14 למידת האמון בתיאוריית "בוגדים מבפנים", מתוך מחקרם של נמרוד ניר, אסא שפירא ונמרוד זלדין

לפי המחקר, הסבירות לאמונה בקונספירציות היא פי 1.4 גבוהה יותר בקרב צופים תדירים בערוץ 14, גם כשהם באותו גיל, מידת דתיות ועמדה פוליטית. תדירות חשיפה לרשתות החברתיות מגבירה פי 1.3 את הסיכוי לאמונה בקונספירציות. לעומת זאת, הצפייה בערוץ 12 מפחיתה את האמונה בקונספירציות פי 0.74.

העלילה המכונה "בוגדים מבפנים" מאשימה גורמים בצבא, במחאה נגד ההפיכה המשטרית של ממשלת נתניהו וב"שמאל" בשיתוף פעולה עם חמאס, והביאה כבר לחקירה משטרתית נגד הקונספירטור אריה חלאטניק, בחשד שפרסומיו הביאו להטרדה שיטתית של אלמנתו של שוטר שנפל בקרבות בדרום.

ערוץ 14 הוא ערוץ טלוויזיה ישראלי בבעלות יצחק מירילשוילי, בנו של האוליגרך מיכאל מירילשוילי

הפרסומים הראשונים שתִדלקו את קונספירציית ה"בגידה" צצו כבר בשעות הראשונות של מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר. התיאוריה הכוזבת הופצה מיד לאחר מכן באופן אינטנסיבי ברשתות החברתיות ובקבוצות ווטסאפ וטלגרם, כולל כאלה שמזוהות עם הליכוד, וקיבלה רוח גבית מאנשי תקשורת ומשפיעני רשת: הזהירים שבהם רק "שאלו שאלות", אחרים טענו בתוקף שמדובר בעובדות. אלה וגם אלה שירתו קמפיין צללים מתמשך שנועד להסיר את האחריות למחדל מהדרג הפוליטי, ובראשו ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ערוץ 14 הוא ערוץ טלוויזיה ישראלי בבעלות יצחק מירילשוילי, בנו של האוליגרך מיכאל מירילשוילי. הערוץ נוסד כערוץ ייעודי לשידורי מורשת יהודית ("ערוץ 20"), אולם הפר באופן עקבי את תנאי הרישיון עד שנתניהו שינה עבורו את החוק ואיפשר לו לשדר להפוך לערוץ חדשות "ברודקאסט" המתחרה בערוצים 12, 13 ו-11. מאז זוכה הערוץ להקלות בשווי עשרות מיליוני שקלים כתוצאה מרגולציה מיטיבה של ממשלות נתניהו.

אנשי התקשורת שמעון ריקלין, ינון מגל ואראל סג"ל שרים יחד עם רה"מ בנימין נתניהו בתקופת מערכת בחירות (צילום מסך)

שדרני ערוץ 14 שמעון ריקלין, ינון מגל ואראל סג"ל שרים יחד עם רה"מ בנימין נתניהו בתקופת מערכת בחירות (צילום מסך)

במקביל, הערוץ נרתם לקדם את הקריירה הפוליטית של נתניהו, שדרניו הבולטים השתתפו בתעמולת בחירות של הליכוד מחוץ למסך ושדרן אחר הוא מיועציו הפוליטיים הקרובים. הערוץ גם נותן בימה לתיאוריות קונספירציה וחדשות כזב: בשבוע שעבר הוגשה עתירה לבג"ץ בדרישה לאכוף את החוק על הערוץ, זאת לאחר שלטענת העותרים הערוץ עובר באופן עקבי על מספר סעיפי חוק בשידוריו, אך הרשות השנייה המפקחת עליו מתעלמת מן העבירות.

"בהיעדר אכיפה כלשהי של הרשות את הוראות הדין ותנאי הרישיון של ערוץ 14, הפכו שידורי הערוץ לתמהיל פסול של הפצת פייק ניוז, הסתה וקריאות לאי -ציות לפסקי דין, הזדהות מופגנת עם צד הפוליטי, ושידור של תכנים מונוליטיים התומכים בראש הממשלה המכהן, בנימין נתניהו", לשון העתירה.

רה"מ בנימין נתניהו מארח בלשכתו את יעקב ברדוגו, התועמלן הראשי של ערוץ 14, לראיון ראשון לתקשורת הישראלית מאז הבחירות, מרץ 2023 (צילום מסך)

רה"מ בנימין נתניהו מארח בלשכתו את יעקב ברדוגו, שדרן ערוץ 14, לראיון ראשון לתקשורת הישראלית מאז הבחירות, מרץ 2023 (צילום מסך)

בערוץ טרם הגישו תגובה לעתירה, אך בעבר התנערו מספר פעמים מההאשמות נגדם וטענו כי הם אינם משרתים את ראש הממשלה בנימין נתניהו או את מפלגתו, וכי הם אינם משדרים חדשות כזב והסתה, אלא דווקא מקפידים לשמור על אתיקה עיתונאית.

בערוץ מכחישים גם כי הם נהנים מרגולציה מיטיבה ואכיפה בררנית. בעבר אמר מנכ"ל הערוץ ל"עין השביעית" כי "החל מיום הקמתו, ותחת ממשלות ימין, ספג ערוץ 20 התעללות רגולטורית חסרת תקדים. ככל הנראה, הרצונות לסייע לפתיחת שוק התקשורת, אם היו כאלה, נשארו בגדר רצונות בלבד. תיקון חוק התקשורת (2018), שהקל עם ארבעת הערוצים הייעודיים, עבר בכנסת פה אחד, בתמיכת כל סיעות הבית, ללא אף מתנגד".

* * *

לקריאת ממצאי המחקר המלאים

להורדת הקובץ (PDF, 1.89MB)