אושרה בקריאה ראשונה הוראה למתן הקלות רגולטוריות לערוץ 14, המשדר שידורי תעמולה לממשלת נתניהו. ההוראה תמשיך את הפטור שניתן לערוץ מחובות רגולטוריות שונות, בעלות משוערת של עשרות מיליוני שקלים. את ההצעה הניח על שולחן הכנסת שר התקשורת שלמה קרעי.

עם מעבר ההוראה בקריאה שלישית, יימשך הפטור שניתן לערוץ מתמיכה בשוק היצירה המקורית בטלוויזיה ובקולנוע. יימשך הפטור שניתן לערוץ מלמלא את תנאי רישיונו המקוריים, כערוץ המורשת. יימשך גם הפטור שניתן לערוץ מהקמת חברת חדשות והפרדתה מהערוץ על מנת למתן את ההתערבות של הבעלים בשידורים. כמו כן, למרות הסרת החובות הרגולטוריות, ימשיך הערוץ ליהנות מהזכות הניתנת ל"ערוץ ייעודי" לשדר פרסומות.

מדובר בהמשכה של החקיקה המפלה שהובילו ב-2018 עבור נתניהו חברי הכנסת שרן השכל ויואב קיש (השכל פרשה מהליכוד, אולם קיש נשאר וזכה לתפקיד של שר בשל נאמנותו), יחד עם שר התקשורת איוב קרא, שתיפקד כזרועו הארוכה של נתניהו במשרד. תחת הסיסמה של הפחתת רגולציה ופתיחת השוק, ניתנו לערוץ 14 (אז בשמו המקורי, "ערוץ 20") הקלות מפליגות, בהליך בזק וכמעט ללא דיון ציבורי.

נתניהו קנה אז את שתיקתה של התקשורת המרכזית בכך שהעניק הקלות מסויימות גם לערוצים המסחריים הגדולים. כמו כן, כדי לא לעורר קשיים משפטיים בשל חקיקה פרסונלית, יחד עם ערוץ 14 זכו שלושה ערוצים קטנים לאותן ההקלות: הלא טי-וי של קבוצת פנורמה, מונופול התקשורת בשפה הערבית; ערוץ 9 בשפה הרוסית וערוץ 24 המשדר קליפים וריאליטי.

יצחק מירילשוילי, בעל השליטה בערוץ 20, ושלדון אדלסון, הבעלים של "ישראל היום" (צילומי מסך)

יצחק מירילשוילי, בעל השליטה בערוץ 20, ושלדון אדלסון המנוח, הבעלים של "ישראל היום" (צילומי מסך)

מאחר שההקלות ניתנו לערוץ 14 בתירוץ שמדובר בערוץ מעוט הכנסות הנלחם על קיומו, נקבע להן תוקף, והן אמורות להסתיים ב-25 בפברואר הזה. אלא שכפי שהוכח במשך העשורים בהם פועלת טלוויזיה מסחרית בישראל, שוק הטלוויזיה כאן מתקשה להחזיק שלושה ערוצים מסחריים שהמודל הכלכלי שלהם מבוסס על פרסומות. למעשה, התנאים בשוק נעשו אף קשים יותר בשל כניסתם של שחקנים בינלאומיים עם חדירתה המסיבית של טכנולוגיית ההזרמה ברשת.

ממילא, ערוץ 14, לפי הערכות בשוק וגם בתוך הערוץ עצמו, עדיין הפסדי ומתקיים בזכות הזרמת כספים מהבעלים, יצחק מירילשווילי, בנו של האוליגרך מיכאל מירילשווילי. אחזקת ערוץ תקשורת הפסדי רק על מנת לשרת דף מסרים ממשלתי אינה תקדים בישראל. לערוץ 14 קדם העיתון "ישראל היום", כלי תקשורת ללא מודל עסקי אמיתי שמהקמתו ב-2007 ועד לפני כשנה שירת את הקריירה הפוליטית של נתניהו.

שר התקשורת קרעי אמר אתמול מעל דוכן הכנסת כי אם לא יוארך תוקף התיקון לחוק מ-2018, יחולו על ערוץ 14 החובות מהן פטרה אותו ממשלת נתניהו, "וביניהם, חובת תשלום דמי רישיון, תשלום ליס והוט על הפצה ואיסור על בעלים יחיד".

לפני נאומו במליאה עלב השר קרעי בח"כ נאור שירי ואמר כי שמו עולה בגימטריה למספר 777 (מותג אלכוהול ותיק) וכי הוא מדבר כשיכור. מאוחר יותר, בהמשך הדיון, כשמספסלי המליאה עלו הקריאות "כאן 11 כאן 11", הגיב השר קרעי מעל הדוכן: "תמשיכו לנבוח את מה שאתם נובחים".

ההצעה, שתיקבע כתיקון 48 בחוק הרשות השנייה, עברה אתמול במליאת הכנסת בקריאה ראשונה, ברוב של 47 חברי כנסת בעד ו-20 נגד.

ההקלות נקבעו למשך של שנה נוספת.

להורדת הקובץ (PDF, 106KB)