מעט לאחר שהחלה המלחמה בדרום, סוגיית הנפגעים הפלסטינים ברצועת עזה תפסה את המקום המרכזי בסיקור המלחמה בתקשורת הבינלאומית. העיסוק בטבח ובמעשי הזוועה של חמאס ומלוויו ביישובים הישראלים, פינה את מקומו לתמונות ההרס האדיר שהותירו הפצצות צה"ל ברצועה ולקורבנות בקרב תושביה. למרות זאת, גוף הדוברות וההסברה הגדול והמיומן במדינה, דובר צה"ל, מסר ל"עין השביעית" כי הוא אינו עוסק בנושא.

מעבר לעניין האנושי והעיתונאי, סוגיית הנפגעים היא קריטית בחזית ההסברה הישראלית. ההסברה נחוצה כדי לשמר את הלגיטימציה הבינלאומית לפעולות צה"ל ואת התמיכה הצבאית של ידידותיה.

המקור היחיד למספרי הנפגעים מתקיפות צה"ל הוא חמאס, באמצעות משרד הבריאות הפלסטיני ברצועה. בהעדר מקור אחר, התקשורת הבינלאומית מסתמכת על נתוני הנפגעים שמוסר שלטון חמאס, עם או בלי הסתייגות. זאת למרות שלחמאס אינטרס ברור לרתום את האינפורמציה הזו למאמצי התעמולה שלו, לגמד את הפגיעה בלוחמיו ולהאדיר את הפגיעה באזרחים.

בהזדמנות אחת, דובר צה"ל התייחס באופן נקודתי ומפורט לנתונים שמסר חמאס, טען כי הם כוזבים וסיפק מגוון הוכחות ותיעודים כדי לתקף את טענותיו. היה זה בשבוע השני ללחימה, עת חמאס טען כי הפצצה צה"לית פגעה בבית החולים הבפטיסטי אל-אהלי, בשכונת זיתון בעזה, והרגה 500 בני אדם.

דובר צה"ל פירסם בתגובה הקלטת שיחה בין פעילי חמאס, ניתוח ויזואלי ותצלום מתוך מערכת זיהוי השיגורים הצה"לית, המעידים על כך שהפיצוץ אירע בחניון בית החולים, כי מקורו היה בשיגור כושל של רקטה על-ידי ארגון הג'יהאד האיסלאמי וכי מספר הקורבנות היה נמוך פי עשרה מזה שטען לו חמאס.

לפי החמאס, מספר ההרוגים ברצועה עבר את ה-8,000 ומספר הפצועים עומד על עשרות אלפים. "העין השביעית" שאלה את דובר צה"ל כיצד מתייחס צה"ל לדיווחים הללו של חמאס. בתגובה, השיב דובר צה"ל כי צה"ל אינו עוקב אחר מספרי ההרוגים הפלסטינים ואינו בודק כל דיווח או אירוע שלגביו מדווחים גורמים פלסטינאים כי נפגעו או נהרגו בו אזרחים.

עוד הדובר נשאל מה ידוע לצה"ל ממקורותיו על מספרי הנפגעים ברצועה וכיצד הוא מוודא אותם, וכיצד מתמודד דובר צה"ל עם הדיווחים התקשורתיים הנשענים על נתוני החמאס. תשובתו הראשונית של הדובר היתה "לגבי כמות ההרוגים בעזה ניתן לפנות למשרד הבריאות הפלסטיני", ו"לגבי פייקים - כאשר נמצאים כאלה צה"ל ודובר צה"ל חושפים אותם".

ממענה זה עולה, כי גורמים בצה"ל מקיימים מעקב והערכות כלשהן, לפחות באופן נקודתי, בקשר לכמות הנפגעים בפעולות השונות ברצועה. עם זאת, הדגישו ביחידת הדובר בשיחה עם "העין השביעית" כי צה"ל אינו עוסק במספר ההרוגים והפצועים הכולל בעת הזו. בצה"ל הציעו לברר את הנושא עם מתאם הפעולות בשטחים.

פניה למתאם פעולות הממשלה בשטחים העלתה כי שם סבורים דווקא שהסוגיה אינה רלוונטית עבורם והחזירו את הכדור לדובר צה"ל. בהמשך ולאחר שהובהר שדווקא צה"ל הוא זה שהציע לברר את הנושא עם יחידת המתאם, נמסר כי לא תינתן התייחסות לנושא מפאת היותו "מידע בטחוני חשאי".