עובדי קבוצת "ידיעות אחרונות" נערכים להמשך המאבק נגד הפיטורים המתוכננים של כרבע מעובדי הקבוצה ואיחוד מערכות "ידיעות אחרונות" ו-ynet. בכינוס עובדים שנערך הבוקר (8.9) הדגישו נציגי הוועד וארגון העיתונאים והעיתונאיות כי המאבק אינו רק על מספר המפוטרים ועל תנאי הפרישה, אלא גם על תנאי העבודה ביום שאחרי, שכן בהנהלת הקבוצה מצפים להמשיך ולהגיש את אותם מוצרים עיתונאיים - למרות הקיצוץ החד בכוח האדם.

בכינוס עודכנו העובדים על המשא ומתן מול ההנהלה. אנשי הוועד הדגישו כי החודש הקרוב יהיה מכריע וקראו לעובדים לשתף פעולה עם כל צעד ארגוני שיינקט כדי להפעיל לחץ על הנהלת הקבוצה, בין אם מדובר בשביתה חלקית או מלאה. לדבריהם, הפערים בין נציגי העובדים להנהלה במשא ומתן הם גדולים.

נציגי הוועד וארגון העיתונאים הכינו את העובדים לפיטורים של עובדים מכל המחלקות, כשלדבריהם איש אינו חסין, גם עובדים ותיקים ובולטים בקבוצה. בנוסף, לדבריהם, התקופה שאחרי הוצאת מהלכי הפיטורים לפועל תהיה קשה, כשנטל העבודה יגדל עם הצמצום הדרמטי במספר העובדים.

לדברי מנכ"ל ארגון העיתונאים אלי גרשנקרוין, העורך הראשי של "ידיעות אחרונות" ושל ynet אבי משולם, וסמנכ"לית משאבי האנוש ורד סוטו-אורגד, הצהירו כי בכוונתם שהקבוצה תמשיך ותספק את אותו מוצר עיתונאי גם אחרי הפיטורים. המשמעות היא, בהכרח, עומס עבודה גדול יותר על העובדים הנשארים. אחד ממשתתפי הישיבה עם ההנהלה סיפר כי משולם נשמע אומר בהקשר של המצב אחרי הפיטורים ואיחוד המערכות כי "יהיה זוועה בהתחלה". משולם לא הגיב לפניית "העין השביעית" בטלפון ובכתב.

כינוס חירום של עובדי קבוצת "ידיעות אחרונות", 13.8.23 (צילום: ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל)

כינוס חירום של עובדי קבוצת "ידיעות אחרונות", 13.8.23 (צילום: ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל)

לדברי גרשנקרוין, ההנהלה לא סיפקה התחייבות לתגמל את העובדים על מטלות נוספות והסתפקה באמירה עמומה בנושא. גם בעניין הזה, לדבריו, יש צורך דחוף להגיע לסיכום לפני תום תקופת המשא ומתן כי לאחר מכן יהיה קשה יותר להגיע להישגים עבור העובדים.

הנהלת הקבוצה מסרה לוועד נתונים חלקיים לגבי התפלגות המפוטרים: שבעה עורכים וכתבים, שבעה גרפיקאים, חמישה אנשי הפקה, שלושה צלמים וקשב במערכת "ידיעות אחרונות". 19 עורכים, תשעה כתבים, עשרה עובדי הפקה, שלושה קשבים, ארבעה צלמים, שישה עורכי וידאו, שני אנשי קריאייטיב ועובד אולפן ב-ynet.

גרנשקרוין הבהיר כי הדרישה המיידית מההנהלה היא לחשוף בפני העובדים את התוכנית המפורטת לפיטורים, והוסיף כי אם לא תמולא, זו תהיה עילה מבחינתם לפתיחה ב"צעדים ארגוניים", ביטוי שאותו קראו לעובדים "לשנן". נציגי הוועד והארגון הבהירו כי ייתכן שההנהלה תנסה לנכות משכרם של העובדים שישתתפו בהם, אך הסבירו כי הדבר לא תמיד חוקי וכי בכל מקרה אחת הדרישות במשא ומתן תהיה החזרת שכר שנוכה.

כינוס חירום של עובדי קבוצת "ידיעות אחרונות", 13.8.23 (צילום: ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל)

כינוס חירום של עובדי קבוצת "ידיעות אחרונות", 13.8.23 (צילום: ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל)

על פי עדכון אנשי הוועד והארגון מהישיבה שהתקיימה ביום רביעי השבוע, בהנהלת הקבוצה טרם גיבשו תוכנית מפורטת ולא ברור עדיין מה היקף הפיטורים ומה זהות המפוטרים. זאת לאחר שכבר בסוף החודש שעבר הודיעה הקבוצה על הוצאה לפועל של תוכנית פרישה מרצון, שתנאיה כלל אינם מקובלים על נציגי העובדים. תוקפה של התוכנית יפוג ב-8.10, ועד אז מקווים בוועד לסיים את המשא ומתן עם ההנהלה.

הפסדים ודיבידנדים

ארנון (נוני) מוזס באולם משפט המו"לים, 8.2.21 (צילום: ראובן קסטרו)

ארנון (נוני) מוזס באולם משפט המו"לים, 8.2.21 (צילום: ראובן קסטרו)

בהנהלת קבוצת "ידיעות אחרונות" הודיעו בתחילת אוגוסט על מהלך פיטורים של כ-115 עובדים בעיתון המודפס וב-ynet, ועובדים נוספים ממערכות "כלכליסט" ו"לאשה". הסיבה לדברי ההנהלה היא איחוד מערכות העיתון המודפס והאתר ומצבה הכלכלי של הקבוצה. בעקבות זאת הכריזו העובדים על סכסוך העבודה. כעת, לאחר שחלפו יותר משבועיים מההכרזה, רשאים העובדים לשבות.

הנהלת "ידיעות אחרונות" והבעלים ארנון (נוני) מוזס שומרים בסוד את נתוניה הכספיים של הקבוצה, אך בשנים האחרונות נציגיה מצהירים בבתי המשפט כי מצבה הכלכלי בכי רע ולפי הודעה שהוגשה בעבר לביהמ"ש, היא חוותה ירידה של 8% בהכנסותיה ב-2021.

מלבד דעיכתה של העיתונות המודפסת ודחיקתה של התקשורת מעוגת הפרסום על-ידי הרשתות החברתיות, הקבוצה מתמודדת גם עם הפסד עבר של כמיליארד שקל על-ידי בעל השליטה מוזס, בהשקעות מט"ח. למרות כל אלו, נחשף בעבר כי הקבוצה מחלקת מיליוני שקלים כדיבידנד לבעלי המניות.