יועץ לממשל מישיגן השתמש בשיטת הצפנת מידע ישנה ופשוטה להביך, במטרה לסכל בקשות חופש מידע בנוגע לזיהום עופרת במי שתייה במדינה. הסיפור נחשף על ידי תובעים בתביעה ייצוגית נגד מדינת מישיגן, והתפרסם לראשונה בוושינגטון פרי ביקן.

בהכללה גסה, פוליטיקאים וארגונים ממשלתיים לא אוהבים חוקי חופש מידע, שמאפשרים לעיתונאים, אקדמאים ואזרחים חטטניים לעבור על מסמכים ולגלות למשל איך דובר צה"ל שותל סיפורים בתקשורת, על מה משרד ראש הממשלה מוציא את כספנו, אילו הטבות מקבלים שופטים לשעבר וכמה תיקים נעלמו במסתוריות מארכיון המדינה. גם מושלת מישיגן, הדמוקרטית גרטשן וויטמר, לא אוהבת חופש מידע. במדינתה, חופש המידע לא חל על משרדה, ולמרות שבקמפיין בחירות 2018 הבטיחה לשנות את המצב, היא טרם התפנתה לכך.

יש הרבה דרכים לסכל בקשות חופש מידע: דחיות אינסופיות, טענה לכמות עבודה חריגה שנדרשת לקיים את הבקשה, דרישת תשלום מופרזת, טענה שהנתונים לא קיימים או שהם מוחרגים מהחוק בגלל בטחון המדינה או פרטיות, והגשת המידע כשהוא מושחר כליל.

דרך נוספת היא הצפנה. באוקטובר 2021 שלח אנדי לוויט, יועץ למשרד האנרגיה של מישיגן, אימייל לקארה קוק, יועצת בכירה לאנרגיה וסביבה של המושלת וויטמר, בנוגע לטיפול הממשל בזיהום עופרת רב-שנים במי השתייה בעיירה בנטון הרבור בגלל התיישנות צינורות העופרת שמובילים את המים. לוויט פירט בעיות חמורות בניסוחים ובהמלצות בעלון שהממשל הוציא לתושבי העיירה - בין השאר, נכתב שם שמותר לשתות מים מהברז אם רק נותנים למים שעמדו בצינורות לזרום החוצה קודם לכן.

הצופן היווני. מתוך התביעה הייצוגית נגד מישיגן

הצופן היווני. מתוך התביעה הייצוגית נגד מישיגן

בראש דבריו כתב לוויט: "טרי מהדפוס. כפי שהזהרתי, יש כמה דגלים אדומים משמעותיים. נראה שחזרנו למשבצת הפתיחה בכך שלא למדנו הרבה מפלינט". פלינט היא העיירה פלינט במישיגן, שב-2014 סבלה מבעיה דומה. גם שם הממשל הסתיר את הבעיה והיקפה ונתן המלצות מסכנות חיים. מחדל המים של פלינט עלה לכותרות, הביא את מושל מישיגן דאז, ובעקבותיו את נשיא ארה"ב ברק אובמה, להכריז על מצב חירום ולהקצות משאבים לפתרון הבעיה, והוביל לחקירות, כתבי אישום פליליים ותביעות אזרחיות. לוויט כתב את האימייל שלו באנגלית, אולם את ההקדמה על פלינט כתב לא באותיות הלטיניות המקובלות, אלא באותיות מקבילות ביוונית. כלומר, הצפין את הטקסט.

זה הטקסט המוצפן:

Ηοτ οφφ τηε πρεσσεσ. Ασ Ι ωαρνεδ τηερε αρε σομε μαφορ ρεδ φλαγσ. Ιτ φεεμσ λικε ωε αρε
βαχκ ατ σφυαρε ονε ηαυώνγ νοτ λεαρνεδ μυχη φρομ Φλιντ.

וזה הטקסט המפוענח:

Hot off the presses. As I warned there are some major red flags. It seems like we are
back at square one having not learned much from Flint.

התובעים בתביעה הייצוגית טוענים שהצעד של היועץ לוויט "נראה ככזה שתוכנן להסתיר את ההצהרות". נראה שהוא עשה זאת כדי לסכל אפשרות למצוא את האימייל בתגובה לבקשות חופש מידע בנושא. אם אזרח היה מגיש בקשת חופש מידע עם המילה "Flint", האימייל לא היה עולה בחיפוש, משום ששם העיר נכתב שם "Φλιντ". גם אם האזרח היה יודע על ההצפנה הפרימיטיבית והיה מבקש מסמכים עם המילה "Φλιντ", האימייל לא היה עולה בחיפוש, מאחר שלמחלקת הרשומות הציבוריות של מישיגן אין אפשרות טכנית לחפש אותיות יווניות, מסביר הפרי ביקן בהתבסס על תכתובות ממשלתיות שהגיעו לידיו. הדרך היחידה לאתר את המייל הזה עבור השם "פלינט" היתה בחיפוש ידני, שהיה עלול לארוך שנים.

לוויט והמושלת וויטמר לא הגיבו לפרסום בפרי ביקן.

הכתבה התפרסמה לראשונה בבלוג הפודקאסט "סייבר סייבר"