שדרן רדיו-ירושלים אלעד עמדי התנצל אתמול (10.8) בשידור בפני אוהדי הפועל ירושלים, אחרי שגידף אותם ואיים שיפעל נגדם באלימות. ב-5 לינואר השנה, בתוכניתו "התוכנית של עמדינה", קילל את אוהדי הפועל, כינה אותם בין השאר "חלאות אנרכיסטיות", והצהיר שיגיע יחד עם אוהדי בית"ר ירושלים ו"אוכיח לכם למה יהיה שווה לי לשבת בבית סוהר על מישהו כמוכם. סגרנו? זה לא איום, זו הבטחה".

"באחת מתוכניות הרדיו לפני מספר חודשים נאמרו דברים שלא היו במקומם על מועדון הפועל ירושלים ואוהדיו", התנצל עמדי אתמול, "לאחר שאמרתי את הדברים הובהר לי שביציע הפועל אין התנהגות אלימה, בוודאי שלא כלפי מי שמניף דגלי ישראל ביציע. כמו כן, התייחסותי לא הייתה במקומה הן לכרוז והן לשם המועדון בערבית. אמירות אלו לא היו צריכות להיאמר. בשמי ובשם רדיו ירושלים אני מביע את התנצלותי בפני הפועל ירושלים ואוהדיה".

עוד הוסיף עמדי: "זה המקום לציין, כפי שגם אמרתי באותה תוכנית, כאוהד בית"ר אני מעריך ומוקיר את מועדון הפועל ירושלים וחלק גדול מחבריי הטובים, אותם אני אוהב, נמנה על חוג אוהדי הפועל ירושלים, וחלקם אף נמנים על בעלי ומנהלי המועדון. כולי תקווה כי הודעתי זו תסייע להרגעת הרוחות וכולנו נפעל לאחדות ופיוס, בהתנגדות מוחלטת לכל סוג של אלימות, הן בכדורגל והן בעם השוכן בציון".

השינוי בעמדותיו של עמדי, המוכר כבעל סגנון בוטה ואלים, הגיע לאחר שמועדון הפועל ירושלים הגיש תביעת דיבה נגד השדר ונגד התחנה. עמדי "עשה שימוש במיקרופון שניתן לו בזיכיון מהמדינה לצורך מסע הסתה והכפשה קשה ומביש", נכתב בכתב התביעה, שכינה את עמדי "בריון שמיקרופון השידור הוא האלה שלו". זאת ברמיזה להתבטאות אחרת של עמדי, שקרא בשידור לטפל בנשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות "בנבוט".

מועדון הפועל טען בתביעה כי עמדי לא רק גידף את האוהדים וקרא לפעול נגדם באלימות, אלא גם שיקר כשאמר כי הנהלת הפועל לא מאפשרת לאוהדים להגיע למשחקים עם דגלי ישראל אך מאשרת הנפה של דגלי פלסטין, וכי במשחקי הקבוצה שורפים דגלי ישראל. המועדון דרש פיצוי בסך חצי מיליון שקל.

כעת מוסרים במועדון במועדון הפועל-ירושלים כי "הסכמנו להגיע לפשרה שמבחינתנו מספקת, חותמת את הסיפור ומעבירה מסר ברור. עמדי התנצל היום בשידור על הדברים שהשמיע בשעתו והודה כי ההאשמות היו מופרכות. תוכן הדברים מקובל עלינו, ואנחנו בטוחים שהנקודה הובהרה מעבר לכל ספק".

במועדון לא הסתפקו בהתנצלות של עמדי בשידור. במקום הפיצוי הכספי, הוסכם במסגרת הפשרה כי רדיו-ירושלים יממן פעילויות שמקיים מועדון האוהדים בעיר, המשלבות בנים ובנות, יהודים וערבים, ואוכלוסיות עם מוגבלויות. "הפועל ירושלים תמשיך להיות נאמנה לערכיה הליברליים, להוות בית מכיל לקהל מגוון מהעיר שלנו ומחוצה לה, ותעמוד איתן מול כל פגיעה בהם", נמסר מהמועדון.

הסכם הפשרה עצמו חסוי, ובמועדון לא חושפים מהו הסכום שיועבר למימון הפעילויות החברתיות של המועדון, ומוסרים רק כי מדובר בסכום "משמעותי". ברדיו-ירושלים לא היו מעוניינים להגיב.

ההתבטאויות של עמדי נגד אוהדי הפועל ירושלים הן בינתיים היחידות שהיו מושא לתביעה משפטית, אך התבטאויות רבות אחרות גררו תלונות רבות מצד מאזינים וגופים אזרחיים, שהופנו למשטרת ישראל ולרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו, הגוף המפקח על שידורי הרדיו האיזורי.

הרשות השנייה כבר פתחה פעמיים בהליך הפרה נגד רדיו-ירושלים בשל התבטאויות של עמדי - האיומים האלימים נגד אוהדי הפועל ונגד הנשיאה חיות. אלא שברשות השנייה השתמשו בתביעת הדיבה כתירוץ להקפאת הליכי ההפרה. כעת נותר לראות אם ומתי ימשיכו ברשות בבירור העניין.

הרשות השנייה מוסמכת מכוח חוק לאכוף את תנאי הזיכיון או הרישיון של כלי התקשורת שתחת פיקוחה: ערוצי הברודקאסט בטלוויזיה המסחרית ותחנות הרדיו האיזורי, שרדיו-ירושלים היא אחת מהן. סעיף 46 ג' לחוק הרשות השנייה מגדיר "חובות כלליות" של בעל זיכיון. ביניהן ניתן למצוא איסור על שידור שיש בו "הסתה לגזענות, לאפליה או לפגיעה ממשית באדם או בקבוצת בני-אדם, על רקע השתייכותם לדת, גזע, לאום, מין, עדה, אורח-חיים או מוצא".

באופן עקבי, ברשות לא סיפקו מענה לשאלות "העין השביעית" בנוגע להתבטאויות האלימות והגזעניות של עמדי. בכל פעם שבה נדרשים שם לתגובה רשמית, התשובה היא שהנושא "בבחינה". אלא שגם לאחר שחולף הזמן, ברשות מסרבים לענות מה עלה בגורלן של אותן "בחינות", או כיצד בדעתם לטפל בהתבטאויות בעייתיות חדשות בתוכנית.

נאה כי חוסר המעש של הרגולטור מעניק רוח גבית לעמדי, שהמשיך לפזר איומים מרומזים כלפי מי שמותחים עליו ביקורת. כך למשל התייחס השדרן למי שהתלוננו על התנהלותו והציע להם, בשתי הזדמנויות שונות: "תהיו טובים, ואם אתם לא רוצים להיות טובים - תהיו זהירים". בהזדמנות אחרת אמר ביחס למי שהתלוננו עליו: "אין פחד - כי כשאני אכנס לבית חולים, יהיו איתי אורחים לידי גם".