אמירות גזעניות וסקסיסטיות; גידופים נגד בכירי צה"ל, "שמאלנים", להט"בים וערבים; איומים על אוהדי כדורגל ונשיאת בית המשפט העליון - את כל אלה ועוד ניתן לשמוע ב"התוכנית של עמדינה" בהגשת אלעד עמדי, המשודרת מדי יום ברדיו-ירושלים. תביעה מצד קבוצת כדורגל, תלונות למשטרה וגם פנייה ליועצת המשפטית לממשלה לפתוח בחקירה, לא שינו את המצב. גם תלונות רבות לרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו ושתי השעיות, לא עזרו - עמדי בשלו.

עמדי משדר ברדיו ירושלים כבר קרוב ל-30 שנה, ותלונות על דברים שאמר בשידור מככבות בדו"ח תלונות הציבור של הרשות השנייה עוד מלפני עשור, אך לאחרונה עלו לכותרות שוב, בשני מקרים בולטים, בגינם גם הושעה על-ידי הנהלת התחנה.

במקרה הראשון, בחודש ינואר האחרון, עמדי התבטא באלימות כלפי אוהדי הפועל ירושלים בכדורגל: "חלאות אנרכיסטיות… אני אוכיח לכולם למה יהיה שווה לי לשבת בבית סוהר על מישהו כמוכם. זה לא איום, זאת הבטחה". בעקבות הדברים הללו הוגשה נגד הרדיו ועמדי תביעת דיבה מצד הפועל ירושלים. ברדיו השעו את התוכנית של עמדי ליומיים, אך לאחר מכן הוא שב לעסקים כרגיל.

כחודש לאחר מכן, אמר עמדי בשידור כי שר המשפטים יריב לוין צריך לשלוח הביתה את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות באמצעות נבוט ("יאללה יריב, אסתר חיות עם נבוט"). התבטאות זו ספגה גינויים וזכתה לסיקור נרחב, אך רק לאחר שבוע שבו המשיך עמדי לשדר החליטו ברדיו להשעות אותו. הפעם, לחודש וחצי.

 

אך גם לאחר ההשעיה, עמדי ממשיך לשדר פניני אלימות ושנאה. אלה רק כמה דוגמאות מתוך עשרות, רק מהתקופה האחרונה:

רק השבוע (שני) התבטא עמדי נגד ההתאחדות לכדורגל ואמר כי צריך "לבדוק אם יש אצלה עמדות לכיבוי אש". את הדברים אמר בתגובה לעונש שהטילה ההתאחדות על קבוצת בית"ר ירושלים, שאותה עמדי אוהד. למחרת התנצל על הדברים, אולי גם משום שההתאחדות הודיעה שתשקול הגשת תלונה במשטרה.

יום לפני השמעת האיום המרומז על ההתאחדות (4.6), התייחס עמדי להתנהלות צה"ל אחרי אירוע הירי בגבול מצרים שבו נהרגו שני חיילים: "למה אנחנו רפסנים כאלה? למה הסמרטוטיות? מה, זה הקרנות חוץ שמלמדות את הקצינים איך להיות סמרטוט? זה מה מלמדים אותנו האויב מבחוץ?... במדינת ישראל צריך לבדוק את הקצינים הבכירים. לעשות להם פוליגרף ולהתחיל לשנות את המהות הזו שאם אתה לא שמאלני אתה לא יכול להתקדם".

 

שבוע קודם לכן (31.5), הפגין עמדי את יחסו לנשים כשדיבר על משחק המונדיאליטו הקרוב: "אתם יודעים את מי אנחנו עומדים לפגוש? או את ברזיל או את תוניסיה. אני מעדיף את תוניסיה כי הבנות של תוניסיה… אני אגיד את זה? אני לא יודע על מה יותר כיף להסתכל. על הברזילאיות או התוניסאיות". 

יום קודם לכן (30.5) העלה עמדי לשידור מאזין ושאל אותו אם הוא יכול "לקבל תעודת שוטר" לצורך מסוים: "אני לא רוצה להתנהג בצורה בזויה, אבל תראה איך הבני דודים נוהגים בתלפיות. אני רוצה לטפל בזה כאזרח מודאג". 

ב-11.5 נתן עמדי עצות לראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע להפגזות בעזה: "תפסיק להיות מדויק מדויק [בירי]. שחפים מפשע וכל מיני... אין חפים מפשע! מי שגר באותו בית של רוצח מתועב, מחבל שיורה טילים מתוך אוכלוסיה אזרחית ולאוכלוסייה לא אכפת או שאין להם מה לעשות… אין מה לעשות! זאת מלחמה".

ב-3.5 שחרר עמדי אמירה נוספת שגררה אחריה תלונות מצד מאזינים, גם היא כוונה לנתניהו: "אתה בין 18 האנשים החכמים בעולם, ואתה עוד לא הצלחת לקרוא את הערבים בישראל? שהשפה היא פה שונה? פה רוצים לשחוט אותנו, את הילדים שלנו. שמאלנים, ימנים, אשכנזים, מזרחיים. כל מי שיהודי - לערוף ולשרוף".

ב-2.5 התייחס עמדי להרשעת לוחמת מג"ב בתקיפת צעירה ערבייה בעיר העתיקה בירושלים: "אנחנו מאבדים את זה, זה סוג של מלחמה של השמאל הקיצוני שמנסה לחרב את ישראל נגדנו. הכל לכאורה. לוחמת שנתנה את חייה למדינה מאשימים אותה, וערביה שהייתה חוצפנית לכאורה שמדברת איך שבא לה כמו שערבים מדברים לשוטרים. אתם שמים לב. [מחקה מבטא ערבי] למה מי אתה יא זבל יא אפס".

 

ומה בנוגע לרגולטור שאמון על כך שהרדיו יעמוד בכללי האתיקה המחייבים? ברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו לא ממהרים לפעול. כאמור, כבר בדו"ח תלונות הציבור של הרשות מ-2013 נכתב כי אם עמדי ימשיך בהתנהלותו, שגררה תלונות רבות, יפתחו נגד התחנה בהליך הפרה. 

ועדיין, רק בחודש פברואר האחרון, אחרי שנהר של תלונות כבר נשפך לים של הרגולטור, ורק אחרי שהאמירות נגד אוהדי הפועל ירושלים גררו תביעה משפטית והאמירה נגד חיות חוללה סערה ציבורית, פתחה הרשות בהליך נגד רדיו ירושלים. אלא שכבר בחודש מרץ, הודיעו ברשות כי הם מקפיאים את ההליך, בטענה ש"העניין תלוי ועומד בבית המשפט". זאת, אף שברשות ידעו על קיומה של התביעה עוד לפני שפתחו בהליך ההפרה, ועל אף שההליך נפתח בגין אמירות נוספות על זו שנוגעת להפועל ירושלים.

מתשובות ששלח נציב פניות הציבור ברשות, דוד רגב, למתלוננים על עמדי בשבועות האחרונים, ניתן ללמוד על היחס הזהיר ברשות להתבטאויות הקשות של השדרן. כך למשל בנוגע לאיומים האלימים של עמדי על אוהדי הפועל כתב כי הם היו "פוגעניים, מבזים ומשפילים" וכי "אמירותיו היו מכלילות ומכפישות ולא היה מקום לאמרן", אך הקפיד להוסיף כי מדובר בדברים שנאמרו "במסגרת חופש הביטוי". כך גם בנוגע להתייחסות האלימה של עמדי לנשיאת בית המשפט העליון, כתב רגב כי הם "במסגרת חופש הביטוי" לצד מתיחת ביקורת עליהם.

חופש הביטוי אין פירושו החופש לגדף, להשפיל ולבזות בני אדם בשל דעותיהם ואמונותיהם. על המחזיק במיקרופון מוטלות אחריות וזהירות מוגברות

ברשות עצמה, בתגובה לפניית "העין השביעית", מסרו כי ההליך אכן "הושהה" בשל התביעה שהגישה קבוצת הפועל ירושלים, וכי "הרשות ממשיכה בתפקידה בפיקוח על כלל תכני התוכנית האמורה ובהתאם לכך, פניות בודדות שהגיעו לרשות בנוגע לאמירות שנשמעו לאחרונה בתוכנית נבדקות בימים אלה כל אחת לגופה. כמו כן, הרשות תמשיך לבחון מעת לעת את ההצדקה להשהיית הליך ההפרה". יצוין, כי גם אליבא דרדיו-ירושלים עצמו, מדובר בהרבה יותר מ"פניות בודדות".

ההחלטה של הרשות, לדברי התנועה לטוהר המידות, היא "הוכחה לאוזלת היד של הרשות בהתמודדות עם התבטאויות פסולות, חוזרות ונשנות, של עמדי, כשאלו אינן מטופלות כראוי על ידי הרשות ולא משיגות את תכלית ההרתעה". בתנועה פנו בחודש מאי לרשות בדרישה לבטל את ההחלטה להתלות את הליך ההפרה, ואף לשקול פתיחה בהליכים נוספים נוכח התבטאויות נוספות של עמדי.

עוד הוסיפו בתנועה כי "דבריו הבוטים והמגונים של עמדי היו צריכים לגרום לנקיטת הליכים תקיפים של הרשות ואף לצעדי תגובה חמורים". לטענתם, הרשות "מנצלת סעיף בתקנון כדי להתחמק מחובתה כרגולטור לפעול נגד רדיו ירושלים". עוד מזהירים בתנועה כי עמדת הרשות עלולה "לגרום להתפרקות של המאסדר מסמכויות הפיקוח ולהביא למצב של 'איש הישר בעיניו יעשה'". 

את הסחבת שנוקטת הרשות בטיפול בעמדי אפשר לפרש גם על רקע המציאות הפוליטית: שר התקשורת מהליכוד, שלמה קרעי, הצהיר כי בכוונתו להביא לסגירת הרשות השנייה, כחלק ממהלך ל"חיסול הרגולציה על התקשורת". גורם המעורה בעניין קושר בין הדברים ומעריך שייתכן כי ברשות לא מעוניינים לנקוט בפעולה נגד איש תקשורת ימני, מחשש "למשוך אש" מצד השר.

המיקרופון ככלי הסתה

בנוסף לפניות לרשות השנייה, פנה לאחרונה חבר הכנסת סימון דוידסון (יש עתיד) ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, בדרישה שתפתח בחקירה נגד עמדי בעקבות דבריו נגד חיות ונגד אוהדי הפועל ירושלים. "עלינו לגדוע את ההסתה והשיח האלים באיבם, בטרם יביאו להשלכות קשות במציאות", כתב. במשרדה של בהרב-מיארה העבירו את הפנייה לבחינה אצל המשנה לפרקליט המדינה.

המכתב של ח"כ דוידסון בנוגע לאלעד עמדי

המכתב של ח"כ דוידסון בנוגע לאלעד עמדי

"עמדי מנחה את אחת מתוכניות הרדיו המואזנות במדינה", כותב דוידסון ליועצת המשפטית לממשלה, "זו אינה הפעם הראשונה שאמירותיו הבעייתיות מזהמות את השיח הציבורי. בשנים האחרונות קיבלה הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו מספר תלונות על אמירות גזעניות, אלימות, סקסיסטיות והומופוביות שנאמרו במסגרת שידוריו. למרבה הצער עד היום הסתפקה הרשות באמירות כלליות לפיהן יש באמירות 'משום טעם לפגם' וכי אם אלה יחזרו על עצמן ישקול תחום הרדיו לפתוח בהליך הפרה".

דוידסון קרא במכתבו לרשות "לקיים את חובתה כלפי ציבור המאזינים ולתת את הדעת על הרעל שמפיצות מילותיו של עמדי בשיח הציבורי ובכך שהוא משתמש במיקרופון שניתן לו ככלי הסתה כלפי ציבורים שלמים וכלפי אישי ציבור".

לדברי דוידסון, גם תחנת הרדיו לא פעלה כראוי כשהשעתה את עמדי ליומיים בלבד אחרי המתקפה על אוהדי הפועל. "עונש בלתי מרתיע זה אכן לא הוכיח את עצמו", כתב דוידסון, "בקושי חודש מאז חזרתו והנה שוב, בוחר עמדי לנצל את הבמה שניתנה לו לטובת שיח מסית ואלים".

העיקר המאזינים

בהנהלת רדיו ירושלים לא מתפלצים מהאמירות של עמדי, ולא נרעשים מהביקורת החריפה עליהן. "מה שבמסגרת חופש הביטוי אני מאפשר, מה שלא - ברגע שמגיע שימוע מהרשות השנייה, אני מגיב", אומר המנכ"ל גדי קסטיאל בשיחה עם "העין השביעית". לדבריו, "הבנאדם ימני, כל עוד הוא שומר על פיו, הוא ימשיך לשדר. כל אחד והדרך שלו".

"יש הרבה שדרנים שאומרים הרבה דברים ולא מושעים לשעה", מוסיף קסטיאל. "אני מטפל פר מקרה. לא יכול למנוע מהמאזינים לשמוע את מי שהם אוהבים. עד שהייתה אמירה נגד נשיאת בית המשפט העליון, שם הגבתי בחומרה". מדברי קסטיאל עולה שהוא לא בהכרח עומד מאחורי כל אמירה של עמדי. "אני מנהל איתו שיחות אינסופיות, למתן, להרגיע", הוא אומר. "אבל כל עוד הוא תחת החוק, אני נותן להתנהל".

ויש עוד היבט חשוב שקסטיאל מתייחס אליו: "אי אפשר להתעלם מכך שיש לו מאות אלפי מאזינים, אבל זו לא הסיבה להשאיר אותו". לא בטוח שלתוכנית בתחנת רדיו איזורי, וכזו שאינה דווקא בין התחנות המובילות, יש מאות אלפי מאזינים, אולם גם אם מדובר במספר קטן בהרבה, ברור שעבור הנהלת התחנה מדובר בתוכנית עוגן חשובה.

עמדי עצמו בחר שלא להגיב לדברים.