עיתונאים מופיעים פי 2 מעיתונאיות בתוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות בתקשורת המשודרת בישראל, כך עולה ממדד ייצוג הנשים, פרויקט משותף ל"עין השביעית", ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל ועמותת "הצלחה".

מהבדיקה עולה כי רק 32% ממי שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה היו עיתונאיות ואילו 68% היו גברים. נתון זה חזר על עצמו בשתי תקופת המדגם.

ייצוג החֶסֶר לנשים בתוכניות חדשות ואקטואליה בולט בעיקר בשידורי הרדיו, אך קיים גם בשידורי הטלוויזיה. בעוד היחס בערוצי הטלוויזיה עמד על 61% גברים לעומת 39% נשים, הפער בערוצי הרדיו עמד על 77% גברים לעומת 23% נשים.

ערוץ הטלוויזיה הציבורי כאן 11 הוא היחיד שהציג, בחלק מהתקופה שנמדדה, ייצוג גדול יותר לנשים מאשר לגברים. שער הערוצים המסחריים מדדים הרחק מאחור, בהבדלים קטנים (ערוץ 14 עם 39% נשים, ערוץ 12 עם 37% וערוץ 13 עם 35%). בתחתית הטבלה נמצאות שתי תחנות רדיו: גלי-צה"ל ו-103FM, עם 80% הופעות של עיתונאים גברים.

מדד ייצוג הנשים, מחצית ראשונה של 2023, שיעור העיתונאיות במדיה

במסגרת הבדיקה המדגמית שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה נכללו רצועות הבוקר (7:00-10:00) ואחר הצהריים (17:00-18:30) בתחנות הרדיו הציבוריות כאן ב', גלי-צה"ל ובתחנת הרדיו המסחרית הפופולריות ביותר, 103FM. ברצועות שידור אלה, הנחשבות לשעות האזנת השיא ברדיו, משודרות תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות.

במילים אחרות, גם כאשר ערוץ תקשורת כלשהו הציג עיתונאיות, הן הופיעו פחות פעמים  לאורך תקופת הבדיקה מאשר עמיתיהם הגברים

בנוסף נבדקו רצועות הערב (17:00-21:15) בערוץ הטלוויזיה הציבורי כאן 11 וכן בערוצים המסחריים קשת 12, רשת 13 וערוץ 14. טווח שעות זה כולל הן תוכניות אקטואליה והן את מהדורת החדשות המרכזית בכל ערוץ. הבדיקה כללה את כל התוכניות ברצועות שידור אלה בשני שבועות מדגמיים, הראשון בסוף ינואר 2023 והשני בסוף מאי 2023.

פער דומה, של ייצוג כפול לעיתונאים גברים, התגלה גם כשנבדק מספר העיתונאיות והעיתונאים שהופיעו בתוכניות השונות, ללא התחשבות במספר ההופעות שלהם בכל תוכנית. בשבוע המדגמי הראשון נספרו 303 עיתונאים מתוכם 107 עיתונאיות (כ-37%). בשבוע המדגמי השני נספרו 313 עיתונאים, מתוכם 99 נשים (כ-32%).

מכאן, שבשבוע המדגמי הראשון שיעור העיתונאיות היה גדול משיעור הופעותיהן. במילים אחרות, גם כאשר ערוץ תקשורת כלשהו הציג עיתונאיות, הן הופיעו פחות פעמים  לאורך תקופת הבדיקה מאשר עמיתיהם הגברים.

מדד ייצוג הנשים, מחצית ראשונה של 2023, רדיו לעומת טלוויזיה

השוואה בין הערוצים השונים מציבה את ערוץ הטלוויזיה הציבורי כאן 11 במקום הראשון מבחינת ייצוג נשים. 47% ממי שהופיעו בתקופת הבדיקה היו עיתונאיות, לעומת 53% עיתונאים. בשבוע הבדיקה המדגמית השני נמצא כי היה רוב להופעותיהן של נשים (52%), נתון חריג שלא חזר על עצמו באף ערוץ שנכלל בבדיקה. מנהל חטיבת החדשות בתאגיד, שמגיע להישגים נאים גם ב"מדד הייצוג" אשר בוחן את שילובם של דוברים מהחברה הערבית, הוא ברוך שי.

מיכל רבינוביץ', מגישת המהדורה המרכזית של כאן 11 (צילום מסך)

מיכל רבינוביץ', מגישת המהדורה המרכזית של כאן 11 (צילום מסך)

בשני השבועות המדגמיים כבשו עיתונאיות את ראש טבלת העיתונאים המובילים בייצוג בערוץ. מגישת מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11 מיכל רבינוביץ' ומגישת חדשות השבת בערוץ טלי מורנו הגיעו לראש הטבלה בשבוע המדגמי הראשון. בבדיקה השנייה היו אלה מאיה ראכלין, מגישת מהדורת השעה חמש בכאן 11, לצד רבינוביץ' ואילה חסון, מגישת רצועת שבע בערב בערוץ.

עם זאת, לא רק מגישות החדשות בלטו בשידורי כאן 11, גם הכתבות גילי כהן, יערה שפירא ושרון וכסלר התברגו בעשירייה הפותחת בטבלת ההופעות בערוץ ובכך הביאו את כאן 11 לנתון כמעט שוויוני.

אחרי כאן 11, ובפער ניכר, ניצב ערוץ 14 עם 39% נשים על המסך לעומת 61% גברים. העיתונאיות שבלטו הן מגישת המהדורה המרכזית של הערוץ מגי טביבי, מגישת רצועת שבע בערב טל מאיר, מגישת רצועת חמש ליטל שמש, וכן נוה דרומי, שרה ב"ק ויערה זרד. העורך  הראשי של הערוץ הוא יורם כהן.

בקשת 12 הופיעו בתקופת הבדיקה 37% עיתונאיות לעומת 63% עיתונאים גברים. כמו בערוצים האחרים, גם כאן לראש הטבלה התברגה מגישת המהדורה המרכזית, יונית לוי במקרה זה. כמה מקומות אחריה נמצאת קרן מרציאנו, מגישת רצועת השעה שבע בערב. אולם מלבדן, מגישי הרצועות האחרות הם גברים (עודד בן עמי, רפי רשף, גדעון אוקו) ומעט כתבות מתברגות בעשירייה הפותחת (דפנה ליאל היא היחידה שהופיעה בשתי תקופות הבדיקה).

הילה קורח, מגישת המהדורה המרכזית של חדשות 13 (צילום מסך)

הילה קורח, מגישת המהדורה המרכזית של חדשות 13 (צילום מסך)

רשת 13, הערוץ שמיתג את עצמו לאחרונה כערוץ ליברלי, מגיע בייצוג הנשים מקרב העיתונאים על המסך, למקום האחרון מבין ערוצי הטלוויזיה עם 35% הופעות של עיתונאיות בלבד, לעומת 65% עיתונאים גברים. מגישת מהדורת החדשות המרכזית הילה קורח אמנם ניצבת בראש טבלת המופיעים על המסך בערוץ, אולם מלבדה אין כמעט נשים בטבלה. מנכ"ל חדשות 13 בתקופה שנבדקה היה אבירם אלעד, שהוחלף לאחרונה בידי אור צלקובניק.

בתקופת הבדיקה הראשונה עדיין שידרה בערוץ 13 אילה חסון, שהגיעה למקום הרביעי בטבלת הייצוג הפנימית של הערוץ, אולם מלבדה כל היתר היו גברים (בעיקר שרון גל, אמנון לוי, רביב דרוקר, מתן חודורוב ואודי סגל). בתקופת הבדיקה השנייה חסון כבר עברה לכאן 11, כך שהאישה השנייה בטבלה היא הכתבת נגה ניר-נאמן, במקום השישי.

מדד ייצוג הנשים, מחצית ראשונה של 2023, פילוח לפי ערוצים

מבין ערוצי הרדיו בולטת לטובה רשת כאן ב' הציבורית, שכמו כאן 11 שייכת לתאגיד השידור הישראלי. עם זאת, הנתונים בתחנה עגומים כשלעצמם. רק 27% ממי שהופיעו בתוכניות בתקופת הבדיקה היו נשים, לעומת 73% גברים. גם על הנתונים הללו אחראי ברוך שי, מנהל חטיבת החדשות בתאגיד. מנהל כאן ב' הוא גל ברגר.

אילאיל שחר (צילום: דוברות כאן)

אילאיל שחר (צילום: דוברות כאן)

את טבלת ההופעות בכאן ב' מובילים הגברים אריה גולן, אסף ליברמן, קלמן ליבסקינד, יגאל גואטה ורן בנימיני, כולם מגישי רצועות שידור מרכזיות. בין העיתונאיות הבולטות אפשר למצוא את אילאיל שחר, מגישת "הבוקר הזה", מגישת תוכנית התרבות היומית ורד יפתחי-גרין וקרייניות החדשות ריקי הראל ואודליה זימור. בתקופת הבדיקה השנייה היתה העשירייה הפותחת בטבלת ההופעות גברית כולה למעט אילה חסון, שהחלה להגיש את "הבוקר הזה".

שני ערוצי הרדיו הנוספים, גלי-צה"ל ו-103FM, סוגרים את מדד ייצוג הנשים עם נתון מביש שמלמד על הדרת נשים חריפה. רק 20% ממי שהופיעו ברצועות השידור שנבדקו היו עיתונאיות, בעוד 80% היו עיתונאים.

גלי-צה"ל, כמו כאן ב', היא ערוץ ציבורי שממומן מכספי משלמי המסים. אך בניגוד לכאן ב', בגלי-צה"ל בולטת הדרת הנשים, בדומה להדרת החברה הערבית כפי שעולה מ"מדד הייצוג". בתקופת הבדיקה הראשונה היתה גלית אלטשטיין מפקדת התחנה, ובתקופה השנייה היה זה דני זקן (שניהם במילוי מקום).

אפי טריגר, יניר קוזין, ירון וילנסקי וספי עובדיה מובילים את טבלת בעלי הייצוג הגדול ביותר בתחנה. אחריהן עמית תומר, מגישת התוכנית הכלכלית של גלי-צה"ל. מלבדה הגיעה לטבלת בעלי הייצוג הגבוה רק חן ליברמן, שמאז פוטרה.

בתחנת 103FM, תחנת הרדיו הפרטית המואוזנת ביותר בישראל (לפי סקר TGI, ואחרי תחנות הרדיו הציבוריות), ישנה רק עיתונאית אחת שהגיעה לטבלת העיתונאים בעלי הייצוג הגבוה: ענת דוידוב, מגישת התוכנית הכלכלית היומית בתחנה. בתקופת הבדיקה הראשונה הצטרפה אליה אילה חסון, אך מאז עברה כאמור לתאגיד. כל יתר העיתונאים הבולטים הם גברים: בן כספית, ינון מגל, אריה אלדד, ניסים משעל וגיא פלג, בין היתר. בראש התחנה עמד בתקופה הרלוונטית אור צלקובניק.

פרויקט "מדד ייצוג הנשים" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל ועמותת "הצלחה"