רק 32% מהעיתונאים והעיתונאיות שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה בשנת 2023 היו נשים, מול 68% גברים, כך עולה ממדד ייצוג הנשים, פרויקט משותף ל"עין השביעית", ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל ועמותת "הצלחה", על-פי בדיקה מדגמית של חברת יפעת מחקרי מדיה.

ייצוג החֶסֶר לנשים בתוכניות חדשות ואקטואליה בולט בשידורי הטלוויזיה וחמור עוד יותר בשידורי הרדיו. בעוד היחס בערוצי הטלוויזיה עמד בשנת 2023 על 61% גברים לעומת 39% נשים, הפער בערוצי הרדיו עמד על 67% גברים לעומת 33% נשים. נשים, נזכיר, מהוות כ-51% מהאוכלוסייה.

ערוץ הטלוויזיה הציבורי כאן 11 הוא היחיד שהשיג בשנה החולפת אחוזי ייצוג כמעט שוויוניים של עיתונאים ועיתונאיות. לפי הבדיקה, 49% מהעיתונאים והעיתונאיות שהופיעו בערוץ בשנת 2023 היו נשים לעומת 51% גברים. התאגיד מגיע להישגים נאים גם ב"מדד הייצוג", אשר בוחן את שילובם של דוברים מהחברה הערבית. מנהל חטיבת החדשות בתאגיד הוא ברוך שי.

הערוצים המסחריים מדדים הרחק מאחור. אחרי כאן 11, ובפער ניכר, ניצב ערוץ 14 עם 38% נשים על המסך בשנה החולפת לעומת 62% גברים. העורך הראשי של הערוץ הוא יורם כהן. בקשת 12 הופיעו רק 34% עיתונאיות לעומת 66% עיתונאים גברים. מנכ"ל חדשות 12 הוא אבי וייס. רשת 13 סוגרת את רשימת ערוצי הטלוויזיה עם 33% עיתונאיות לעומת 67% עיתונאים גברים. מנכ"ל חדשות 13 הוא אור צלקובניק.

בתחנת הרדיו המסחרית 103FM, בהנהלת איתמר דרוקמן, ובתחנת הרדיו הציבורי כאן ב', בניהול גל ברגר, נמדדו אחוזים זהים בשנה החולפת: 27% עיתונאיות לעומת 73% עיתונאים גברים. תחנת הרדיו הצבאית גלי-צה"ל, תחת ניהולו של ממלא מקום המפקד דני זקן, מגיעה למקום האחרון במדד השנתי. רק 17% מההופעות של עיתונאים בשידור בשנת 2023 היו של נשים, אף שתחנה זו היא תחנה ציבורית הממומנת מכספי ציבור, גברים ונשים כאחד.

יצוין כי המדד אינו בודק את מספר הנשים והגברים בקרב העיתונאיות והעיתונאיות, אלא את כמות ההופעות שלהם על המסך ומעל גלי האתר.

כך, בתוכניות שנדגמו בתחנת גלי-צה"ל נמצא כי 37% מכלל העיתונאים שהופיעו היו עיתונאיות אך הן הופיעו הרבה פחות פעמים מהעיתונאים הגברים ולכן סך הופעותיהם שווה ערך ל-17% בלבד מכלל הופעות העיתונאים והעיתונאיות בתחנה. במילים אחרות, למרות שבתחנה עובדות עיתונאיות רבות יחסית, הן מקבלות פחות במה מעמיתיהן הגברים.

פער הפוך נמצא בקצה השני של המדד, בתחנת כאן 11. שם נמצאו רק 33% עיתונאיות בתוכניות שנדגמו אך הן הופיעו בממוצע יותר פעמים מאשר הגברים, ולכן שיעור הייצוג הכללי היה כמעט שוויוני.

במסגרת הבדיקה המדגמית שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה נכללו רצועות הבוקר (7:00-10:00) ואחר הצהריים (17:00-18:30) בתחנות הרדיו הציבוריות כאן ב', גלי-צה"ל ובתחנת הרדיו המסחרית הפופולרית ביותר, 103FM. ברצועות שידור אלה, הנחשבות לשעות האזנת השיא ברדיו, משודרות תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות.

בנוסף נבדקו רצועות הערב (17:00-21:15) בערוץ הטלוויזיה הציבורי כאן 11 וכן בערוצים המסחריים קשת 12, רשת 13 וערוץ 14. טווח שעות זה כולל הן תוכניות אקטואליה והן את מהדורת החדשות המרכזית בכל ערוץ. הבדיקה כללה את כל התוכניות ברצועות שידור אלה בארבעה שבועות מדגמיים במהלך השנה החולפת, שבוע אחד בכל רבעון.

שבוע הבדיקה המדגמי של הרבעון האחרון בשנה החולפת נפל על מלחמת עזה, וכלל בדיקה גם של הופעות הפרשנים במדיה המשודרת המרכזית. מממצאי הבדיקה עולה כי בכל הקשור לפרשנים, הפער המגדרי חריף אף יותר. רק 12% מהפרשנים באולפני המלחמה היו פרשניות, לעומת 88% פרשנים.

עשרת הפרשנים שהופיעו מספר הפעמים הרב ביותר בשבוע הבדיקה המדגמי היו כולם גברים (חלקם הארי, מעניין לציין, מערוץ 14, ככל הנראה בשל חוסר הגיוון של פרשנים בערוץ): הפרשן הצבאי של ערוץ 14 נועם אמיר עם 36 הופעות בשבוע; עו"ד אורי קורב (28), שהודיע לאחר פרוץ המלחמה כי "התפכח" מעמדותיו הליברליות; תת-אלוף (מיל') אמיר אביבי (27), מייסד "הביטחוניסטים"; ואחריהם: יעקב נגל, יפתח רון-טל, אמיר בר-שלום, עוזי רבי, אפי איתם, נמרוד שפר ואריאל כהנא (12).

האישה בעלת מספר ההופעות הגדול ביותר מקרב הפרשנים היא סא"ל (מיל') שוש רבן, אף היא מתנועת "הביטחוניסטים", שהופיעה 10 פעמים בתקופת הבדיקה.

עם זאת, בשיעור ההופעות של עיתונאיות מסך העיתונאים והעיתונאיות לא ניכר הבדל של ממש בין הבדיקה בעת מלחמת עזה לשלוש הבדיקות הקודמות בשנה החולפת. למעשה, חלה עלייה קלה לעומת שבועות מדגמיים קודמים. 66% מהעיתונאים שנמצאו בבדיקה בתקופת מלחמת עזה היו גברים לעומת 34% נשים, עם הבדלים דומים בין ערוצי הטלוויזיה והרדיו כפי שניכרו גם בבדיקות הקודמות.

בראש טבלת ההופעות של עיתונאיות בבדיקה המדגמית של מלחמת עזה ניצבת מגישת ערוץ 14 מגי טביב עם 186 הופעות בשבוע. אחריה מגישת כאן 11 אילה חסון עם 122 הופעות, מגישת כאן 11 מיכל רבינוביץ עם 108 הופעות ומגישת 103FM ענת דוידוב עם 92 הופעות.

מעניין לציין כי גם בדיקה שנערכה בחודש מאי של השנה שעברה, במהלך מבצע "מגן וחץ", לא מצאה הבדל משמעותי ביחס בין עיתונאיות לעיתונאים לעומת בדיקה בימים שבהם ישראל אינה שרויה במבצע צבאי או מלחמה.

העלייה הקלה בשיעור העיתונאיות בבדיקה שנערכה במהלך מלחמת עזה, מוסברת על ידי חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה בכך שבשל המלחמה שונה לוח השידורים וכלל בעיקר מהדורות חדשות, מה שהוביל לכך שלתפקיד מגישי תוכניות שבוצו עיתונאיות שלא עושות זאת בשגרה.

פרויקט "מדד ייצוג הנשים" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל ועמותת "הצלחה"