עוד בטרם פרצה המלחמה בעזה וסדר היום הביטחוני השתלט על התקשורת, ירד שיעור העיתונאיות בתוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות בתקשורת המשודרת בישראל, כך עולה ממדד ייצוג הנשים, פרויקט משותף ל"עין השביעית", ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל ועמותת "הצלחה".

מהבדיקה עולה כי רק 31% ממי שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה בשבוע מדגמי בחודש אוגוסט האחרון היו עיתונאיות ואילו 69% היו גברים, ירידה של אחוז בשיעור הנשים לעומת שתי בדיקות מדגמיות קודמות שנערכו השנה, עם השקת מדד ייצוג הנשים. גם בקרב מרואיינים ניכרת הדרת נשים, ובהיקפים גדולים עוד יותר.

ייצוג החֶסֶר לנשים בתוכניות חדשות ואקטואליה בולט בעיקר בשידורי הרדיו, אך קיים גם בשידורי הטלוויזיה. בעוד היחס בערוצי הטלוויזיה עמד על 63% גברים לעומת 37% נשים, הפער בערוצי הרדיו עמד על 77% גברים לעומת 23% נשים. פער דומה לרעת הנשים ניכר גם בבדיקת מגדר המרואיינים, מי שנמצאים מעברו השני של המיקרופון. רק 19% מהמרואיינים בטלוויזיה היו מרואיינות, כשברדיו הנתון נמוך עוד יותר: 14% מהמרואיינים בלבד הן מרואיינות. נשים, נזכיר, מהוות כ-51% מהאוכלוסייה.

ערוץ הטלוויזיה הציבורי כאן 11 הוא היחיד בתקופה שנמדדה שהעניק ייצוג גדול יותר לנשים (52%) מאשר לגברים (48%). הערוצים המסחריים מדדים הרחק מאחור (ערוץ 14 עם 39% נשים, ערוץ 13 עם 27% וערוץ 12 עם 26%). תחנת הרדיו 103FM הציגה שיפור לעומת הבדיקות הקודמות - כ-34% עיתונאיות לעומת 66% עיתונאים. כאן ב' הידרדרה ל-24% עיתונאיות בלבד ואילו גלי-צה"ל הסתפקה ב-14% עיתונאיות לעומת 86% עיתונאים.

במסגרת הבדיקה המדגמית שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה נכללו רצועות הבוקר (7:00-10:00) ואחר הצהריים (17:00-18:30) בתחנות הרדיו הציבוריות כאן ב', גלי-צה"ל ובתחנת הרדיו המסחרית הפופולריות ביותר, 103FM. ברצועות שידור אלה, הנחשבות לשעות האזנת השיא ברדיו, משודרות תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות.

בנוסף נבדקו רצועות הערב (17:00-21:15) בערוץ הטלוויזיה הציבורי כאן 11 וכן בערוצים המסחריים קשת 12, רשת 13 וערוץ 14. טווח שעות זה כולל הן תוכניות אקטואליה והן את מהדורת החדשות המרכזית בכל ערוץ. הבדיקה כללה את כל התוכניות ברצועות שידור אלה בשבוע מדגמי באמצע חודש אוגוסט.

פער דומה, של ייצוג כפול לעיתונאים גברים, התגלה גם כשנבדק מספר העיתונאיות והעיתונאים שהופיעו בתוכניות השונות, ללא התחשבות במספר ההופעות שלהם בכל תוכנית. בשבוע המדגמי נספרו 310 עיתונאים, מתוכם 97 עיתונאיות (כ-31%). במילים אחרות, גם כאשר ערוץ תקשורת כלשהו הציג עיתונאיות, הן הופיעו פחות פעמים לאורך תקופת הבדיקה מאשר עמיתיהם הגברים.

גם השוואה של המרואיינים מעלה העדפה ברורה לגברים. רק 21% מהמרואיינות בטלוויזיה ורק 16% מהמרואיינות ברדיו בתקופה שנבדקה היו נשים.

השוואה בין הערוצים השונים מציבה את ערוץ הטלוויזיה הציבורי כאן 11 במקום הראשון מבחינת ייצוג נשים. 52% ממי שהופיעו בתקופת הבדיקה היו עיתונאיות, לעומת 48% עיתונאים. נתון חריג שלא חזר על עצמו באף ערוץ שנכלל בבדיקה. מנהל חטיבת החדשות בתאגיד, שמגיע להישגים נאים גם ב"מדד הייצוג" אשר בוחן את שילובם של דוברים מהחברה הערבית, הוא ברוך שי.

בשבוע המדגמי כבשו עיתונאיות את ראש טבלת העיתונאים המובילים בייצוג בערוץ. מגישת מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11 מיכל רבינוביץ' הגיעה למקום הראשון בטבלת העיתונאים המובלים בייצוג בערוץ, כשאחריה מגישת חדשות השעה חמש מאיה ראכלין ואילה חסון, מגישת רצועת שבע בערב בערוץ.

אחרי כאן 11, ובפער ניכר, ניצב ערוץ 14 עם 39% נשים על המסך לעומת 61% גברים. העיתונאיות שבלטו הן מגישת המהדורה המרכזית של הערוץ מגי טביבי, ואחריה יערה זרד, נוה דרומי וליטל שמש. עם זאת, למקום הראשון הגיע שרון גל, שותפה של טביבי להגשת המהדורה המרכזית. העורך הראשי של הערוץ הוא יורם כהן.

ברשת 13 נרשמה ירידה לעומת הבדיקות הקודמות והערוץ הסתפק ב-27% עיתונאיות בלבד. מגישת מהדורת החדשות המרכזית הילה קורח ניצבת במקום השלישי בטבלת העיתונאים המובילים, אחרי שותפה להגשת המהדורה אודי סגל ומגיש "הצינור" וגיא לרר. מרבית הטבלה גברית. רק במקום ה-9 מופיעה הכתבת המדינית מוריה אסרף-וולברג ובמקום העשירי שרון כידון. מנכ"ל חדשות 13 הוא אור צלקובניק.

בקשת 12 הופיעו בתקופת הבדיקה רק 26% עיתונאיות לעומת 74% עיתונאים גברים. בראש טבלת העיתונאים, מבחינת ייצוג בערוץ, ניצבים המגישים דני קושמרו ועודד בן-עמי. במקום השלישי ניצבת האשה הראשונה: קרן מרציאנו, מגישת "תוכנית חיסכון". במקום השביעי ניצבת כתבת הכלכלה עמליה דואק ואחריה כתבת הכנסת דפנה ליאל. מנכ"ל חדשות 12 הוא אבי וייס.

מבין ערוץ הרדיו בולטת הפעם לטובה תחנת 103FM, תחנת הרדיו הפרטית המואוזנת ביותר בישראל (לפי סקר TGI, ואחרי תחנות הרדיו הציבוריות). 34% מהעיתונאים שהופיעו בתחנה בתקופת הבדיקה היו נשים. עלייה ניכרת לעומת שתי תקופות הבדיקה הקודמות. בראש טבלת העיתונאים בערוץ ניצבת ענת דוידוב, מגישת התוכנית הכלכלית היומית בתחנה. עוד בטבלת העיתונאיות הבולטות ניתן למצוא את טל שלו ואפרת קורמן. מנהל התחנה הוא איתמר דרוקמן.

בכאן ב' הידרדרו בתקופת הבדיקה הנוכחית לעומת שתי הקודמות והסתפקו ב-24% נשים. גם על הנתונים הללו אחראי ברוך שי, מנהל חטיבת החדשות בתאגיד. מנהל כאן ב' הוא גל ברגר. טבלת העיתונאים המובילים בתחנה כוללת גברים במקומות 1-7. במקום השמיני ניצבת ורד יפתחי-גרין, מגישת תוכנית התרבות היומית, ואחריה הקריינית אודליה זימור.

במקום האחרון מבין כל גופי השידור שנבדקו ניצבת גלי-צה"ל. כמו כאן ב', גם גלי-צה"ל היא ערוץ ציבורי שממומן מכספי משלמי המסים. בתקופה שנבדקה בלטה בתחנה הדרת הנשים, בדומה להדרת החברה הערבית כפי שעולה מ"מדד הייצוג". רק 14% מהעיתונאים שקולם נשמע בתחנה היו עיתונאיות. בטבלת עשרת העיתונאים הבולטים ניתן למצוא רק אשה אחת, במקום התשיעי, עורכת "גלובס" נעמה סיקולר. ממלא מקום מפקד התחנה הוא דני זקן.

פרויקט "מדד ייצוג הנשים" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל ועמותת "הצלחה"