פרקליטות המדינה הודיעה על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע נגד אנשי התקשורת אלי ציפורי ואבי וייס, בחשד להטרדת עד. השניים פירסמו ברשתות החברתיות מידע על הדס קליין, עדת תביעה מרכזית ב"תיק 1000", אחד משלושת התיקים הפליליים נגד רה"מ בנימין נתניהו.

קליין העידה בבית המשפט כיצד נתניהו ורעייתו שרה דרשו וקיבלו שטף של טובות הנאה בשווי מאות שקלים מהמיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, שהיא היתה עוזרתם האישית. זוג המיליארדרים העבירו לזוג נתניהו ארגזים רבים של שמפניה ורודה, מהסוג האהוב על שרה נתניהו, וקופסאות רבות של סיגרים קובניים, מהסוג האהוב על בנימין נתניהו. בנוסף, נתנו המיליארדרים לראש הממשלה ומשפחתו בגדי יוקרה ותכשיטים יקרים. קליין העידה בין היתר על המתח סביב שגרת טובות ההנאה, החשש כי מדובר במעשה פלילי וטקטיקות ההסתרה בהן השתמשו.

ממחלקת הסייבר בפרקליטות נמסר בהודעה לעיתונות: "ההחלטה התקבלה על דעת פרקליט המדינה, עמית איסמן, שאימץ את עמדת המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, אלון אלטמן, ואת עמדת מחלקת הסייבר בפרקליטות, בתום בחינת חומר הראיות ומכלול נסיבות העניין, כמו גם ליבון סוגיות ראייתיות ומשפטיות שונות.

הדס קליין בביהמ"ש המחוזי בירושלים, 20.9.22 (צילום: יונתן זינדל)

הדס קליין בביהמ"ש המחוזי בירושלים, 20.9.22 (צילום: יונתן זינדל)

"על פי החשד, בחודש יולי 2022, כיומיים לאחר שהחלה העדה הדס קליין את עדותה בבית המשפט המחוזי בירושלים, במסגרת תיקי האלפים, פרסם אלי ציפורי בחשבון הטוויטר שלו ציוץ שבו תמונת חזית ביתה של הדס קליין. התמונה כללה את כתובת ביתה (שם הרחוב ומספר הבית), בצירוף מלל המתייחס לדברי הדס קליין בעדותה. כן כתב ציפורי בציוץ כי הוא מודה לאבי וייס. תכנים דומים פרסם ציפורי גם בערוץ הטלגרם ובחשבון הפייסבוק שלו. הפרסומים האמורים הגיעו לידיעתה של הדס קליין, שמסרה תלונה במשטרה בגין הטרדתה כעדה.

"בנוסף לכך, פרסם אבי וייס תגובה לציוץ האמור של ציפורי, ובו צירף צילום מסך מאתר האינטרנט של בזק 144, ובו מופיעים פרטי כתובתה המלאים של הדס קליין. נוסף על כך, וייס הדהד בחשבון הטוויטר שלו את הציוץ של ציפורי, ופרסם באתר האינטרנט שלו צילום מסך של הציוץ של אלי ציפורי. חלק מהתוכן שפרסם וייס הגיע לידיעתה של קליין, שמסרה תלונה במשטרה גם נגדו".

מלבד ההליך הפלילי, מנהלת קליין נגד ציפורי הליך אזרחי. בדצמבר האחרון הגישה תביעת דיבה בסך 5 מיליון שקל נגד איש התקשורת, בגין לא פחות מ-187 פרסומים שלו נגדה. לפי כתב התביעה, ציפורי ניסה "להלך אימים" על קליין וניהל כנגדה "קמפיין עקבי ומתוזמן היטב כדי לפגוע בלגיטימציה שלה ולהפוך אותה למטרה לשנאה ולבוז בקרב הציבור הרחב; להשחיר את חובתה למסור עדות באמצעות אינסוף שקרים דמגוגים, נבזיים, כגון השקר שהיא 'עדת מדינה' ו/או 'מסייעת להפיכה שלטונית כנגד נתניהו' ו/או שהיא 'סוכנת משטרתית' ועוד".

רה"מ בנימין נתניהו מגיע למשפטו הפלילי בביהמ"ש המחוזי בירושלים. מאחור משמאל: דובר הליכוד גיא לוי, 6.6.23 (צילום: חיים גולדברג)

רה"מ בנימין נתניהו מגיע למשפטו הפלילי בביהמ"ש המחוזי בירושלים. מאחור משמאל: דובר הליכוד גיא לוי, 6.6.23 (צילום: חיים גולדברג)

וייס וציפורי הם מאנשי התקשורת הבולטים במערך התעמולה המסקר את משפט נתניהו ומדברר את דפי המסרים של ראש הממשלה הנאשם בפלילים. בעבר היו חלק מ"האולפן הפתוח" בהנחיית כנרת בראשי, המוקדש כולו לסיקור המשפט, אולם פרשו בעקבות סכסוך על קרדיט. קבוצה אחרת שעסקה בפרסומים על אודות המשפט, פרויקט 315, הובלה בידי גיא לוי, שמונה לאחרונה לדובר הליכוד.

ציפורי היה בעבר סגן עורך "גלובס", אך פוטר מהעיתון. לאחר מכן עבד כבעל טור כלכלי ב"מעריב", אך עבודתו שם הופסקה על רקע מתקפות נגד קולגות בעיתון. מאז הוא מקדיש את עיתותיו לפרסומים התומכים בראש הממשלה בבלוג שלו וברשתות החברתיות. וייס, קצין משטרה לשעבר, מפעיל את האתר "טלקום ניוז", שכיוון לקהל של עובדי וגמלאי משרד התקשורת, אולם בשנים האחרונות טרוד גם הוא בעיקר בקידום תזות מבית מדרשו של נתניהו (אין קשר לאבי וייס מנכ"ל חדשות 12).

ציפורי מיוצג על-ידי פרקליט הצמרת ציון אמיר, שמסר ל"הארץ" בתגובה להחלטת הפרקליטות: "יש להצטער על ההחלטה. עם זאת, אנו משוכנעים כי הפרקליטות תבוא לשימוע באוזן קשובה ולב פתוח לשמוע את טענות ההגנה, וכאלה יש לרוב".

הטרדת עדים

עד כה הוגשו לפחות שמונה כתבי אישום בגין הטרדת עדים במשפט נתניהו. בנובמבר האחרון הוגשו ארבעה כתבי אישום בגין הטרדת קליין ועד המדינה ניר חפץ, בינואר הוגש כתב אישום נוסף בגין הטרדת קליין וביוני הוגש כתב אישום בכפוף לשימוע נגד יועצי נתניהו יונתן אוריך, עופר גולן וישראל איינהורן, בגין הטרדת עד המדינה שלמה פילבר באוגוסט 2019.

השלושה שלחו רכב עם רמקול שיכרוז מול ביתו של פילבר קריאות כגון "מומו תהיה גבר צא תגיד את האמת, מומו פילבר מה הם עשו לך ששיקרת נגד ראש הממשלה? מה הבטיחו לך מומו? השמאל משתמש בך כדי להפיל את הליכוד. מומו תשמע בעצמך מה אתה אמרת לפני שהמשטרה לחצה עליך". האירוע הוקלט והופץ אחר כך ברשתות החברתיות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועציו הקרובים עופר גולן (מימין), טופז לוק (במרכז) ויונתן אוריך (מאחור). ירושלים, מרץ 2019 (צילום: יונתן זינדל)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועציו הקרובים עופר גולן (מימין), טופז לוק (במרכז) ויונתן אוריך (מאחור). ירושלים, מרץ 2019 (צילום: יונתן זינדל)

בנוסף, אתמול נעצר אדם בחשד לאיומים והטרדה ברשת של קליין. החשוד, יוסף כהן, כתב בין היתר כי קליין "לא תזכה לראות אור יום", "זה יעלה לה ולמשפחתה בדם" ו"נצוד כל אחד ואחת במשפחה שלה ואותה קודם כל".

האיומים וההטרדות שיגיעו לבית המשפט הם רק חלק קטן מהמערכה המסיבית ברשתות החברתיות ובכלי תקשורת המסורים לנתניהו, נגד עדי תביעה ועדי מדינה במשפט.