ראש הממשלה בנימין נתניהו מנהל מרתון "הסברה" בתקשורת הבינלאומית כדי לייצב את שער השקל ולהרגיע את המשקיעים הבינלאומיים ואת חברות דירוג האשראי המודאגות מההפיכה המשטרית. במקביל, בתוך ישראל, הוא מנסה לטשטש את טביעות האצבע שלו המרוחות על קידום אותה הפיכה ממש.

על פי הדיווחים בתקשורת על ההידברות בבית הנשיא, סלע המחלוקת בין נציגי האופוזיציה והקואליציה, כפי שהיה צפוי מראש, נותר הרצון של הממשלה למנות שופטים מטעמה. ב-14.6 תתקיים הצבעה בכנסת לגבי שני נציגיה בוועדה לבחירת שופטים. על פי ההסכם הקואליציוני בין סיעות עוצמה יהודית והליכוד, הראשונה יכולה לבחור את נציג הקואליציה לוועדה והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כבר הודיע כי יהיה זה ח"כ יהודה קרויזר. בנוסף, הגישו את מועמדותם ח"כ טלי גוטליב (ליכוד), ח"כ ניסים ואטורי (ליכוד), ח"כ לימור סון-הר מלך (עוצמה יהודית) ועוד. סון-הר מלך הודיעה מראש שהגישה את מועמדותה רק למקרה שהאופוזיציה לא תגיש מועמדים.

לשכת נתניהו העבירה מסר פשרני לכאורה שלפיו הזמינה את האופוזיציה להגיש את מועמדיה: "נציגי הקואליציה פועלים בכל דרך כדי להגיע להסכמות בבית הנשיא. ככל שיושגו הסכמות יהיה נציג אחד לקואליציה ונציג אחד לאופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים. כל ח"כ מהקואליציה או מהאופוזיציה רשאי להגיש את מועמדותו עד יום רביעי זה ויכול להסיר את מועמדותו עד יום רביעי הבא".

מדוע מסר פרשני רק לכאורה? שכן אף אם הדבר לא מעוגן במפורש בחוק, הרי שמדובר בנוהג רב שנים ואמור להיות מובן מאליו שלאופוזיציה יהיה נציג בוועדה. בנוסף, נתניהו יודע היטב שבהינתן ההצבעה החשאית, ריבוי המועמדים של הקואליציה עלול להביא לבחירה של שני נציגים מטעמה שכן כל חבר כנסת יכול לבחור שני מועמדים.

מפגינים נגד המהפכה המשפטית בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

התקשורת דיווחה שהחלטת ח"כ גוטליב להגיש את מועמדותה נעשתה "ללא תיאום עם הקואליציה". בראיון לערוץ 7 היא סיפרה שאיש מהנהלת הקואליציה או מהליכוד לא פנה אליה בעקבות הגשת מועמדותה. "הם יודעים שלא שולחים לי מסרים ושליחים, ואני אומרת בקול רם את מה שאני חושבת", אמרה, "יכולים להשמיע עמדות בישיבת הסיעה ואני אשמיע עמדה נוגדת".

עם זאת, ברור שאם נתניהו היה רוצה למנוע את הדבר, הוא היה יכול להרים טלפון לגוטליב ולוואטורי כדי שיסירו את מועמדותם. לא נראה שיהיה קשה לשכנע את ואטורי, שבימים אלה עסוק בארגון קרוז של חברי הליכוד ליוון, או את גוטליב – שעד היום חזרה והוכיחה שהתרועה הרמה שלה בראיונות ובטוויטר מסתיימת בקול ענות חלושה כשהיא מיישרת קו עם הממשלה.

בניסיון לטשטש את טביעות האצבע שלו, נתניהו גם מינה את עצמו לראש ועדות למאבק בפשיעה בחברה הערבית וביוקר המחיה. חסר היה רק שימנה את עצמו לראש ועדת החקירה של פרשת הצוללות

באופן דומה התנהל נתניהו מול נגיד בנק ישראל אמיר ירון, לאחר שעבר ביניהם "חתול שחור" בשל אזהרותיו של ירון מפני ההשפעה השלילית של ה"רפורמה המשפטית" על הכלכלה ודירוג האשראי. נתניהו לא היה מעוניין ברעידת אדמה כלכלית שהיתה מתרחשת אם היה מפטר את ירון, וגם לא מעוניין להיראות כמו ארדואן, שמינה את חתנו לשר אוצר, ביטל את עצמאות המוסדות הפיננסיים וגם פיטר שלוש פעמים את נגיד הבנק המרכזי הטורקי. לכן, לפי הדיווחים בתקשורת, נתניהו פשוט לא יציע לירון להישאר כמקובל בתפקידו לעוד חמש שנים נוספות וירון יודיע בעצמו כי אינו ממשיך לעוד כהונה. כלומר, ירון פשוט יתאדה ב"דרך טבעית".

בניסיון לטשטש את טביעות האצבע שלו, נתניהו גם מינה את עצמו לראש ועדה למאבק בפשיעה בחברה הערבית ולראש ועדה למאבק ביוקר המחיה. כאילו שנתניהו המכהן כראש ממשלה משנת 2009 כמעט ברצף אינו מי שנושא באחריות העליונה לכישלון במאבק בפשיעה בחברה הערבית או ביוקר המחיה. אולי נתניהו גם היה צריך למנות את עצמו לראש ועדת החקירה של פרשת הצוללות.

רק המפגינים נגד ההפיכה המשטרית הם אלה שיכולים להזכיר לנתניהו עצמו, לראשי מפלגות האופוזיציה ולתקשורת שאת טביעות האצבע של נתניהו אי אפשר להסתיר. רואים אותן בכל מקום.