תביעת דיבה שהגיש חבר-הכנסת חילי טרופר (המחנה הממלכתי) באפריל השנה היא תגובת נגד נוספת לאובססיה הביביסטית לפדופיליה. טרופר תובע מיליון שקלים מפעילי הליכוד אבירהם טל-מיס ומירי ברבי בטענה לפרסום לשון הרע, אחרי שטל-מיס כינה אותו פדופיל וברבי הידהדה את הדברים.

ב-3 למרץ השנה, על רקע השתתפותו של ח"כ טרופר כנציג מפלגת המחנה-הממלכתי בדיונים על המשבר החוקתי בישראל המתקיימים בבית נשיא המדינה, העלה טל-מיס לחשבון הטיקטוק שלו סרטון שבו הוא טוען כי חבר-הכנסת הוא "פדופיל" (הסרטון הוסר מאז), כי נסחט בידי הסוחט המורשע הידוע בשם "צייד הפדופילים" (אלעד בן נון) וכי בשל כך תרם כליה (טרופר תרם בעבר כליה לאדם זר).

למרות שטרופר פנה לטל-מיס בדרישה לחדול מפרסום הדיבה, טל-מיס פרסם שני סרטונים נוספים בהם כינה אותו "פדופיל". לפי כתב התביעה של טרופר, טל-מיס צירף לשני הסרטונים האחרונים את תגובת היועצת הפרלמנטרית של טרופר שהזהירה כי מדובר ב"מסכת שקרים חסרת ביסוס" שתוביל לתביעת דיבה נגד טל-מיס ועלולה לסכן גם "כל מי שמהדהד את השקר".

למרות האזהרה, שיתפה תומכת נתניהו אחרת, בשם מירי ברבי, את הסרטון הראשון בחשבון הטוויטר שלה בתוספת המילים: "מה נסגרו?? זה אמיתי??? אם זה לא אמיתי, חילי טרופר חייב לתבוע את האיש הזה. ואם לא, שחילי טרופר ישלם את חובו. אני ממש בשוק מהסרטון הזה!!! האמת צריכה לצאת לאור לכאן או לכאן!!!". בהמשך הפיצה ברבי את הסרטון הראשון גם בחשבון הפייסבוק שלה (אך מחקה את הציוץ עם הסרטון מחשבון הטוויטר שלה).

אבירהם טל-מיס ומירי ברבי (צילומי מסך)

אבירהם טל-מיס ומירי ברבי (צילומי מסך)

על רקע זאת דורש ח"כ טרופר, באמצעות עורכי-הדין נבות תל-צור ואלרן דולב, פיצוי בסך מיליון שקלים מהשניים. "הפרסום מייחס לתובע אשמה קשה וחמורה מאין כמוה, בהצגתו של התובע כפדופיל, הפוגע בילדים ואף בילדים בסיכון - אשר אחת דינו, להעמדה לדין פלילי ולהישלח ל-15 שנות מאסר. הדברים שנאמרו על ידי התובע אינם אמת, הם נאמרו ללא שמץ יסוד או תשתית עובדתית והם מהווים עלילה והוצאת דיבה חמורה מאין כמוה כלפי התובע", נכתב בכתב התביעה, "דומה כי אין צורך להרחיב אודות החומרה הרבה שיש לייחס לאמירות מסוג זה במדיה המקוונת המופצת בפני קהל רב, המופנות כלפי איש חינוך המכהן כחבר כנסת במדינת ישראל".

אשר לאופן שבו הפיצה ברבי את הסרטון נכתב בכתב התביעה: "אין בדרך המתוחכמת והמיתממת, בה נקטה הנתבעת, שהתיימרה להסוות את דברי הדיבה בסימני שאלה וסימני קריאה רבים, כדי להקהות מחומרת הפרסום שכן כל קורא סביר מבין על נקלה שמדובר בשאלות רטוריות ובאינסינואציות, שחומרתן אינה נופלת כהוא זה מאמירות דיבתיות פוזיטיביות". טרם הוגשו כתבי הגנה.

יאיר נתניהו והפדופילים

זו אינה הפעם הראשונה בה האשמות בפדופיליה המופצות בידי תומכי נתניהו מגיעות לבית המשפט. יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה וחלק בלתי נפרד מהקמפיין המתמשך שלו, נתבע בשל כך מספר פעמים. את סתיו שפיר כינה "חובבת פדופילים", אחרי שצייץ על "הפרויקט הכושל שניסית להקים עם חובב פדופילים ומבקר קבוע באי הפדופילים של אפשטיין". נתניהו חויב לאחרונה, בין היתר בשל אמירה זו, בתשלום 70 אלף שקל לשפיר.

"האמירות [של יאיר נתניהו] המייחסות לתובעת חיבה לפדופילים נותרו ריקות מתוכן ומהוכחה", פסק השופט בתביעת סתיו שפיר

"האמירות המייחסות לתובעת חיבה לפדופילים נותרו ריקות מתוכן ומהוכחה", פסק השופט. שרשרת הקשרים שניסה נתניהו הבן ליצור, הוסיף, החלה באיל ההון האמריקאי ג'פרי אפשטיין, שהואשם בסחר בקטינות, עברה בפוליטיקאי הישראלי אהוד ברק, שהתארח אצלו, והסתיימה בשפיר, שהיתה שותפתו הפוליטית של ברק בעבר. "מכאן ועד האשמת אותו שותף פוליטי שכלל לא זומן לעדות, כפדופיל, והאשמת התובעת כחובבת פדופילים – הדרך ארוכה והנתבע לא צעד בה אפילו צעד אחד", כתב בפסק-הדין.

עוד קודם לכן נתבע נתניהו על-ידי בוגרי קרן וקסנר, אותם תיאר כחברים בכת פדופילים סודית ומטורללת שמטרתה לבצע הפיכה שלטונית, וקרא לאסור עליהם לעבוד בשירות המדינה. התביעה הסתיימה בפרסום התנצלות של נתניהו: "לאחר שבדקתי את עצמי, אני סבור כי אמירותיי בפרסומים אלה לא היו נכונות, לא ראויות ואני מוצא לנכון להתנצל עליהן. אני הסרתי פרסומים אלה, וקורא גם לאחרים שלא לפרסם דברים דומים".

יאיר נתניהו בדיון בתביעות הדיבה ההדדיות מול סתיו שפיר, 29.11.22, בית-משפט השלום בתל-אביב (צילום: אבשלום ששוני)

יאיר נתניהו בדיון בתביעות הדיבה ההדדיות מול סתיו שפיר, 29.11.22, בית-משפט השלום בתל-אביב (צילום: אבשלום ששוני)

נתניהו נתבע גם על ידי עמותת חוזה-חדש, המפעילה את ארגון המחאה crime minister. נתניהו הבן האשים את המפגינים כי "קרנות" משלמות להם כדי שישתתפו בהפגנה. כמו כן כינה אותם, בין היתר, "האנשים הכי מטורללים, אלימים ועם בעיות פסיכוטיות קשות", ו"זומבים מטורללים שעובדים בתשלום בהפגנות קבועות [...] הכל מגיע מאותו מימון אירופי זר, סורוס, הפדופיל אפשטיין ואהוד ברק".

הצילו את הילדים שלנו

יאיר נתניהו מרבה להפיץ האשמות ותיאוריות קשר סביב מי שהוא מזהה כמתנגדים לאביו, ומחבב במיוחד אזכורים של פדופיליה, אך הוא אינו לבד בחיבתו להאשמות פדופיליות. מדובר בז'אנר בפני עצמו בתכנים תעמולתיים וקונספירטיביים שמפיצים תומכי נתניהו ברשתות החברתיות, וכמו תופעות רבות - גם כאן מדובר בייבוא מארצות-הברית.

פדופיליה שיחקה תפקיד מרכזי בתיאוריית הקונספירציה "פיצה גייט", שהופצה בארה"ב בתקופת מערכת הבחירות הראשונה של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב, ב-2016. הטענה כי חברי המפלגה הדמוקרטית מפעילים רשת של התעללות מינית בילדים בחדרים אחוריים של מסעדות שונות, נפוצה כל כך עד שמאמין נלהב חימש עצמו ברובה ופתח בירי בתוך אחת מאותן מסעדות שהואשמו על לא עוול בכפן.

איילה פנייבסקי

איילה פנייבסקי

איילה פנייבסקי היא חוקרת תקשורת פוליטית באוניברסיטת קיימברידג' ועמיתת מחקר במרכז להתחדשות הדמוקרטיה בישראל (מולד). "תיאוריית הקונספירציה הכי מפורסמת ומשפיעה בארה"ב כרגע, שיש לה אפילו נציגים במפלגה הרפובליקאית, בבית הנבחרים ובבית הלבן, היא כמובן Qאנון", היא אומרת, "היא צמחה סביב 'פיצה גייט' וצברה תאוצה בקבוצות וקהילות במדיה החברתית. חלקן התחילו כקבוצות נורמטיביות וקהילות קיימות שבאמת פעלו לקידום ביטחון לילדים - אבל עברו השתלטות של פעילי MAGA ו-Qאנון. כלומר, בימין הטראמפיסטי השתמשו בחרדה הקיימת והמתבקשת מפדופיליה להפיץ טענות מופרכות ושקריות על מנת לפגוע ביריבים פוליטיים. הם הפכו את ההאשטאג savethechildren# לויראלי כל כך, שהארגון המקורי שזה השם שלו נאלץ לפרסם הודעת הבהרה שאין לו קשר לשטויות האלה".

"save our children" היה שמו של קמפיין ימני נגד שוויון זכויות למורים הומואים בפלורידה עוד בשנות השבעים, מסביר ד"ר יואב פרומר, ראש המרכז לחקר ארה"ב באוניברסיטת תל אביב, כבר אז שירבבו האשמות בפדופיליה וטענו כי המורים מסכנים את הילדים. לדבריו, את ההאשמות הקונספירטיביות בפדופיליה בימין האמריקאי ניתן לקשר לשיח ה"מלחמה במשפחה". "הוא נולד וצמח באופן מאד אפקטיבי במסגרת הריאקציה בימין בשנות ה-60 לליברליזם ומדינת הרווחה, ובעיקר לפמיניזם ולזכויות להט"ב. עוד קודם לכן, במסגרת המקרתיזם בשנות ה-50, היה ניסיון נפוץ למתג קומוניסטים כהומואים ולכן גם כ'סכנה לילדים'.

"ארגונים נוצרים, ובעיקר John Birch Society, הגרעין של הימין האמריקאי והקונספירטיבי, האשים עמותות ליברליות שקידמו בשנות ה-60 ו-70 חינוך מיני בבתי ספר כקנוניה קומוניסטית שמנסה להשחית מוסרית את הנוער ו'לפגוע בילדים שלנו'. השיח, גם אם משתנה בין מקום למקום ותקופות, תמיד התמקד בכך שהם 'מסכנים את הילדים שלנו'. אני מניח שהאובססיה הנוכחית צומחת גם משם".

פדופיליה, קניבליזם וטראמפ המשיח

בחזרה להווה ול-Qאנון: לדברי פנייבסקי, "מדובר בחבורה מטורללת ברמות שקשה לדמיין: לטענתם, לא רק שיש רשת פדופילים שמנהלת את וושינגטון, אלא שהיא גם גם קניבלית וחלק מכת השטן, וטראמפ הוא המשיח שאמור היה להביס אותה. טענה בולטת אחרת היא שאובמה וסורוס ניסו לקדם הפיכה בארה"ב ולכן טראמפ פיברק את המעורבות הרוסית בבחירות 2016 כדי לגייס את רוברט מולר (!) שיחשוף איתו את הרשת. כל כמה חודשים יש להם נבואה חדשה שמודיעה מתי האמת תיחשף וטראמפ ינצח".

"ישנה זרימה של רעיונות וקונספירציות משולי הימין האמריקאי לימין הישראלי", היא מוסיפה, "הפלות, נשק וטרנסג'נדרים כסוגיות פוליטיות הן זרות לחלוטין לנוף המקומי ומגיעות יחד עם שטף האנשים והמימון שזורמים מהימין בארה"ב לימין בארץ. כרגע ההתמקדות בפדופילים מוגבלת, אבל יש סיבה לחשוש שזה יתרחב בהמשך, ככל שתגבר ההשפעה של גופים כמו ערוץ 14 - שמגישיו כבר הפיצו תיאוריות קונספירציה סביב הבחירות האחרונות בארה"ב".

האם שימוש בהאשמות שווא קונספירטיביות, עם או בלי פדופיליה מדומיינת, מאפיין בהכרח את הימין?

"עקרונית לא, בפועל כיום כן. אפשר בקלות לדמיין עולם שבו השמאל המרקסיסטי מפתח תיאוריות קונספירציה שמאשימות בעלי הון כלשהם בפדופיליה, אבל זה לא מה שאנחנו רואים כרגע. באנגליה למשל יש אתרי שמאל שוליים שמפלרטטים עם תיאוריות קונספירציה - אבל ההשפעה שלהם אפסית, אין פוליטיקאים וכלי תקשורת גדולים שמקדמים אותם. זה לא דומה למה שקורה כיום בימין במדינות רבות ברחבי העולם, מהונגריה ופולין, דרך הודו ועד לארה"ב ולישראל.

"כיוון שבעשור האחרון חלה התחזקות של הימין הפופוליסטי בהרבה מדינות בעולם, ועלייה של כלי תקשורת בימין שמתמסרים לתיאוריות קונספירציה ושקרים מהסוג הזה, התופעה הזו סוחפת היום באופן חסר פרופורציות את הימין".

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות-הברית, דונלד טראמפ, ספטמבר 2018 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות-הברית, דונלד טראמפ (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

מהו כוח המשיכה של הקשרים פדופיליים עבור הימין הקיצוני, האם זה משום שפדופיליה היא מעין מקבילה ל"נאציזם", שמוטח בימין משמאל? מעין רוע אולטימטיבי שאין מה להגיד מולו?

"אני לא בטוחה שזה מקביל לנאציזם, אבל כן, פדופיליה היא רשע מוחלט, וגם מושכת הרבה תשומת לב, גם בתקשורת וגם ברשת. זה יותר מעניין מלטעון שמישהו סתם שקרן, או טועה. מעבר לזה, ברגע שאנשים מנסים להתגונן נגד טענות כאלה ('אני בכלל לא פדופיל!') הם כבר הפסידו בוויכוח, כי הם קושרים את שמם לנושא המחריד הזה, וגם נשמעים כמו פדופילים…".

אנחנו רואים שיאיר נתניהו הוא יבואן מרכזי אם לא העיקרי של תיאוריות קונספירציה פדופיליות, בעיקר סביב אהוד ברק וג'פרי אפשטיין, האם וכיצד זה משתלב בעליית הימין הפופוליסטי כאן אצלנו בישראל?

"אנחנו חיים בצומת של פוליטיקה משולחת רסן ורשתות חברתיות שמשרתות אותן, שהפכו את תיאוריות הקונספירציה להרבה יותר מרכזיות בפוליטיקה שלנו"

"נכון, יאיר נתניהו הוא באמת אחת מדמויות המפתח שמייבאות לישראל תיאוריות קונספירציה בכמויות וגם מחדירות אותן למיינסטרים - מפרסום קריקטורות אנטישמיות של סורוס, דרך המצאת מורשת נאצית של המפגינים נגד ממשלת נתניהו, טענות שה-CIA עומד מאחורי ההתנגדות להפיכה המשטרית, וכן, גם טענות לפדופיליה של מתנגדים פוליטיים שונים (באורח פלא, בימין אף פעם לא מתגלים פדופילים).

"מה שחדש בזה הוא לא התופעה עצמה: תמיד היו בשוליים קונספירטורים וקהילות שבנויות על התנתקות מהמציאות וחיים בעולם מקביל. הם עברו מהשוליים למרכז והפכו פופולריים ומשפיעים בגלל התפתחויות טכנולוגיות שהקלו מאוד על ההפצה של קונספירציות; בגלל חולשה של כלי התקשורת המסורתיים; ובגלל מגמות פוליטיות כמו עליית ימין חדש שלא מהסס להשתמש בתיאוריות קונספירציה ולא משלם על כך מחיר. בקיצור, אנחנו חיים בצומת של פוליטיקה משולחת רסן ורשתות חברתיות שמשרתות אותן, שהפכו את תיאוריות הקונספירציה להרבה יותר מרכזיות בפוליטיקה שלנו".

גם התקשורת המרכזית אשמה

לפנייבסקי יש מה להגיד גם על התקשורת המרכזית, "שעושה עבודה מאוד גרועה בהגנה על הציבור מפני הרעל הזה". מדוע, היא אומרת, מקריאים תגובות של נתניהו או תומכיו שיש בהן האשמות קונספירטיביות? "למה להקריא תגובה לראיון או כתבה שאומרת שאהוד ברק הוא פדופיל? איזו הצדקה יש לדבר הזה? או שתבררו אם הוא פדופיל, ואם הוא פדופיל - דווחו לציבור (ולרשויות). ואם הוא לא פדופיל - מה פתאום אתם משדרים את זה?".

פנייבסקי מתייחסת גם לתופעת התביעות של הנפגעים מתיאוריות הקונספירציה. המפורסמת שבהן היא תביעת חברת דומיניון נגד פוקס ניוז, ששדרניה הפיצו תיאוריית קונספירציה מצוצה מן האצבע לפיה מכונות ההצבעה של דומיוניון היו חלק מ"גניבת הבחירות" מטראמפ. התביעה הסתיימה לאחרונה בפשרה במסגרתה חויבה פוקס לשלם סכום עתק של 787 מיליון דולר לדומיניון.

בישראל סכומי הפיצוי בגין תביעות לשון הרע נמוכים לאין שיעור מבארה"ב. "מדובר בתופעה מתרחבת של גביית מחיר כלכלי ממפיצי תיאוריות קונספירציה, גם בארה"ב וגם בישראל", אומרת פנייבסקי, "עוד לא ברור אם זה יעזור לנו כחברה, או רק לכיס של התובעים".