יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה לשעבר, ימחק שלושה ציוצים משמיצים שפרסם בעבר על בוגרי קרן וקסנר, יחזור בו פומבית מתוכנם ויתנצל בפני בוגרי הקרן, כך הוסכם במסגרת הסדר גישור שנחתם בין נתניהו הבן לקבוצה של בוגרי הקרן שהגישו נגדו תביעת דיבה. עם זאת, נתניהו הבן לא יפצה את בוגרי הקרן ולו בשקל אחד, אף שהתביעה נגדו הועמדה על סך מיליון שקלים.

לפני כשנה הגישו 75 מקבלי מלגת קרן וקסנר לעובדי מדינה, באמצעות עורכי-הדין יורם מושקט ואוריין אשכולי-יהלום, תביעת עתק נגד נתניהו הבן בעקבות שלושה ציוצים בטוויטר. נתניהו תיאר את בוגרי הקרן כחברים בכת פדופילים סודית ומטורללת שמטרתה לבצע הפיכה שלטונית, וקרא לאסור עליהם לעבוד בשירות המדינה.

בציוץ הראשון, מה-30 למרץ 2020, כתב נתניהו הבן: "הכירו את הכת הסודית ששולטת בחיינו. תודה רבה לנציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ, שמסרב בתוקף לגאול אותנו מהכת המטורללת הזאת". בציוץ השני, מה-17 ליוני, כתב: "הצעת חוק שתפתור 97% מהבעיות הקיומיות של ישראל: בוגר קרן וקסנר של הפדופיל, אינו רשאי לקבל שום תפקיד של עובד ציבור, אשר מקבל את משכורתו ממשלם המיסים. לא בבתי המשפט, לא במשטרה, לא בצבא ולא בפרקליטות ולא שום תפקיד פקידותי אחר". בציוץ השלישי, מה-28 ליוני, כתב: "בוגרי קרן וקסנר! כת הפדופילים הזאת השתלטה לנו על המדינה ומבצעים הפיכה שלטונית ב 4 שנים האחרונות".

נתניהו הבן, באמצעות עו"ד יוסי כהן, טען בתגובה לתביעה כי יש לסלק אותה על הסף שכן חוק איסור לשון הרע אינו מאפשר להגיש תביעת דיבה אזרחית בגין פרסום שפגע ב"חבר בני אדם" או ציבור כלשהו. בתגובה לכך טענו בוגרי קרן וקסנר כי במקרה הנוכחי "הקורא הסביר" מקשר את הפרסומים של נתניהו הבן לכל אחד ממגישי התביעה.

השופט גלעד הס מצא כי יש להניח ראשית לכל תשתית עובדתית תחת שאלת הזיהוי של חברי הקרן בידי האדם הסביר ועל כן דחה את הבקשה לסילוק על הסף וחייב את נתניהו הבן להגיש כתב הגנה. בכתב ההגנה טען נתניהו הבן פעם נוספת כי אין מקום כלל לדון בתביעה ויש לדחות אותה על הסף.

עוד לפני שהתקיים הדיון הראשון בתביעה הודיעו הצדדים היום (20.7) כי הגיעו להסדר גישור. במסגרת ההסדר, שנערך על-ידי המגשרת עו"ד שירה בריק-חיימוביץ', הוסכם כי נתניהו ימחק את הציוצים שבהם תיאר את בוגרי הקרן כחברים בכת פדופילים סודית ומטורללת שמטרתה לבצע הפיכה שלטונית. בנוסף התחייב לפרסם בתוך 7 ימים ציוץ חדש בזו הלשון:

במהלך החודשים מרץ-יוני 2020 פירסמתי ברשתות החברתיות פרסומים פוגעניים כלפי בוגרי קרן וקסנר. לאחר שבדקתי את עצמי, ונוכחתי ברקע של בוגריה, אני סבור כי אמירותיי בפרסומים אלה לא היו נכונות, לא ראויות ואני מוצא לנכון להתנצל עליהן. אני הסרתי פרסומים אלה, וקורא גם לאחרים שלא לפרסם דברים דומים ולהסיר כל העתק של פרסום שלי".

בנוסף התחייב נתניהו הבן "שלא לחזור על תוכן הפרסומים מושא התביעה כלפי בוגרי קרן וקסנר בכל פלטפורמה שהיא".

אם יעניק בית-המשפט תוקף של פסק-דין להסכמות הצדדים יוותרו לנתניהו עוד שש תביעות דיבה פתוחות בסך כולל של כ-2.4 מיליון שקלים, זאת לאחר שחויב לאחרונה בתשלום פיצוי בסך רבע מיליון שקל לעורך "וואלה" לשעבר אבי אלקלעי, לאחר שלא הגיש כתב הגנה.

19007-09-20

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 101KB)