ערוץ רשת 13 עומד לצד תאגיד השידור הישראלי במאבקו נגד תוכנית נתניהו-קרעי לחיסול השידור הציבורי. הנהלת רשת בלטה בהיעדרה היום מכנס החירום שערכו ארגוני היוצרים, אולם ברשת מבהירים: מתנגדים לפגיעה בתאגיד השידור.

שר התקשורת הטרי שלמה קרעי הודיע עם כניסתו לתפקיד כי הוא מתכוון לסגור את תאגיד השידור הישראלי ולמחוק את השידור הציבורי. את תקציב התאגיד, בסך מאות מיליוני שקלים, מתכוון קרעי לחלק בעצמו לסדרות פטריוטיות ודתיות. ערוץ 14, המשדר סביב השעון תעמולה לראש הממשלה נתניהו, מוגדר כ"ערוץ מורשת" וצפוי להיות הנמען העיקרי לכספים.

כל ארגוני היוצרים, המייצגים את כלל הגורמים בתעשיית התקשורת והמדיה, התאספו היום בבוקר (25.1) בבית "צוותא" בתל-אביב על מנת למחות נגד תוכנית נתניהו-קרעי לחיסול השידור הציבורי. לצד נציגי רשימת הארגונים הארוכה (הפורום הדוקומנטרי, איגוד התסריטאים, איגוד העורכים, ארגון השחקנים, איגוד הבמאים והבמאיות, תל"י, איגוד המפיקים ואיגוד מקצועות האנימציה) נכחו בכנס גם פנים מוכרות מן המסך, כתבים ואנשי תקשורת (ארגון העיתונאים יקיים כנס נפרד ביום ראשון הקרוב).

עוד נכחו בטקס גם אנשי הנהלות קשת 12 ו-HOT. קשת וחברת הכבלים HOT נתונות מזה תקופה במאבק יצרי סביב התוכניות בשני הגופים להשיק שירות סטרימינג שיתחרה בשירותים בינלאומיים פופולריים כמו "נטפליקס". מי שיהיה לו חלק בהכרעה לגבי גורל תוכניות אלו הוא משרד התקשורת, שכעת עומד בראשו, כאמור, חבר הכנסת מהליכוד ד"ר שלמה קרעי.

שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: אבשלום ששוני)

שר התקשורת שלמה קרעי (צילום: אבשלום ששוני)

ההזדקקות של שתי חברות המדיה לרצונו הטוב של שר התקשורת עלולה לפתות את ראשיהן לאותת למנהלים ולעובדים לעמוד מנגד מול תוכנית החיסול של הד"ר. הנוכחות של הנהלות קשת ו-HOT בכנס היום מהווה אמירה ברורה באשר לעמדת שתי החברות: לא לחיסול השידור הציבורי.

לנוכחות של הנהלת HOT משמעות נוספת, לאחר שביום ראשון האחרון, בכנס החירום של עובדי התאגיד, מתח המנכ"ל גולן יוכפז ביקורת על HOT שניצלו את המשבר על מנת לפנות לקרעי במטרה שיורה לתאגיד למסור להם את תכניו בחינם, על מנת שיוכלו לכלול אותם בחבילות שהם מוכרים למנויים. קרעי קפץ על ההזדמנות ושלח מכתב תמוה וחסר שחר להנהלת התאגיד. הצעד של HOT גרר מצידו ביקורת חריפה של ארגוני היוצרים, והתייצבות ההנהלה בכנס החירום נראתה כמשדרת מסר לפיו החברה עומדת מאחורי התאגיד במאבק להצלת השידור הציבורי.

מחאה נגד סגירת תאגיד השידור כאן, לאחר כנס החירום של ארגוני היוצרים בתל-אביב, 25.1.23 (צילום: תומר נויברג)

מחאה נגד סגירת תאגיד השידור כאן, לאחר כנס החירום של ארגוני היוצרים בתל-אביב, 25.1.23 (צילום: תומר נויברג)

מי שלא נכחו בכנס היו אנשי הנהלת רשת 13, לבד מסמנכ"לית התקשורת ענת ביין. היעדרותם העלתה ספקולציות בקרב הנוכחים בכנס, במיוחד לאור הקשר בין הבעלים של רשת, המיליארדר לן בלווטניק, לבין רה"מ נתניהו. ברשת מסבירים כי מדובר בפרשנות שאין לה כל בסיס:

"בכנס החרום היום היתה נציגות של רשת גם מקרב ההנהלה וגם מקרב דרגי הביניים", מוסרת ביין, "הנהלת רשת ועובדיה עומדים בגאווה לצידו של תאגיד השידור הציבורי במאבק נגד הכוונה לפגוע בו, מתוך אמונה עמוקה שתקשורת חופשית היא נשמת אפה של הדמוקרטיה ומתוך הכרה בחשיבותו של שידור ציבורי חופשי.

"עמדה זאת באה לידי ביטוי גם על המסך של רשת בימים האחרונים. ברשת מוצגות מגוון דעות המשקפות עמדות שונות של הציבוריות הישראלית. מופרך לקשור התערבות של בעלי המניות לעמדת רשת בסוגיית התאגיד או להתערבות כלשהי בתכנים של הערוץ".