כוונתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התקשורת שלמה קרעי לחסל את השידור הציבורי בישראל מביאה למפגן אחדות יוצא דופן בקהיליית היוצרים והעיתונאים בישראל. כלל ארגוני היוצרים - במאים, מפיקים, שחקנים, תסריטאים ועורכים הכריזו על כנס חירום. אחריו יתקיים גם כנס חירום של ארגוני העיתונאים ועובדי התקשורת, המאגדים אלפי עיתונאים ועובדים אחרים בתעשיית התקשורת בישראל.

בארגוני היוצרים מוסרים כי זו הפעם הראשונה בה כלל הארגונים בתעשיית הטלוויזיה מתכנסים יחדיו למאבק.

כנס החירום של ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל וארגון עובדי התקשורת יתקיים ביום ראשון הקרוב (29.1) במרכז ברודט בתל-אביב. ארגוני היוצרים יקיימו כנס חירום ביום רביעי הקרוב (25.1) באולם צוותא בתל-אביב. שני הכנסים יתקיימו בשעה 11 בצהריים.

הארגונים מוחים על הכוונה לפגוע בשידור הציבורי ומתכוונים לגבש דרכי פעולה על מנת לסכל את תוכנית ראש הממשלה ושר התקשורת. בהודעות שמסרו הארגונים השונים הם מתריעים מפני הפגיעה בדמוקרטיה, בעיתונות החופשית, ביצירה המקורית ובפרנסתם של אלפי עובדים.

“שידור ציבורי עצמאי ובלתי תלוי בבעלי ממון ובאינטרסים מסחריים או פוליטיים הוא הכרחי בחברה דמוקרטית", נמסר מארגוני העיתונאים ועובדי התקשורת, "הצעדים המתוכננים יפגעו פגיעה אנושה ביכולת לייצר כאן עיתונות חופשית, ברנסנס התרבותי שנוצר בכאן, ובפרנסתם של אלפי עובדים, שכירים ועצמאים, שפרנסתם תלויה - ישירות ובעקיפין - בתאגיד".

"אלפי שחקנים, במאים, כותבים, מפיקים והעובדים הטכניים והאמנותיים יתכנסו בשבוע הבא לכנס חירום לגיבוש דרכי פעולה נגד הקיצוץ הדרמטי המתוכנן בתקציב התאגיד", נכתב בהודעה לעיתונות של ארגוני היוצרים, "בשנה החולפת התאגיד היה אחראי להפקת כ-42% מסדרות הטלוויזיה וקיצוץ חצי מתקציבו יוביל לפגיעה אנושה בפרנסת אלפי משפחות".

מתנה לתאגידי ענק

"השר קרעי הכריז מלחמה על השידור הציבורי. שר התקשורת מוביל קיצוץ דרמטי בתקציבו של תאגיד השידור הישראלי, על מנת להחלישו ולהפוך אותו לגוף תקשורת רמוס, כנוע ומפוחד. להרוס את מה שנבנה בשנים האחרונות בעמל רב. הדבר עלול להביא בסופו של דבר לסגירת התאגיד בתוך זמן קצר", נמסר בהודעה לעיתונות מארגון העיתונאים וארגון עובדי התקשורת.

ארגון עובדי התקשורת הוקם על ידי עובדי המטה וההנדסה בתאגיד השידור הציבורי במטרה לאגד את כל העובדים שאינם עיתונאים בענף התקשורת, וזאת כחלק ממהלך משותף עם ארגון העיתונאים, אשר יעמיד לטובת הארגון החדש את התשתית והצוות המקצועי שלו. במסגרת הכנס, נמסר מהארגונים, יגובשו דרכי פעולה למאבק נגד ניסיונות החיסול של השידור הציבורי בישראל.

גם איגודי היוצרים הכריזו על כנס חירום לשמירה על השידור הציבורי בישראל. את הכנס יזמו הפורום הדוקומנטרי, איגוד התסריטאים, איגוד העורכים, ארגון השחקנים (שח"ם), איגוד הבמאים והבמאיות, תל"י (חברת התמלוגים של יוצרי הקולנוע והטלוויזיה), איגוד המפיקים ואיגוד מקצועות האנימציה. קרן מור ויניב ביטון ינחו את הכנס, וידברו בו בין השאר אלירן אליה, נלי תגר, אגם רוטברג, רשף לוי, שירילי דשא, דניאל מורשת, הניה ברודבקר ועוד.

בכנס "יתכנסו עובדי ויוצרי התעשייה לראשונה אי פעם בישראל", נכתב בהודעה לעיתונות של ארגוני היוצרים, "לדון בצעדים אופרטיביים למניעת הקיצוץ המתוכנן בתקציב תאגיד השידור הציבורי כאן, שמוערך במאות מיליוני שקלים. בשנה החולפת בלבד, התאגיד היה אחראי לקרוב ממחצית הפקות הטלוויזיה בישראל, ביניהן 'שעת נעילה', 'מנאייכ' וגם זוכת פרס האמי 'טהרן', ושלל תכנית איכות אחרות, כולל תכנים חינוכיים לילדים, ולנוער, ומתן במה לכלל המגזרים, העדות והאמונות בישראל.

"פגיעה בתאגיד היא בראש ובראשונה פגיעה בעניים ובאוכלוסיות החלשות ביותר בחברה. מי שאין ידו משגת לשלם דמי מנוי של מאות שקלים מדי חודש לאחד מתאגידי התקשורת, מוצא את עצמו חשוף כמעט בלעדי לתכני ריאליטי"

"השידור הציבורי קיים בכל מקום בעולם, כולל בארה"ב – ערש השוק החופשי, ומטרתו שימור התרבות, חופש הביטוי והגברת הגיוון התרבותי, כל זאת בצורה נקייה ומוגנת מהשפעה פוליטית ומסחרית של גורמים כלכליים כמו פוליטיקאים, טייקונים ובעלי הון. פגיעה בתאגיד היא בראש ובראשונה פגיעה בעניים ובאוכלוסיות החלשות ביותר בחברה. מי שאין ידו משגת לשלם דמי מנוי של מאות שקלים מדי חודש לאחד מתאגידי התקשורת, מוצא את עצמו חשוף כמעט בלעדי לתכני ריאליטי, שבחלקם רדודים ומעודדים חרמות, דרדור השיח ואף אלימות.

"שמירה על שירות ציבורי איכותי שכל אחד יכול לצרוך ללא תשלום, ואף ללא מכשיר טלוויזיה, אמור להיות בראש מעייניה של מפלגת השלטון המתיימרת לקדם גם מי שידם אינה משגת. חמור מכך, שר התקשורת הצהיר כי בכוונתו להמשיך להוציא את אותם מאות מיליוני השקלים מכספי המסים של כולנו המיועדים לתאגיד, ולחלק אותם לגופי השידור המסחריים, לטייקונים בעלי חברות המגלגלות מיליארדי שקלים בשנה, ומרוויחות ממילא מעשרות שעות של פרסומות או מדמי מנוי של מאות שקלים בחודש".

השר קרעי נימק את רצונו לסגור את התאגיד ב"עידוד התחרות" ו"גיוון התקשורת". גם לכך מתייחסים בארגוני היוצרים: "אין פגיעה יותר גדולה בעקרון השוק החופשי, מאשר לממן גופים מסחריים ללא כל פיקוח או הבטחה לאיכות, ואין פגיעה גדולה יותר באזרחים הקורסים תחת יוקר המחייה מאשר לקחת מאות מיליוני שקלים מכספי המסים שלהם ולתת אותם במתנה כפולה לתאגידי ענק בעלי מיליארדי שקלים.

"מעבר לכך, הפגיעה בתאגיד משמעותה פגיעה בפרנסת אלפי משפחות של עובדי 'מאחורי הקלעים' כגון תאורנים, גריפים, עוזרי הפקה, נהגים, בום מנים ועוד - שיתקשו למצוא תעשייה אחרת שבהם נסיונם יהיה רלוונטי אחרי עשרות שנים של עבודה מכבדת בטלוויזיה ובקולנוע. כ-70% מציבור העובדים בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה, על כל ענפיה, יספגו מכה אנושה ביכולתם להתפרנס בכבוד.

שר התקשורת שלמה קרעי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

שר התקשורת שלמה קרעי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

"התאגיד נותן במה לכל שכבות הציבור, מספק תעסוקה לאלפי עובדים ומאפשר יצירה מגוונת ושמירה על התרבות וחופש הביטוי. כל זאת בצורה נקיה ומוגנת מהשפעה פוליטית ומסחרית של גורמים כלכליים", נמסר בהודעת הארגונים.

תאגיד השידור הישראלי מורכב מערוצי הטלוויזיה כאן 11, מכאן, כאן חינוכית, ערוצי הרדיו ומערך הדיגיטל.