תעשיית הטלוויזיה נגד חברת הכבלים "הוט". חזית רוחבית של ארגוני היוצרים פנו למנכ"לית "הוט" טל גרנות במחאה חריפה נגד ניסיונות החברה לנצל את תוכנית נתניהו-קרעי לחיסול התאגיד על מנת לקבל את תכניו בחינם. ב"הוט" שיגרו בתגובה מכתב שלהם בו הם טוענים כי לא מדובר בסוגיה חדשה, אולם לא מכחישים כי פנו לשר התקשורת קרעי בימים האחרונים.

קרעי, המקורב ליאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, פתח את כהונתו בהכרזת מלחמה על השידור הציבורי. הוא מינה למנכ"ל את איש קהלת לשעבר אלעד מלכא, וטען בראיונות לתקשורת כי הוא מעוניין "לפתוח את השוק לתחרות". אלא שמהר מאוד נחשפה התוכנית המלאה: חיסול חטיבת התוכן של התאגיד והשתלטות על תקציביה, כדי שהליכוד יוכל לחלק את התקציבים בעצמו לכלי התקשורת.

קרעי אף הבהיר כי הכספים, בסך של מאות מיליוני שקלים, יוקדשו לתכנים יהודים ופטריוטיים, מה שיאפשר ניתוב שלהם קודם כל לערוץ 14, שמוגדר עדיין מסיבות היסטוריות כ"ערוץ המורשת", למרות שמדובר בערוץ המוקדש באופן מופגן לתעמולה עבור נתניהו ומפלגת השלטון.

בתוך כך, ביום ראשון שיחרר קרעי מכתב תמוה בו הוא טוען כי "הופתע" מכך שהתאגיד מבקש תשלום מגופי תקשורת אחרים עבור השימוש בתכניו, ואף האשים את ראשי התאגיד בהפרת חוק השידור הציבורי. קרעי הורה להם לשחרר לאלתר את התכנים, ששולם עבורם בכספי ציבור, לתאגידים מסחריים.

שר התקשורת שלמה קרעי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

שר התקשורת שלמה קרעי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

המציאות, כמובן, הפוכה. תאגיד השידור משחרר את תכניו בחינם לציבור בערוץ כאן 11, בשידורי ה-VOD שלו וברשת האינטרנט. חוק השידור הציבורי לא אוסר לגבות תשלום אלא דווקא מחייב את התאגיד לגבות תשלום עבור השימוש בארכיון התוכניות שלו, כך נקבע בחוק, שהוביל שר התקשורת מהליכוד גלעד ארדן, על מנת להקל את נטל ההשתתפות הציבורית במימון התאגיד וכדי לסייע ליוצרים (מחצית מהכספים המשולמים מגיעים ישירות אליהם). בנוסף, מי שמוסמך לקבוע את גובה התשלום הוא שר התקשורת, שהיה יכול פשוט לשלוח את המכתב לעצמו. קרעי, אגב, לא הגיב לפניית "העין השביעית" בעניין.

אלא שמעבר לבורות יוצאת הדופן שהפגין השר ד"ר שלמה קרעי בחוק עליו אמון משרדו, עלה החשד כי המכתב לא שוגר רק כספין תקשורתי במסגרת מסע החיסול של קרעי נגד השידור הציבורי, אלא כי מדובר בשירות של הד"ר לחברת הכבלים. גולן יוכפז, מנכ"ל תאגיד השידור, אמר באסיפת החירום שכונסה באותו יום כי ב"הוט" פעלו אצל קרעי נגד התאגיד.

כעת, כאמור, מצטרפים גם הארגונים המאגדים את אנשי תעשיית הטלוויזיה להאשמות נגד "הוט". "הצטערנו לשמוע כי חברת הוט החליטה לפנות למשרד התקשורת דווקא בעת הזו, בעניין קבלת התכנים של תאגיד 'כאן' בחינם. בזמן שפוליטיקאים מאיימים מפורשות לסגור או לפרק את תאגיד השידור הציבורי" נכתב במכתב למנכ"לית "הוט" גרנות.

להורדת הקובץ (PDF, 62KB)

על המכתב חתומים אדר שפרן, יו"ר איגוד המפיקים; חגית בן יעקב, יו"ר הפורום הדוקומנטרי בישראל; נדב בן סימון, יו"ר איגוד התסריטאים; שי נשר, פורום מפיקי הקולנוע; יצחק צחייק, יו"ר איגוד העורכים; לימור פנחסוב, יו"ר איגוד הבמאיות ובמאים
שירילי דשא, יו"ר תל"י; גלי רשף, יו"ר אק"ט; ריקי בליך, יו"ר שח"ם ואילה שרוט, יו"ר איגוד מקצועות האנימציה.

"תאגיד השידור הציבורי אחראי כיום על כ-42% מההפקות בישראל. משמעות סגירתו לתעשיית היצירה המקורית בישראל היא חיסולה. פשוטו כמשמעו", כותבים הארגונים, "מיותר לציין כי סגירת גוף תקשורת ציבורי, מעבר לפגיעה ביצירה, יפגע קשות בדמוקרטיה בישראל ובחופש הביטוי בכלי התקשורת כולם.

"מעבר להיעדר הסולידריות, הופתענו מצעד זה של חברת הוט בעת הזו, שכן זהו צעד קצר רואי עד כדי עיוורון, שאינו מאפיין את חברת הוט בדרך-כלל. שכן ברור כי אם יתממשו איומי הפוליטיקאים, ותאגיד השידור הציבורי יחוסל, גם חברת הוט תהפוך למטרה לחיצי הפוליטיקאים, ותתקשה להמשיך לפעול בחופשיות ולהרוויח בשוק התקשורת במדינת ישראל".

ארגוני היוצרים מסיימים את המכתב בפנייה ישירה למנכ"לית גרנות: "אנו פונים אליך, אנא פעלו לתיקון צעד שננקט ביחס לתכני התאגיד והיוצרים, אנא הפגינו סולידריות הן כלפי גופי השידור האחרים והן כלפי היוצרים, אשר עובדים עמכם לאורך השנים".

אסיפת החירום של עובדי כאן, 22.1.23 (צילום: כאן)

אסיפת החירום של עובדי כאן, 22.1.23 (צילום: כאן)

ב"הוט" מיהרו להשיב כי הם גאים "בתרומתנו ארוכת השנים ליצירה הישראלית ורואים בכם השותפים שלנו" וכי "סוגיית שידורי התאגיד ב-VOD" אינה חדשה ואין קשר בינה לבין "הסוגיות עימם מתמודד בימים אלה תאגיד השידור הישראלי". "דבריו של מנכ"ל התאגיד מטעים, מצערים ובלתי הגונים", כותבים ב"הוט", "זהו ניסיון בוטה לקשור סוגיות שאין ביניהן כל קשר, תוך ניסיון לפגוע בחברת HOT", ומוסיפים כי "מטרתנו היא לשדר את התכנים ללא תשלום כפי שהיה עד לפני כשנה, והטענה כי המטרה היא להרוויח כספים משוללת כל יסוד".

כמובן שבניגוד לנטען במכתב של "הוט", מי שאינו משלם לחברה ממילא אינו יכול ליהנות מהתכנים אותם היא משדרת, בין אם היא משלמת עבורם או מקבלת אותם בחינם. השינוי המשמעותי שייגרם אם ב"הוט" יקבלו את תכני השידור הציבורי בחינם הוא עבור היוצרים, שיפסידו את מחצית התשלום, והציבור, שייאלץ לכסות את המחצית הנותרת בכיסוי החור שייפער בתקציב התאגיד.