לפעמים נראה לי נכון לעשות מעקב גם אחרי תחזיות שאנחנו בעצמנו מציגים. אז עשיתי מעקב לתחזית שלי.

פעם, באחד מימי ראשון של אוקטובר שעבר (10.10), מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 12 נפתחה בידיעה דרמטית. הדרמה התחילה בשאלה של יונית לוי: "האם ישראל תהפוך לאחת המדינות הראשונות בעולם בחזית לריסון כוחן של ענקיות הטכנולוגיה?". לוי פנתה לעמית סגל: "עמית סגל, פרשננו הפוליטי, פרטים על מהלך מרחיק לכת של משרד התקשורת נגד פייסבוק ודומותיה".

יום למחרת כתבתי על האייטם ההזוי הזה. בטקסט שכותרתו "איך באמת עובדת הנדסת תודעה", טענתי שהאייטם של סגל הוא בלוף אחד גדול. סגל מדווח על הודעה שעדיין לא פורסמה בנוגע להקמת צוות שעדיין לא מונה, שצפוי לספק המלצות שלכאורה הן לא ידועות, וזאת בתוך שלושה חודשים.

הוועדה, סיפר סגל, תוכל להמליץ שפייסבוק תהיה חייבת להסביר למשתמשים מדוע היא חסמה אותם משימוש בפייסבוק. הצוות גם יוכל להמליץ שפייסבוק תהיה חייבת להסביר את שיקולי האלגוריתם שלה לקידום של פוסט מסוים. בנוסף, הצוות יוכל להמליץ על אפשרות לתבוע את פייסבוק כשמתפרסם בה דבר שעלול להזיק למשתמשים, למשל פרסום לשון הרע.

"הסירו דאגה מלבכם", כתבתי, "שום דבר ממה שדובר כאן לא יתממש".

עמית סגל פותח את מהדורת חדשות 12 בידיעה (לא) מרעישה, 10.10.21 (צילום מסך)

עמית סגל פותח את מהדורת חדשות 12 בידיעה (לא) מרעישה, 10.10.21 (צילום מסך)

חרף הביטחון הגדול שהפגנתי, יש להודות ביושר שנבואה כרוכה בסיכונים בלתי מבוטלים. תשאלו את נביאי ישראל הגדולים: לפעמים זה נגמר בבכי. כיוון שכך, עקבתי אחר התחזית שלי בחשש מה. טוב, נו, המילה "חשש" לא לגמרי מדויקת. עקבתי אחר התחזית שלי בשעשוע מתובל בשעמום. בכל זאת, ייתכן שיועז הנדל והוועדה שלו יפתיעו. ייתכן שהטענה שלי כאילו הדבר היחיד שהנדל ישיג מהמהלך הוא "ידיעה פותחת במהדורה המרכזית של ערוץ 12" תתגלה כשגיאה מוחלטת, ובמקום זה נתעורר לשחר של רגולציה חדשה.

כמעט תשעה חודשים חלפו מאז שעמית הישיר מבט ליונית וסיפר לה ולצופים על הסקופ הגדול שהשיג. כמעט שישה חודשים חלפו מאז שהנדל התחייב, כך לפי סגל, לקבל המלצות שאליבא דסגל יהוו רמז עבה לפייסבוק: "בואו לדבר איתנו או תחטפו נבוט בראש" - ככה סגל אמר במקור. הגיע הזמן לבחון מה קרה למהלך הנדסת התודעה שהוציאו אל הפועל הנדל-סגל בשיתוף ובעידוד עורכי המהדורה המרכזית.

התשובה: כלום.

אולי ארחיב קצת: שום דבר משמעותי לא קרה.

כלומר מונתה וועדה, ובוועדה יש חברים, והחברים התכנסו ונפגשו ופרסמו קול קורא לציבור ועשו שימועים ו.... זהו.

קצת אחרי הוועדה הזאת, אגב, הוקמה עוד ועדה אחת, במשרד המשפטים, בערך לאותו נושא. וגם היא מינתה חברים, קיימה ישיבות, פרסמה קול קורא, עשתה שימועים ואספה המון תגובות מהחברות ומהציבור, ו... זהו.

מתי הוועדה תגיש המלצות? אין לדעת. מה יעשה השר הבא, שלא מינה את הוועדה, שהגישה המלצות שהוא לא ביקש? אתם מוזמנים לנחש

משיחה עם אחד מחברי הוועדה של הנדל עולה שהוועדה שלו לא השלימה את עבודתה. היא זקוקה לעוד כמה פגישות שצפויות להתרחש... מתישהו. בנוסף, חבריה צריכים לשבת ולכתוב את ההמלצות, וגם זה ייקח זמן, ואז הם יגישו את ההמלצות למישהו שהוא לא יועז הנדל, שכבר לא יהיה שר התקשורת כי הממשלה נפלה.

מתי ההמלצות יוגשו? אין לדעת. מה יעשה השר הבא, שלא מינה את הוועדה, שהגישה המלצות שהוא לא ביקש? אתם מוזמנים לנחש לבד.

מה יקרה לנבוט המאיים שהנדל הרים על ראשה של פייסבוק המבוהלת בעזרתו האדיבה של סגל? כנראה שיעשו ממנו קיסמי שיניים. האם עמית סגל יעשה פולו-אפ לאיטרייה המעופשת שאותה הגיש לצופי מהדורת החדשות לפני תשעה חודשים? נו באמת. סגל עיתונאי רציני, הוא לא מתעסק בשטויות.