קבוצה של אזרחים, שהגישו תביעת מיליון שקל נגד הליכוד ואפליקציית אלקטור, הגיעו לפשרה חסויה עם המפלגה וימשיכו את התביעה מול האפליקציה ששימשה אותה.

"אלקטור", אפליקציית "ניהול הבוחרים" ששימשה את הליכוד במערכת הבחירות של שנת 2020, היתה אחד הכלים המרכזיים בארסנל התעמולה של המפלגה. ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, התאמץ לשכנע את תומכיו להתקין את האפליקציה ולהשתמש בה לפי הנחיות אנשי הקמפיין.

השימוש באפליקציה התבסס על מאגר מידע עצום שנמצא בידי הליכוד: לצד פרטיהם האישיים של 6.4 מיליון בעלי זכות הבחירה בישראל, שהתקבלו כחוק במסגרת פנקס הבוחרים, במפלגה ערכו מבצע מקיף לאיסוף מידע על דעותיהם הפוליטיות של הבוחרים ופרטים אישיים נוספים – רקע רפואי ורגשי, למשל – שהשימוש בהם עשוי להשפיע על ההצבעה.

בתחילת 2020, כמה שבועות לפני הבחירות, התגלתה שורה של ליקויי אבטחה ב"אלקטור", ובראשם דליפת המאגר, ועל כן נפתחה חקירה מטעם הרשות להגנת הפרטיות. מסקנות החקירה היו חריפות: אלקטור הפרה את חוק הגנת הפרטיות ואת תקנות הגנת הפרטיות; ומפלגות הליכוד וישראל-ביתנו, שעשו שימוש באפליקציה, הפרו גם הן את החוק והתקנות.

במרץ 2020, עוד לפני שהתפרסמו מסקנות חקירת הרשות, הגישו 19 אזרחים בראשות הפעיל החברתי ברק כהן תביעה בטענה כי הליכוד ומפעילי האפליקציה הפקירו את פרטיותם של אזרחי ישראל, ועל כן ראוי להטיל עליהם תשלום פיצויים בסך מיליון שקל.

בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד יהונתן קלינגר, נטען כי הליכוד וחברת "אלקטור" הפרו את הוראות חוק הגנת הפרטיות שנוגעות לאבטחת מאגרי מידע, בין היתר בכך ש"אנשים לא מזוהים" הורשו "לגשת בצורה לא מורשית למאגר המידע, שלא באמצעות פרצות האבטחה, ולשלוף מידע על אחרים". בנוסף נטען בכתב התביעה כי הנתבעים הפרו את תקנות הגנת הפרטיות שמחייבות להפעיל מנגנון לתיעוד הגישה למאגר המידע, עריכת סקרי סיכונים, הדרכות ובדיקות אבטחה תקופתיות.

בכתב הגנה שהגיש הליכוד, באמצעות עורכי-הדין ניבה ואבי הלוי, נטען כי המפלגה קיבלה את מאגר המידע ששימש אותה, כדין, ממשרד הפנים. לטענת הליכוד, המידע שקיבלה אינו כולל כל פרט רגיש שעלול לפגוע בפרטיותו של איש, כך שגם אם מידע כלשהו דלף, הרי שלא נפגעה פרטיותם של הנכללים במאגר.

מיד לאחר הבחירות, טענו בליכוד, החזירו את מאגר המידע למשרד הפנים, השמידו את כל המידע שהיה ברשותם (למעט מידע אודות חברי ליכוד), ווידאו כי גם הספקים שהעניקו להם שירותים במהלך הבחירות והיו חשופים למידע - ביערו אותו. עוד טענו בליכוד כי המפלגה השתמשה באמצעים מגוונים לאבטחת המידע שהיה ברשותה, אולם הדגישו כי "לא קיימת מערכת מידע שהיא חסינה לאירועי אבטחה".

אשר ל"אלקטור", בליכוד טענו כי הסתמכו על התמחותה של החברה וניסיונה בתחום, והקפידו לוודא כי גם באלקטור יבערו את המידע לאחר הבחירות. "השימוש באפליקציה לא ניתן לכל מבקש", טענו בליכוד, "אלא רק למי שקיבל הרשאה להשתמש באפליקציה והתחייב לשמור על המידע, לא להעבירו לאחר ולא להשתמש בו אלא לצרכי הבחירות". גם מי שקיבל הרשאה להשתמש באפליקציה נחשף למידע מוגבל, הוסיפו.

אמנם טרם הבחירות היו כמה מתקפות סייבר על האפליקציה, הודו בליכוד, אולם הם פעלו בזריזות וביעילות על מנת לחסום את המתקפות ובסופו של דבר "לא נמצאו אינדיקציות לכך, שמידע שהיה בספר הבוחרים דלף מה'אלקטור' ומתוכנת הליכוד לניהול יושבי הקלפיות".

גם ב"אלקטור" הגישו כתב הגנה, זאת באמצעות עו"ד בכור יאמין, שהדגיש כי הוא עובד בהתנדבות ("פרו-בונו"). בחברת אלקטור תוכנה בע"מ, המפעילה את האפליקציה, טענו כי "גם אם לכאורה, הייתה פירצה למערכת ודלף מידע" הרי ש"הוא נעשה על ידי תוקף עם כוונות זדון שהחליט לבצע זאת מסיבותיו הוא "וככל הנראה מתוך אינטרסים מסוימים הנוגעים [לליכוד]".

השימוש במערכת "אלקטור", טענו בחברה, אינו מביא כלל לפגיעה בפרטיות. רק למשתמש אחד ניתנת האפשרות לבצע חיפושים חופשיים במידע, כשכל יתר המשתמשים מוגבלים בכמות החיפושים, בסוג החיפוש ובהיקף המידע אליו הם נחשפים.

ב"אלקטור" הדגישו כי החברה קיבלה מהמפלגה את המידע הבסיסי בלבד על אודות האזרחים בעלי זכות הבחירה, וכי כל התוספות, כגון מספרי טלפון וכתובות דואר, הוספו על ידי הלקוח, במקרה זה מפלגת הליכוד. "טענות התובעים, הנוגעות לאופן פעילות המערכת, נסמכות על פרסומים בלתי מבוססים בתקשורת וברשתות החברתיות, ואינה מתבססת על ראיות מוכחות ומבוססות כלל ועיקר", נטען בכתב ההגנה של "אלקטור".

יצוין כי לקראת בחירות 2021, לאחר מסקנות חקירת הרשות להגנת הפרטיות, שבו בליכוד להשתמש באפליקציה והאקרים טענו פעם נוספת כי הצליחו שוב לפרוץ אליה ולגרום לנתוניה לדלוף. בעקבות אחד הדיווחים על כך, בכאן 11, הגישה אלקטור תביעת דיבה נגד התאגיד, שעודנה מתנהלת.

התביעה של כהן ואחרים נגד הליכוד ואלקטור אוחדה עם תביעה שהגיש עו"ד יונתן ברוורמן בעילות דומות. לאחרונה הודיעו הצדדים כי הגיעו מחוץ לכתלי בית-המשפט להסכמות בכל הנוגע לתביעה נגד הליכוד וביקשו לדחות אותה ללא צו להוצאות. התביעה נגד "אלקטור", כאמור, תימשך.

1215-03-20
23811-03-20