רבים הזכירו בימים האחרונים כי שליש מהשרים בממשלה החדשה הן נשים. אני שמתי לב לעוד נתון: שבעה מהשרים בממשלת ישראל היו עיתונאים. ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, והשרים מרב מיכאלי, גדעון סער, ניצן הורוביץ, נחמן שי, פנינה תמנו-שטה ויועז הנדל היו עיתונאים, שהתפרנסו במשך שנים ממקצועם לפני שפנו לפוליטיקה.

יכולות להיות לנתון הזה הרבה משמעויות, כגון ההבנה של הממשלה בערכים כמו חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת. אני רוצה להתייחס כאן להיבט צר יותר: חקיקה בנושא ספציפי הנוגע לעיתונות. לכנסת הזאת, כמו לכנסת הקודמת ואלה שלפניה, הוגשה הצעת חוק בדבר חיסיון עיתונאי. הפעם הניח על שולחן הכנסת את ההצעה ח"כ ניצן הורוביץ, בטרם הפך לשר.

דווקא בחודשים האחרונים מאותגר החיסיון העיתונאי שוב ושוב על-ידי רשויות המדינה. המשטרה עצרה עיתונאי חוקר עצמאי, שנחשד בעבירה הקשורה לעבודתו העיתונאית. הוא שוחרר כעבור זמן קצר, אבל המשטרה החרימה עם מעצרו את כל הארכיון העיתונאי שלו: מחשבים,  דיסקים קשיחים, התקני זיכרון, כרטיסי זיכרון, מצלמות ומסמכים. עבודה עיתונאית של קרוב לעשר שנים. במשך חודשים נאלץ העיתונאי העצמאי לנהל מערכה משפטית – בסיוע ארגון העיתונאים – כדי שהמשטרה לא תוכל לחדור לתוך החומר העיתונאי, ובכך לחשוף מקורות ומידע שנמסר תחת חיסיון עיתונאי. בסופו של דבר החליט השופט עידו דרויאן-גמליאל בחודש שעבר להחזיר לעיתונאי העצמאי את החומר שנלקח ממנו.

שני צלמים דוקומנטריים נתפסו ליד הפגנה, וגם המצלמות שלהם – עם החומר שצולם – נתפס על-ידי המשטרה. שוב נדרשו הליכים משפטיים, בסיוע ארגון העיתונאים, כדי שהחומר יוחזר להם.

אלה לא המקרים היחידים. שוב ושוב מותקף חופש העיתונות, ובאופן מיוחד, החיסיון העיתונאי. כיום מוגן החיסיון מכוח פסיקה של בית-המשפט העליון, אך העיתונות המודרנית זקוקה לחיסיון רחב יותר וברור יותר. הצעת החוק של חבר הכנסת ניצן הורוביץ טובה, אם כי ניתן לשפר אותה מעט.

בתחילת שנות התשעים מינו שר המשפטים פרופ' דוד ליבאי ושר המשטרה עו"ד משה שחל ועדה ציבורית לבדיקת נושא החיסיון העיתונאי בראשות פרופ' אשר מעוז. הייתי חבר בוועדה הזאת, ואני שותף להמלצותיה, לחוקק חוק חיסיון עיתונאי כתיקון לפקודת הראיות.

עד כה, לא זכו כל הצעות החוק בנושא זה לקידום בשלבי החקיקה, מכיוון שהיו אלה הצעות חוק פרטיות שלא זכו לתמיכת הממשלה. אולי עכשיו, כשבממשלה יש ייצוג משמעותי לשרים המבינים את מקצוע העיתונות תקודם הצעת החוק, המונחת על שולחן הכנסת, והממשלה תצטרף להצעת החוק הפרטית.

הגיע הזמן לחוק חיסיון עיתונאי.