שלדון אדלסון נפטר אתמול (11.1) ממחלת הסרטן בגיל 87. אדלסון, מהאנשים העשירים בעולם, עשה את הונו הגדול בעסקי ההימורים בלאס-וגאס שבארצות-הברית, במקאו שבסין ובסינגפור. הוא תמך במוסדות חברה ותרבות, אך ייזכר בשל הקמת העיתון "ישראל היום" ותמיכתו בהון עתק בפוליטיקאים בנימין נתניהו ודונלד טראמפ.

אדלסון החל להיות פעיל בזירה הציבורית בארצות-הברית ובישראל בתחילת המאה ה-21, בין השאר בהשפעת אשתו השנייה, הישראלית ד"ר מרים פרבשטיין, בעלת השקפת עולם ימנית אדוקה, וקידם מטרות עסקיות כגון מאבק בעבודה מאורגנת ובהימורים מקוונים, שאיימו על רווחיו.

הזוג תרם במהלך השנים מיליונים רבים למפלגה הרפובליקאית, בבחירות מקומיות וארציות, היה מפטרוניו הקרובים ביותר של דונלד טראמפ והשפיע על מדיניותו כלפי ישראל ואיראן, מהעברת השגרירות האמריקאית לירושלים ועד לביטול הסכם הגרעין עם טהרן. בישראל הקים אדלסון ב-2007 את "ישראל היום", החינמון שהפך לעיתון הנפוץ בישראל ותמך ללא סייג בקריירה הפוליטית של בנימין נתניהו.

למרות שהאדלסונים השקיעו בעיתון המפסיד סכום עתק שכנראה עולה על מיליארד שקל, הוא מעולם לא הצליח לעצב סדר יום וזכה לזלזול גם מנתניהו, עילת קיומו. אלא שאת השפעתה הזוחלת של התעמולה שפירסם העיתון על רבבות קוראיו במהלך השנים, לא ניתן לאמוד.

"ישראל היום", כתב איתמר ב"ז ברשימה על מורשתו העיתונאית של אדלסון בישראל, "הוא ככל הנראה תרומת הבחירות הגדולה בהיסטוריה של מדינת ישראל". "ישראל היום", כתב כאן עוזי בנזימן ברשימה על השפעת "ישראל היום" על העיתונות בישראל, "היה לחלון הראווה של החצר האחורית של רוב כלי התקשורת הישראלים".

אדלסון, יליד בוסטון, התגורר בלאס-וגאס, שם ממוקם גם מטה החברה שלו, לאס-וגאס סנדס. במאה ה-21 הרחיב את עסקי הקזינו שלו למזרח הרחוק, ובעיקר לחצי האי מקאו שבסין. המהלך הציל אותו מהתמוטטות עסקית במשבר העולמי של 2008, אך גם סיבך אותו בתביעות ובחקירות בחשד לפעילות עבריינית של החברה בסין.

ב-2015 רכש את העיתון "לאס-וגאס ריביו-ג'ורנל" באמצעות חברת קש. לאחר הרכישה נערך מסע טיהור במערכת, והעיתון נרתם לטובת האינטרסים של אדלסון בעיר. "האופן שבו השתלט אדלסון על העיתון, והניסיון שלו להפעיל את העיתון למן יומו הראשון לצרכיו האישיים (ונראה שגם קודם לסיום הליך הרכישה), מתמצתים את התנהלותו העסקית הדורסנית", כתב כאן אורן פרסיקו ברשימה על מורשתו העיתונאית של אדלסון בארצות-הברית.