אתרי החדשות והרשתות החברתיות סערו השבוע בעקבות סיפור עוכר שלווה: צעיר העלה לרשת הפייסבוק סרטונים בהם הוא נראה מתעלל בכלב בצורה אכזרית ואלימה. שני כוכבי רשת פופולריים - מישל טרוני ודניס צ'רקוב - החליטו לטפל בו בעצמם. הם הגיעו לביתו בלווית המון זועם כדי לקחת ממנו את הכלב ולהסגיר אותו למשטרה.

טרוני הוכתר כגיבור היום ואלפי גולשים הריעו לו ושיתפו את התמונות בהן הוא נראה משחרר את הכלב לחופשי ומחזיק בגבר המתעלל בביתו עד שיגיעו השוטרים. תוך שעות הוצפו הרשתות החברתיות בעשרות סרטונים מהאירוע האלים הזה. אלים מכל הכיוונים: השוטרים, שאכן הגיעו למקום תוך זמן קצר, נאלצו להגן בעיקר על המתעלל מפני ההמון הזועם שצר על ביתו, וחילצו אותו דרך החצר האחורית.

כלי התקשורת הלכו בעקבות ההמון ברשתות החברתיות ומיהרו לחבק ולהלל את טרוני וצ'רקוב: בחדשות 12 הקדישו להם כתבה עם ברכות מראש העיר, סיוון כהן מערוץ 13 כינתה אותם "צדיקים" והודיעה כי הם יפעילו יחד "סיירת התעללות" שתציל חסרי ישע, ב"מעריב" הכתירו אותו ל"גיבור היום" ובעמוד הפייסבוק של ynet כתבו "כל הכבוד". מרבית עמודי הפייסבוק של כלי התקשורת מיהרו לשתף נאום ספונטני של טרוני מחוץ לבית הגבר המתעלל שבו הוא מצהיר כי הוא וחבורת תומכיו "יגיעו מחוץ לבית של כל אדם שיפגע או יתעלל בכלב, חתול, תינוק או אשה, ולא תעזור לא משטרה ולא נעליים". "אנחנו ניקח את החוק לידיים", הוא מצהיר.

על פי הסרטונים ברשתות אותו גבר מתעלל הוא אכן עבריין מתועב, ונראה גם שלא לגמרי בריא בנפשו, אבל המחמאות הרבות לפעולה "האמיצה" של השחקן וכוכב הרשת הן תקדים מסוכן מאוד. גלוריפיקציה ולגיטימציה של מעשים כאלה על ידי כלי התקשורת והשיח הציבורי מסוכנים תמיד, במיוחד בעידן העצבני של הרשתות החברתיות ובטח ובטח בתקופה של מגפה משתוללת וחוסר יציבות חברתי ופוליטי.

כוכב הרשת מיטל טרוני בנאום מחוץ לביתו של החשוד בהתעללות: החוק כובל אותנו, אנחנו ניקח את החוק לידיים עד שישנו אותו

כוכב הרשת מיטל טרוני בנאום מחוץ לביתו של החשוד בהתעללות: החוק כובל אותנו, אנחנו ניקח את החוק לידיים עד שישנו אותו

לא חסרות דוגמאות כדי להמחיש את הסכנה שגלומה ב"צדק המוני" ספונטני שכזה. לפני שנתיים, בעיירה קטנה במרכז מקסיקו, נפוצו ברשתות החברתיות שמועות כי בעיר מסתובבים שני גברים ברכב ומנסים לחטוף ילדים. בדיוק באותן שעות המשטרה אכן עיכבה לתשאול בתחנה המקומית שני גברים, לא בגלל שניסו לחטוף ילדים אלא בגלל ויכוח שהתלהט. קבוצה של תושבים שהגיעה לתחנה כדי לדרוש שהמשטרה תטפל ב"חוטפי הילדים" עליהם שמעו ברשתות, זיהתה את הגברים בטעות כחשודים בחטיפה ובתוך דקות התגודדו מחוץ לתחנה מאות תושבים שדרשו את ראשם של החוטפים. אחד מהם אף עלה על גג הכנסייה הסמוך וצלצל בפעמונים כדי לקרוא לתושבים להגיע.

השוטרים התעקשו שאין לאותם גברים שום קשר לחטיפות וכלל לא ברור אם היו בכלל ניסיונות חטיפה, אבל התושבים הזועמים לא התעניינו בעובדות ודרשו את החוטפים. בתוך שעה התושבים המוסתים הביאו למקום מיכל דלק והעלו את התחנה בלהבות. שני העצורים החפים מפשע נשרפו למוות.

במקרה אחר ומפורסם יותר, בבחירות 2016 בארה"ב, אדם חמוש בנשק אוטומטי הגיע לפיצריה בניו יורק, אחרי שמפיצי השקרים של טראמפ טענו שמופעלת משם רשת פדופילית לסחר בילדים של יריביו הפוליטיים. הוא נעצר רגע לפני שפתח באש במקום הומה אדם. מקרים דומים התרחשו גם בהודו ובמדינות אחרות באסיה והוכיחו כי התגייסות של המונים לצורך מניעת פשעים או ענישת עבריינים באמצעות הרשתות החברתיות היא פרקטיקה מסוכנת ביותר.

הסיפורים המטורפים האלה נשמעים כמו משהו הזוי ששייך לסרט אימה או לתשדיר נגד פייק ניוז, אבל מה שהתרחש אתמול בבת ים לא היה מאוד רחוק מזה

הסיפורים המטורפים האלה נשמעים כמו משהו הזוי ששייך לסרט אימה או לתשדיר נגד פייק ניוז, אבל מה שהתרחש אתמול בבת ים לא היה מאוד רחוק מזה. צפייה בסרטונים הרבים שפורסמו מאז הארוע מגלה כיצד צובאים על בית המתעלל מאות אנשים, באמוק מוחלט, חודרים לבניין ודופקים על דלתות בדרישה לשלוף משם את האיש והכלב. הם נכנסים בכוח לבית שלו ואם יש משהו שאפשר לומר לזכותו של מישל טרוני זה שהוא התעקש להגן עליו מול מספר בריונים שהגיעו למקום בכוונה גמורה לפגוע בו. רגע לפני כן הם נכנסו לדירה של גבר אחר שחי בסמוך וכלל לא הבין מה רוצים ממנו. על פי התיעוד נראה שהוא בקושי מדבר עברית.

במקרה הזה ההמון לא פגע בחפים מפשע, והמשטרה, במזל רב, הגיעה אל הגבר המתעלל לפני שמישהו הצליח לפגוע בו פיזית. אבל לא קשה לדמיין תרחיש אחר. כשבטלוויזיה מאדירים אזרחים שלוקחים את החוק לידיים, מתגבר הדחף לחפש קורבנות - מי לא רוצה להיות גיבור? - והם בדרך כלל יגיעו משולי החברה. מי לא קיבל בשנים האחרונות הודעה בווטסאפ השכונתי על "מחבל פוטנציאלי" שמסתובב בשכונה?

רשתות חברתיות הן המקום הכי פחות מתאים לפעולות אזרחיות כאלה. כמות המידע המסולף, השקרי והלא עדכני שנפוץ בהן לא יודעת גבול. כדי לעצור עבריינים או למנוע פשעים יש רשויות ומשטרה. עדיף שכוכבי רשת יתעסקו בדברים אחרים במקום להסית המונים לפעולות שעשויות לצאת משליטה, ולא משנה כמה כוונות טובות יש להם. המון מוסת וזועם הוא תמיד מסוכן, לא משנה מה הטריגר שהדליק אותו.

בימים של חוסר אמון קיצוני בממשלה, במשטרה ובנבחרי הציבור, כאשר משבר בריאותי קיצוני משבש את שגרת היום-יום וגם התקשורת נחשדת בפוליטיזציה וחוסר איזון, אירועים כאלה הם עוד צעד אל עבר התהום של הכאוס המוחלט, וממש לא סיבה לחגיגה. אגב, באותה מהדורה של חדשות 12, מיד אחרי הכתבה המפרגנת על הכמעט-לינץ' בבת-ים, שודרה כתבה ביקורתית נגד חרדים שהתקהלו סביב רכב של רופאה בבית שמש, כי צילמה אותם חוסמים את הכביש. המון אחד עושה שירות אזרחי חשוב וההמון השני הוא סכנה לחברה. מה ההיגיון? תשאלו בפייסבוק.