יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, מבקש להשתמש בתביעה אזרחית שהגיש נגדו ניר חפץ כדי לחקור את חוקרי המשטרה שעסקו בתיקים הפליליים של אביו. חפץ, יועצו לשעבר של ראש הממשלה, נחשד בלקיחת שוחד והפך לעד מדינה נגד נתניהו. נתניהו הבן פרסם בטוויטר כמה ציוצים שבהם התייחס למקרה שבו חוקריו של חפץ זימנו לעדות אשה שניהלה מערכת יחסים אישית עם חפץ, לכאורה כדי להשפיע עליו לחשוף את שותפיו לקנוניה הפלילית.

חפץ דורש מיאיר נתניהו לפצות אותו בחצי מיליון שקל בעקבות הציוצים, בגין פגיעה בפרטיות, שיבוש הליכי משפט, הדחת והטרדת עד (חפץ עצמו) והפרת צו איסור פרסום שחל על התקרית. בכתב התביעה, שהוגש על-ידי עורכי-הדין אילן סופר ורון אביב, טען חפץ שהציוצים של נתניהו הבן נועדו "להדיח את התובע [חפץ] ממסירת עדותו בהליך שיפוטי, או לגרום לו להעיד עדות שקר, ולחזור בו מהודעה שמסר לשלטונות אכיפת החוק" בנוגע לראש הממשלה ובנו יאיר.

תרגיל החקירה, שעל חלקים ממנו עדיין חל צו איסור פרסום, עומד בבסיסן של עוד שתי תביעות שמנהל חפץ בימים אלה – האחת נגד השר לבטחון הפנים אמיר אוחנה והאחרת נגד יעקב ברדוגו, הפרשן הפוליטי של גלי-צה"ל. אוחנה נתבע בגלל דברים שאמר בעת נאום שנשא במליאת הכנסת, ואילו ברדוגו נתבע בעקבות מסמך ששלח לכאורה בקבוצת ווטסאפ מרובת משתתפים בשם "אחדות בליכוד". ברדוגו טוען להגנתו שהמסמך נשלח בטעות או על-ידי "צד שלישי".

בנימין נתניהו (צילום מסך)

בנימין נתניהו (צילום מסך)

יאיר נתניהו, בכתב הגנה שהוגש החודש לבית-משפט השלום בנתניה באמצעות עו"ד אורי שנהר, טוען שהתביעה שהגיש נגדו חפץ היא "תביעת השתקה" חסרת בסיס. לטענתו, "במדינה דמוקרטית, אשר חופש הביטוי נהנה בה מהגנה חוקתית, לא ניתן למנוע פרסום פרטים על אודות התנהלות פסולה של חוקרי המשטרה, בוודאי לנוכח העניין הציבורי המוגבר בפרשה, ולפיכך החוק מתיר (ומבחינה חוקתית חייב להתיר) את פרסום הדברים".

את תרגיל החקירה של המשטרה מכנה יאיר נתניהו "סחיטה באיומים". בכתב ההגנה מודיע עורך-דינו כי בכוונתו לזמן שורה של עדים כדי לחקור אותם על מעורבותם במעשה: חוקרי המשטרה, ניר חפץ, העדה המקורבת אליו ועוד. "מכיוון שהמעשים נעשו בסתר התעורר עניין ציבורי עצום בחשיפת הפרשה ובחשיפת ההתנהלות החמורה של החוקרים במהלך החקירה", נטען בכתב ההגנה.

עו"ד שנהר מגולל את התקרית כפי שמפרש אותה נתניהו הבן: ב-2018 נעצר חפץ בחשד לביצוע עבירות במסגרת פרשת בזק-yes ופרשת "תיק 4000". הוא נחקר, אך החוקרים "לא היו שבעי רצון" מהגרסה שהציג להם. על רקע זה, כך נטען, החליטו החוקרים לזמן את המקורבת של חפץ כדי לגבות ממנה עדות.

בעדותה נשאלה המקורבת שאלות חודרניות בנוגע למערכת היחסים שלה עם חפץ. בעת ששהתה במקום, כתב עו"ד שנהר, החוקרים דאגו ליצור "מפגש מתוזמן" בינה ובין חפץ, כדי להבהיר לחפץ שהם "יודעים על הקשר בין השניים", כהגדרתו. עורך-הדין טוען שלאחר מכן רמזו החוקרים לחפץ שאם לא ישתף פעולה עם קו החקירה שלהם, הם יחשפו את הקשר בינו לבין העדה, "באופן שיפגע במשפחתו". לדברי עו"ד שנהר, "זמן קצר לאחר מכן חתם התובע על הסכם עד מדינה ומסר לחוקרי המשטרה גרסה שתאמה את קו החקירה אותו ניסו לקדם".

אמיר אוחנה (צילום: אורן פרסיקו)

אמיר אוחנה (צילום: אורן פרסיקו)

לטענת יאיר נתניהו, הוא לא אחראי לרוב האמירות שנכללות בציוצים שבגינם נתבע. הוא מציין כי מתוך חמשת הציוצים שעליהם נתבע, ארבעה ציוצים הם כאלה שבהם שיתף פרסומים של אנשים אחרים: יואב יצחק מאתר News1, שפרסם כתבה מפורטת על תרגיל החקירה; משה איפרגן, פעיל ליכוד וכותב קבוע באתר "מידה", שהפיץ פוסט של אלי ציפורי; פעיל הימין טל אור-טסונה ומשתמש טוויטר בשם "נחי זאבי".

בציוץ החמישי שיתף נתניהו את הדברים שאמר השר אוחנה במליאה – והוסיף פרטים נוספים, אסורים בפרסום, על טיב הקשר בין חפץ למקורבת. להגנתו טען שמחק את הציוץ חמש דקות לאחר פרסומו, ושדבריו של אוחנה מופיעים עד היום באתר הכנסת. אף על פי כן, צוין בכתב ההגנה, חפץ לא הגיש תביעה נגד הכנסת, וגם לא נגד עיתונאים וגופי תקשורת שפרסמו את הדברים.

ניר חפץ, בתשובה שהגיש לבית-המשפט ימים אחדים לאחר הגשת כתב ההגנה של יאיר נתניהו, טוען שבנו של ראש הממשלה מנסה לאיים עליו כדי לגרום לו למשוך את התביעה. מתוקף זה, טוען חפץ, אחרי הגשת התביעה החל נתניהו הבן לפרסם ברשתות החברתיות תגובות בעלות "נימה מאיימת ומטרידה" וב"סגנון התבטאות המקובל בארגונים אפלים".

כדוגמה צירף חפץ תגובות שפרסם נתניהו הבן לציוצים של כתבי המשפט אביעד גליקמן וחן מענית כאשר דיווחו על הגשת התביעה. "או אה", צייץ נתניהו הבן, "איך אמרה ג'וליה רוברטס בסרט, Big mistake, huge!". לפי חפץ, ההתבטאויות המקוונות הללו הן חלק מהניסיון המתמשך לגרום לו לחזור בו מהעדות שמסר נגד ראש הממשלה נתניהו, רעייתו שרה ובנם יאיר.

12612-01-20

* * *

לעיון בכתב ההגנה של יאיר נתניהו

להורדת הקובץ (PDF, 3.09MB)

לעיון בכתב התביעה של ניר חפץ

להורדת הקובץ (PDF, 2.72MB)