חקירת "תיק 2000" נפתחה בניגוד לחוק, ותוך ניגוד עניינים מובהק של אחד החוקרים – כך טוען ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפני בית-המשפט. לטענת נתניהו, בפרקליטות המדינה ובמשטרה מסתירים ממנו חומרי חקירה שמוכיחים זאת. בצמד בקשות שהוגשו בשבוע שעבר מטעמו לבית-המשפט המחוזי בירושלים דורש נתניהו לקבל לידיו את החומרים, שדרושים לו לדבריו כדי להיאבק על חפותו.

נתניהו ועורכי-דינו מבקשים לקבל שורה של מסמכים שהוטל עליהם חיסיון, או שהוגדרו כ"לא רלבנטיים". בין היתר דורש ראש הממשלה להסיר את החיסיון שחל על חוות דעת בטחונית שאוסרת למסור לידיו חלק מהראיות שנאספו נגדו (בקשה שעליה הורחב כאן). הוא מבקש גם את המידע שעליו התבסס המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך כשטען בראיון ל"עובדה" שראש הממשלה אחראי באופן אישי לנסיונות לפגוע בחקירה, בין היתר באמצעות מעקב אחר חוקרים (טענה שהולידה סדרת תביעות דיבה, בין היתר נגד "העין השביעית").

נתניהו מבקש גם לקבל חומרי חקירה שמתעדים את חקירותיהם של שלושת עדי המדינה בתיקיו הפליליים – ניר חפץ, שלמה פילבר (על החלקים בבקשות הנוגעים להם ניתן לקרוא כאן) וארי הרו. החומרים על חקירתו של הרו, שהקדימה את חקירות נתניהו, הם מבחינת ראש הממשלה המפתח להוכחת התנהלות בלתי חוקית של המשטרה.

בסוף 2015 פשטה המשטרה על ביתו של הרו במסגרת חקירה פלילית שנוגעת לשימוש שעשה בחברת הייעוץ 3H Global: לפי החשד הסתיר את העובדה כי הוא ממשיך להיות הבעלים של החברה, שנהנתה כלכלית מקרבתו לראש הממשלה. לאחרונה, בהתאם להסכם עד המדינה שנחתם עמו, הרו הועמד לדין באשמת מרמה והפרת אמונים בפרשה זו. אלא שבמהלך הפשיטה תפסה המשטרה את מכשיר הטלפון הסלולרי של הרו, שבאמצעותו הוקלטו שתיים משיחות הסתרים שקיים נתניהו עם מוזס בשלהי 2014.

בפרקליטות המדינה שללו את טענותיו של נתניהו: "הבדיקות בפרשות 1000 ו-2000 נערכו באישורו של היועץ המשפטי לממשלה כנדרש בדין"

לטענת נתניהו, המשטרה מסתירה ממנו חומר שלפיו כבר בחודש פברואר 2016 נודע לחוקרים כי הרו מחזיק בהקלטות. לטענתו, למשטרה אסור היה להשתמש בהקלטות הללו לכל מטרה שאינה חקירת פרשת 3H Global.

לצד זה, נתניהו טוען גם שהחקירה נגדו נפתחה בניגוד לחוק: חקירת ראש ממשלה מכהן דורשת אישור של היועץ המשפטי לממשלה, ובאותה עת – לטענתו – עדיין לא ניתן אישור כזה. "מפרסומים בתקשורת עולה כי אישור היועץ המשפטי לממשלה לפתיחה בבדיקה נגד העותר [נתניהו] ב'תיק 2000' ניתן רק ביום 10.7.2016", כותבים עורכי-הדין עמית חדד ובעז בן-צור בשם ראש הממשלה. ואולם, אחד ממסמכי החקירה שנמסרו לנתניהו מעלה כי ארבעה חודשים לפני כן – ב-13 במרץ – ניתן צו חיפוש שבראשו נכתבו המלים "תיק 2000".

"על פני הדברים, במועד זה אישור היועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה נגד העותר, ראש ממשלה מכהן – לא ניתן", מדגישים עורכי-הדין של נתניהו. במכתב מטעם פרקליטות המדינה שצורף לבקשה, עורכות-הדין קרן צבירן-לצטר והדר ויינשטיין מסרו בשם הפרקליטות כי "הבדיקות בפרשות 1000 ו-2000 נערכו באישורו של היועץ המשפטי לממשלה כנדרש בדין". עם זאת, במכתב לא צוין מתי בדיוק ניתן האישור.

מסמך של המשטרה ממרץ 2016 שבו מוזכר המונח "תיק 2000". לטענת נתניהו, הדבר מוכיח שהחקירה נגדו נפתחה לפני שניתן אישור מטעם היועץ המשפטי לממשלה (לחצו להגדלה)

מסמך של המשטרה ממרץ 2016 שבו מוזכר המונח "תיק 2000". לטענת נתניהו, הדבר מוכיח שהחקירה נגדו נפתחה לפני שניתן אישור מטעם היועץ המשפטי לממשלה (לחצו להגדלה)

לטענת עורכי-הדין, הצו התיר להשתמש בממצאי הפשיטה רק לצורך החקירה של הרו. לטענתם, לאחר מכן ביקשה המשטרה צו נוסף שנועד "להלבין" את החומרים שאותרו בפשיטה כך שניתן יהיה להשתמש בהם לחקירות נגד נתניהו. עורכי-הדין תוהים כיצד ידעו החוקרים שבטלפון של הרו שמור תיעוד של השיחות הסודיות בין נתניהו למוזס, ומעלים אפשרות שלפיה היה זה הרו עצמו שהפנה אותם להקלטות בצעד ראשון לקראת הפיכתו לעד מדינה.

לשיטתו של נתניהו, אם "תיק 2000" אכן נפתח במרץ 2016 או אף לפני כן, הדבר מחזק את הטענות על מעורבותו של החוקר לשעבר אבי רוטנברג בענייניו הפליליים – לכאורה תוך ניגוד עניינים. רוטנברג היה אחד מחוקריה של שרה נתניהו ב"פרשת המעונות".

לאחר מכן, כפי שחשף עמית סגל בחדשות 12, הוא היה מעורב גם בחקירתו של ארי הרו – לפני שנעשה עד מדינה ולפני פתיחתו הרשמית של "תיק 2000". במקביל ניהל רוטנברג רומן עם ג'ודי שלום-ניר-מוזס, אחותו של נוני מוזס ובעלת מניות בקבוצת "ידיעות אחרונות". על רקע ניגוד העניינים הזה, שנחשף על-ידי רביב דרוקר כבר ב-2017, הועבר רוטנברג מתפקידו.

בהקשר זה ראוי לציין כי ניגוד העניינים הוא הפוך מזה שהוצג בחלק מכלי התקשורת: קרבתו של החוקר לקרובת משפחתו של אחד משני החשודים בפרשה מעמידה אותו בניגוד עניינים שעלול לכאורה לגרום לו להקל עם החשודים, ולא להפך.

משפט המו"לים: תיקי "2000" ו"4000"

רוטנברג עזב את היחידה הארצית לחקירות הונאה ביוני 2016. באופן רשמי, רק לאחר מכן נפתחה חקירת "תיק 2000". ואולם, אם החקירה נפתחה כמה חודשים קודם לכן, כפי שטוען נתניהו כעת – הדבר עשוי לקשור את רוטנברג לפרשה ולחזק את הטיעון שפעל בניגוד עניינים. לכן, עורכי-דינו של נתניהו מבקשים מידע נוסף על מעורבותו של רוטנברג בחקירת ארי הרו, לרבות שיחה שבמהלכה נמסר למשטרה כי הרו מוכן למסור מידע על ראש הממשלה ורעייתו.

בפרקליטות המדינה טוענים בתוקף שרוטנברג לא היה מעורב בשום צורה בחקירת "תיק 2000", וכך גם מסר רוטנברג בתגובה לחדשות 12. עורכי-דינו של נתניהו טוענים שהמציאות הפוכה, וקובעים כעובדה: "רפ"ק רוטנברג לקח חלק בחקירת 'תיק 2000', לפחות בשלביה הראשונים".

67104-01-20