נתבעי "פרויקט הבוטים הגדול" מבקשים מבית-המשפט לדחות את התביעה שהוגשה נגדם, בין היתר בטענה כי לא נועדה להגן על הזכות להביע עמדה פוליטית אלא על הזכות להטיל רפש בשפת ביבים.

ב-1.4.2019, כשבוע לפני מועד פתיחת הקלפיות בבחירות לכנסת, פרסם עיתון "ידיעות אחרונות" את הכותרת הראשית "כך פועל מערך עצום של חשבונות מזויפים למען קמפיין הליכוד". רונן ברגמן וענבר טויזר דיווחו על "שיטה שבה פועלת הרשת החשאית והמורכבת" אשר "מעלה חשדות לעבירות פליליות חמורות". הפרסום התבסס על דו"ח של "פרויקט הבוטים הגדול", שנכתב על ידי נעם רותם ויובל אדם בסיוע ארגון הברית-הישראלית. אחרי הפרסום התברר כי כמה חשבונות שהוזכרו בכתבה אינם מזויפים אלא שייכים לאנשים בשר ודם.

בחודש פברואר האחרון, אחרי מבצע גיוס מימון המונים, הגישו 13 אזרחים שחשבונות הטוויטר שהפעילו נכללו ב"פרויקט הבוטים הגדול", תביעת דיבה נגד העיתון, שניים מכתביו, שני ההאקרים שחקרו את פעילותם ברשת והארגון שסייע להם. באמצעות עו"ד יעל תותחני הם דרשו פיצוי בסך כ-71 אלף שקל כל אחד, ובסך הכל פיצוי בסך כ-930 אלף שקל, בגין הוצאת דיבה ופגיעה בפרטיותם.

"התובעים הוצגו במסגרת הפרויקט והכתבה, כחברים במערך עברייני, שמטרתו להוליך שולל את הציבור", נכתב בכתב התביעה. "כבר עתה יובהר ויודגש, כי התובעים אינם עבריינים, אינם חלק מרשת עבריינית ואינם מסונכרנים ביניהם. התובעים הינם אזרחי מדינת ישראל, אשר בסך הכל ביקשו להביע את דעתם האישית בעניינים הפוליטיים של מדינת ישראל".

שער "ידיעות אחרונות" עם כתבתו של רונן ברגמן המתבססת על "פרויקט הבוטים הגדול", 1.4.19

שער "ידיעות אחרונות" עם כתבתו של רונן ברגמן המתבססת על "פרויקט הבוטים הגדול", 1.4.19

ב"ידיעות אחרונות" טוענים להגנתם כי יש למחוק את התביעה מסיבה טכנית (התובעים לא צירפו לתביעתם את הפרסום שבגינו התביעה הוגשה), אך מוסיפים כי יש גם לדחות את התביעה לגופה. בכתב ההגנה, שהוגש באמצעות עורכות-הדין טל ליבליך ובר לאודון, מוזכר כי התובעים טענו לפגיעה בחופש הביטוי אך בפועל ניצלו את החופש הזה לפרסום תכנים מבישים ומטרידים.

חשבונות הטוויטר שהפעילו התובעים פרסמו בין היתר את הציוצים הבאים: "חבורה של תרנגולים מסורסים עם זין קטן פרוסטטה מוגדלת ואגו פריך שמאוננים מול סרטוני הסקס המדומה של עצמם. מדי הגנרל החדשים, הלמך הוא עירום והביצים שלו כאלהה קטנות" [השגיאות במקור].

"מפלגת בלגאנץ נחשפת במערומיה. בראשה עומדים מטרידן מינית, בריון אלים, שקרן ומטומטם"; "הדיפשטייטעל מנופף באברו הזקור מול פני ראש הממשלה הנבחר"; "zehavagaloin@ כינתה הרגע את YairNetanyahu@ זבל בשידור חי. זהבה, את לא רק זבל בעצמך, את זונה של ערבים".

קללות, השמצות, הבל פה ורעות רוח

גם רותם ואדם, המיוצגים על-ידי עו"ד ישי שנידור, טוענים בכתב ההגנה שלהם כי התביעה "שוברת שיאים של ציניות וחוסר בושה" בשל התבטאויות התובעים. לפי כתב ההגנה של רותם ואדם, התובעים התבטאו בין היתר כך: "גוש הצואה רווית תולעי שנאה הזאת חייבת להיות בהסגר. הכלבה המטונפת הזאת לא מהעם שלי" [על מועמדת מפלגת העבודה לכנסת]; "זה שנאם היום את נאום ההסתה הוא סוטה מין ושוכב עם קרן וקסנר כמו כלב"; "בגלל זה הגיע איידס לעולם, זה שמאלני סוטה שזיין קוף".

"עתה", טוענים רותם ואדם, "במהלך חסר בושה שהוא מעבר לציניות, מתייצבים תובעים אלה בפני בית המשפט, מזדהים כאחראים על הציוצים המכוערים הנ"ל, ומבקשים סעד מבית המשפט בקשר לפרסומים אשר ריכזו את הציוצים הנ"ל, ניתחו אותם והביעו דעה כי מדובר ברשת חשבונות המפיצה 'פייק' ברשתות החברתיות". לטענתם, "יש לדחות את התביעה על הסף משום שפרסומיהם הכוזבים, הבוטים, הגסים והאלימים של התובעים אינם ראויים לכל הגנה ואינם יכולים להקים כל עילה, ומדיניות שיפוטית ראויה תהיה בכל הכבוד לדחות כל תביעה בקשר אליהם".

מימין: רה"מ בנימין נתניהו, ח"כ אמיר אוחנה והצייצן "קפטן ג'ורג'" (גיורא עזרא), במסיבת עיתונאים בתגובה לדו"ח פרויקט הבוטים הגדול. מעון ראש הממשלה, ירושלים, 1.4.2019 (צילום מסך)

מימין: רה"מ בנימין נתניהו, ח"כ אמיר אוחנה והצייצן "קפטן ג'ורג'" (גיורא עזרא), במסיבת עיתונאים בתגובה לדו"ח פרויקט הבוטים הגדול. מעון ראש הממשלה, ירושלים, 1.4.2019 (צילום מסך)

בחברת הברית הישראלית, המיוצגת ע"י עורכי-הדין ליאור גרו וארי הלל, מצטטים עוד שלל ציוצים של התובעים וקובעים כי "אין המדובר בדעה מתריסה, נוגדת, מקוממת או מרגיזה, או בעמדה פוליטית כזאת או אחרת, שכולן ראויות להגנה, בין אם הן מוסכמות ובין אם לאו, אלא המדובר בשפת ביבים, לשון נמוכה של קללות, השמצות, הבל פה ורעות רוח לשמה, שמנסה להתכסות כעת תחת הגנת בית המשפט", כך לפי כתב ההגנה שהוגש מטעם הברית הישראלית.

מעבר לטענות אלו, ב"ידיעות אחרונות" טוענים בין היתר כי הפרסום היה מדויק ופורסם בתום-לב, ועל כן הוא נהנה מההגנות בחוק איסור לשון הרע. כמו כן נטען כי הפרסום חוסה גם תחת ההגנות שבחוק הגנת הפרטיות. בשום שלב לא נטען כי התובעים "חלק ממערך עברייני", כפי שנטען בתביעה. לגבי טענת התובעים שלא התבקשה תגובה מהתובעים מסבירים בעיתון כי "לא ניתן היה להשיג את תגובותיהם של התובעים, שכן הם פעלו מאחורי פרופילים מזויפים".

הקללות וההשמצות והבוטות הגסה

בברית הישראלית מוסיפים וטוענים בין היתר כי פעלו כדין כדי לחקור ולפרסם ממצאים על נושא החשבונות המזויפים ברשתות החברתיות ותרומתם להשחתת השיח הפוליטי. המחקר נעשה על ציוצים פומביים בלבד, ובאופן מקצועי. בדו"ח שהוכן על בסיס המחקר, ואשר ממצאיו הועברו ל"ידיעות אחרונות", לא נקבע כי המצייצים הם עבריינים אלא נאמר שעולה "חשד" לעבירה על חוקים מסוימים.

"בנוסף", טוענת הברית הישראלית, "לא נטען בדו"ח, כי מאן דהוא ממפרסמי הציוצים בחשבונות הטוויטר אינו אדם ממשי בשר ודם, אלא הינו רובוט, או [...] 'בוט'. אלא ההיפך, נטען ונקבע בדו"ח, כי המדובר באנשים המסתתרים מאחורי זהות בדויה בחשבון טוויטר, או במספר חשבונות טוויטר שונים, כך שלא ניתן לזהותם ולא ניתן לייחס את הקללות וההשמצות והבוטות הגסה שבציוצים לאנשים ספציפיים וקיימים". בכתב ההגנה מסבירה הברית הישראלית כי הדו"ח היה חלק ממיזם שכונה "פרויקט הבוטים הגדול", אך הוא חרג מעבר לבדיקת החשבונות שעמדו במרכז הדו"ח (ובהמשך הכתבה ב"ידיעות אחרונות").

רותם ואדם מוסיפים בכתב ההגנה מטעמם בין היתר כי הם "גאים על תרומתם למאבק בהפצת מסרים בזויים ומכוערים מהסוג שהפיצו התובעים כאן תוך ניצול לרעה של הפלטפורמה החשובה של הרשתות החברתיות", ויוצאים עקרונית נגד הגשת תביעה אישית נגדם ולא רק נגד כלי התקשורת והארגון שעבורו חיברו את הדו"ח.

38432-02-20