אזרחים שהוזכרו ב"פרויקט הבוטים הגדול" שפורסם ב"ידיעות אחרונות" לפני בחירות אפריל 2019 הגישו תביעת דיבה נגד העיתון, שניים מכתביו, שני ההאקרים שחקרו את פעילותם ברשת והארגון שסייע להם.

התובעים דורשים פיצוי בסך כ-71 אלף שקל כל אחד, ובסך הכל פיצוי בסך כ-930 אלף שקל בגין הוצאת דיבה ופגיעה בפרטיותם. בנוסף, התובעים דורשים לחייב את "ידיעות אחרונות" לפרסם הכחשה והבהרה כי הפרסום המקורי היה שקרי.

ב-1.4.2019, כשבוע לפני מועד פתיחת הקלפיות, פרסם עיתון "ידיעות אחרונות" את הכותרת הראשית "כך פועל מערך עצום של חשבונות מזויפים למען קמפיין הליכוד". רונן ברגמן וענבר טויזר דיווחו על "שיטה שבה פועלת הרשת החשאית והמורכבת" אשר "מעלה חשדות לעבירות פליליות חמורות". הפרסום התבסס על דו"ח של "פרויקט הבוטים הגדול", שנכתב על ידי נעם רותם ויובל אדם בסיוע ארגון הברית-הישראלית. אחרי הפרסום התברר כי חשבונות שהוזכרו בכתבה אינם מזויפים אלא שייכים לאנשים בשר ודם.

כעת, אחרי מבצע גיוס מימון המונים, הגישו 13 אזרחים שנכללו ב"פרויקט הבוטים הגדול" תביעת דיבה. "התובעים הוצגו במסגרת הפרויקט והכתבה, כחברים במערך עברייני, שמטרתו להוליך שולל את הציבור", נכתב בכתב התביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד יעל תותחני. "כבר עתה יובהר ויודגש, כי התובעים אינם עבריינים, אינם חלק מרשת עבריינית ואינם מסונכרנים ביניהם. התובעים הינם אזרחי מדינת ישראל, אשר בסך הכל ביקשו להביע את דעתם האישית בעניינים הפוליטיים של מדינת ישראל".

שער "ידיעות אחרונות" עם כתבתו של רונן ברגמן המתבססת על "פרויקט הבוטים הגדול", 1.4.19

שער "ידיעות אחרונות" עם כתבתו של רונן ברגמן המתבססת על "פרויקט הבוטים הגדול", 1.4.19

התובעים קובלים על כך שעל אף שהכתבה ב"ידיעות אחרונות" כללה תגובה של כחול-לבן, הם עצמם לא התבקשו למסור תגובה. "פרסום כתבת התחקיר מעלה חשש ממשי, כי כוונת הזדון בבסיסו הייתה להכפיש את התובעים, להציגם כחלק מרשת עבריינית מזעזעת ואף להלך עליהם אימים", נטען בתביעה. לפי התובעים, "ידיעות אחרונות" וכתביו "קשרו קשר" עם רותם, אדם והברית-הישראלית "לביצוע מעקבים אסורים אחרי התובעים".

טענה נוספת של התובעים נוגעת לכך שאת ארגון הברית-הישראלית מובילים פעילים פוליטיים, עובדה ש"הוסתרה מהציבור ולא קיבלה גילוי נאות בכתבה". הדו"ח עצמו, של רותם ואדם, הם טוענים, נעשה "תוך הפרה בוטה של חוק הגנת הפרטיות". בין התובעים כאלה שחשבון הטוויטר שלהם הוזכר בכתבה שפורסמה ב"ידיעות אחרונות", לצד כאלה ששמם הופיע בקובץ האקסל של "פרויקט הבוטים הגדול".

"התובעים ידגישו, כי הפרסומים נשוא התובענה דנא הינם שקריים וכי יש לראות בהתנהלותם של הנתבעים, כהתנהלות המבססת 'מטרה לפגוע' וכי הם ביצעו במשותף התחקות אסורה אחריהם, תוך הטרדתם וזאת, בזמן שהם משתמשים בתמונות ובפרסומים שיגיש מתוך הפרופילים של התובעים, כדי לעשות עושר על גבם".

לפני חודשים אחדים חויבה רשת 13 לפצות אדם שפרופיל הפייסבוק שלו הוצג בתוכנית הבוקר של הערוץ כפרופיל פיקטיבי.

טרם הוגש כתב הגנה.

38432-02-20

להורדת הקובץ (PDF, 5.6MB)