מנהלי רשת 13 מצפצפים על הרשות השנייה, הגוף שמפקח על שידורי הערוץ – ואפילו לא מנסים להסתיר זאת. מי שצריך הוכחה יכול להתבונן בהתנהלות של רשת בל"ג בעומר האחרון: במשך חמש שעות, בשני משדרים שונים, נכבש המסך בידי כתבים, פאנליסטים, מרואיינים ומנחה אחד – שדרן הרדיו החרדי מנחם טוקר – שחזרו שוב ושוב על הקריאה לתרום לגוף פרטי, ישיבת אור הרשב"י במירון. לתורמים הובטחו נסים, ישועות והגשמת משאלות – מפרנסה וזיווגים ועד החלמה מסרטן והחייאת עוברים.

החוק והכללים שמתוקפם משדר ערוץ 13 אוסרים על משדרים כאלה, שהם תוכן שיווקי לכל דבר. הרשות השנייה, בתגובה, פתחה בהליך הפרה – חקירה שבסופה יוחלט אם הכללים הופרו ואם יש להטיל על הגוף המשדר סנקציות, מקנס ועד שלילת רישיון, במקרים קיצוניים. הדבר ודאי לא הפתיע את רשת, את המנכ"ל אבי בן-טל ואת המנחה טוקר, שמגיש בערוץ תוכנית שבועית בשם "טוקר בשישי". אחרי הכל, זה בדיוק מה שקרה רק חודש לפני כן, באפריל, כשטוקר הקדיש תוכנית שלמה של "טוקר בשישי" למאמצי ההתרמה של ישיבת אור הרשב"י.

"במהלך התוכנית קרא השדרן לצופים לרכוש קמיע בעל סגולות שיבטיח ישועות וגאולה לתורמים, בין היתר מפני מגפת הקורונה המשתוללת בימים אלה ברחבי העולם", כתב נציב פניות הציבור ברשות השנייה, דוד רגב, במענה לאזרחים שהתלוננו על תוכן התוכנית. "לאורך כל התוכנית הוצג מספר הטלפון שאליו ניתן לפנות לצורך רכישת הקמיעות, ואף צוין מחיר הקמיע", הוסיף.

אבי בן-טל, מנכ"ל ערוץ 13 (צילום: ינאי יחיאל, יחסי-ציבור)

אבי בן-טל, מנכ"ל ערוץ 13 (צילום: ינאי יחיאל, יחסי-ציבור)

נציב פניות הציבור ציין כי בתלונות שהונחו לפניו הואשם הערוץ ב"הטעיית הציבור ובמעשי רמאות תוך ניצול המצב הרגיש וניצול החרדה בה הם נמצאים בימים לא פשוטים אלה". הנציב ציין כי ברשות השנייה סבורים שרשת הפרה את כללי השידורים – ועל כן עלולה להיקנס. עם זאת, עד כה עבר יותר מחודש מאז פתיחת ההליך, ועדיין לא הוטל על ערוץ 13 קנס כלשהו בגין משדרי ההתרמה לישיבה במירון.

איתי שטרן, כתב הטלוויזיה והתקשורת של "הארץ", דיווח על ההפרה של "טוקר בשישי" יומיים לאחר שידור התוכנית. הוא ציין כי לפי הרשות השנייה, בערוץ 13 עברו על הכלל שמחייב את הערוץ לשדר רק "מידע מאושר ומאומת", כמו גם על הכלל שאוסר על קיום משדרי התרמה ללא קבלת אישור מראש. למרות זאת, כל משתתפי "טוקר בשישי" שמוזכרים בדיווח של שטרן לקחו חלק גם במשדרי ההתרמה של ל"ג בעומר: השחקן יהודה בארקן, הכתבים פז רובינזון ומעיין אשכנזי והרבנים מרדכי לוי ושמעון פרץ.

ברשת לא הגיבו לפניית "הארץ", כפי שלא הגיבו לפניות מטעם "העין השביעית", אבל ניסו להזין את הכתב בדיסאינפורמציה. "כשניגשתי לדווח על המקרה, בערוץ לא מסרו תגובה", מספר איתי שטרן בשיחה עם "העין השביעית", "אבל גורמים ברשת שדיברו איתי ניסו לשכנע אותי שזה בכלל לא משדר התרמה ולא תוכן שיווקי. זה כמובן לא נכון, כמו שקבעה הרשות השנייה".

מה גורם לערוץ לצפצף על הכללים ולהלעיט את הצופים בבקשות תרומה והבטחות שווא בשירותו של גוף פרטי? ואיזו עסקה בדיוק עומדת מאחורי משדרי ההתרמה של רשת, מנחם טוקר והישיבה במירון? בשלב זה לא ברור. טוקר סירב למסור האם קיבל מהישיבה תשלום כלשהו בתמורה לשידורים. בערוץ 13 מסרבים גם כן להתייחס למשדרים האסורים, וכך גם המנכ"ל אבי בן-טל.

* * *

המנחה מנחם טוקר, מתוך המשדר השיווקי של ערוץ 13 וישיבת אור הרשב"י (צילום מסך)

מתוך המשדר השיווקי של ערוץ 13 וישיבת אור הרשב"י (צילום מסך)

מתוך המשדר השיווקי של ערוץ 13 וישיבת אור הרשב"י (צילום מסך)

בתצלומים, מלמעלה למטה: מנחה המשדרים מנחם טוקר; הכתבת מעיין אשכנזי מראיינת את הפאנליסטית ליאת בנאי; והכתב פז רובינזון משדר מגג הישיבה במירון לצד הרב מרדכי לוי (צילומי מסך מתוך המשדרים השיווקיים של רשת וישיבת אור הרשב"י)