ערוץ 13, יום רביעי שעבר, חצות. על המרקע משודרת התוכנית "חוגגים הילולא". ארבע שעות רצופות של קדימון להילולת רבי שמעון בר-יוחאי שתסתיים כעבור יממה באסון המחריד. באולפן: המנחה מנחם טוקר, ומסביבו פאנל של שניים-שלושה אורחים מתחלפים. פה ושם מגיחים לשידור כתב וכתבת המסקרים בזמן אמת את המתרחש באתר הקדוש. הנה כמה דוגמיות מהטון שבו התנהלה התוכנית והמסרים שמשתתפיה ניסו להעביר לציבור הצופים.

המנחה: באתר הקדוש הולך ונשלם בניין ישיבת אור הרשב"י. הבניין בשיא הדרו. ההילולה היא אירוע מיוחד שמיליונים בעולם צופים בו. אנחנו נראה לכם מה קורה באתר ברגע זה. איך זה שמכל האתרים בעולם קבר רבי שמעון הוא הכי מתויר? זה הקבלה. זה הנס (פונה לאחד מאורחיו, רב): איך זה שכל הנסים קורים סביב קבר רשב"י?

הרב: את ההסבר כתב רבי יהודה החסיד לפני מאות שנים. רבי שמעון סבל במשך 13 שנה יחד עם בנו כשחיו במערה ואכלו רק חרובים. הרב קרוב לכולנו. הוא מתפלל לפני המקום. לפני מותו, הרב גילה את כל סודות הקבלה. הוא נותן לנו הכי הרבה עזרה משמים.

המנחה: כל המוכן להיות שותף במבנה אור הרשב"י מתבקש לתרום מאה שקלים לחודש, זה שלושה שקל ליום, במשך 36 חודשים, תמורת בניית מטר מרובע במבנה הישיבה, ושמו יונצח עליה. זה אור של חסד. בזכות התרומה אפשר לבקש כל בקשה – והרב עוזר. אני יכול להפנות אתכם לאלפי אנשים שהתרומה הושיעה אותם. מספר הטלפון הוא כוכבית 2606, צלצלו עכשיו. יש לחץ גדול על הקווים. כל מי שהיה במירון יכול להעיד על זה, אילו נסים נעשו לו.

המנחה פונה לפאנליסטית אמריקאית עם כיסוי ראש מהודק. היא מספרת שבזכות המבנה הקדוש קרה לה נס: היא חלתה בסרטן, והאבחון לגבי סיכויי החלמתה היה קודר. היא התקשרה לישיבת אור הרשב"י – וכעבור שעות אחדות, כשבאה לבדיקה נוספת, בישרו לה הרופאים כי לתדהמתם הגידול נעלם

אחד האורחים באולפן, ידוען הריאליטי לירון אורפלי (המוכר בשם טילטיל), מספר בהתלהבות על הברכה שמרעיף קבר הרשב"י על אנשים במצוקה. "השערות סומרות לי כשאני נזכר בזה", הוא מתוודה. אחריו עוברים לכתבת המשדרת מישיבת אור הרשב"י ומציגה קבוצת אנשים עטופי טליתות היושבים ולומדים באחד מחדרי הבניין.

לאולפן מגיע אדם בעל חזות חרדית, גבה קומה וכבד גוף, שמציג עד מהרה שפת גוף נמרצת במיוחד. לשאלות המנחה על טיב הישיבה שהקמתה הולכת ונשלמת הוא מספר בהתלהבות: "אין בניין כזה בעולם. יש בו חדרים מיוחדים. יש אבנים שהגיעו מהמאה ה-19. יש דלת ששוקלת 10 טון. מקובלים יגיעו בלילה לחדרים המיוחדים ויתפללו למען עם ישראל. הבית הזה יהיה לב העולם". לבקשת המנחה, האיש מתחיל לזמר: "ואמרתם אלי חי, רבי שמעון בר-יוחאי".

המנחה פונה לפאנליסטית נוספת היושבת לצדו, אורחת בכיסוי ראש מהודק שהגיעה מארצות-הברית. היא מספרת על הנס שקרה לה בזכות המבנה הקדוש: היא חלתה בסרטן, ואבחון הרופאים לגבי סיכויי החלמתה היה קודר. אבל היא התקשרה לישיבת אור הרשב"י – וכעבור שעות אחדות, כשבאה לבדיקה נוספת, בישרו לה הרופאים כי לתדהמתם, ובניגוד לכל המוסכמות הרפואיות, הגידול נעלם. אין לה ספק שהנס התרחש בזכות תפילת המקובלים שבישיבה.

שוב ושוב משמיע המנחה קריאות לצופים לתרום להשלמת הבניין, ובכך לזכות בהזדמנות לבקש נס על כל צרה ומצוקה. רינת גבאי, כוכבת ילדים, הגיעה לאולפן בלבוש שחור ומגבעת רחבת שוליים. היא מדברת בשבח הביקורים באתר הקבר, ומשתפת את הצופים בתחושתה שיש במקום דברים שהם מעל לטבע. אורחת אחרת מספרת שבזכות תפילתה באתר נכנסה להריון. אורחת שלישית מגלה שקשייה למצוא בן זוג נפתרו לאחר שפקדה את הקבר.

מרואיינת נוספת ניצלה לטענתה מרכב בוער בזכות התרומה שנתנה – ואצל מרואיינת אחרת מסתמנת תפנית מפתיעה לטובה במצב מחלתה הודות לקמיע שרכשה באתר. המונחים "קוסמי", פלא", "נס" ושמה של מדונה (שנתפסה לקבלה) נישאים שוב ושוב בפי המנחה ואורחיו. המסר המשותף: הדרך לפתרון כל בעיה עוברת בקבר רשב"י – ומספר הטלפון לתרומה מרצד פעם אחר פעם על המסך.

מנחם טוקר, מתוך משדר ההתרמה ששודר בערוץ 13 (צילום מסך)

מנחם טוקר, מתוך משדר ההתרמה ששודר בערוץ 13 (צילום מסך)

הדברים הללו מובאים כאן לא כדי להצביע על הסתירה הטרגית בין ההבטחות הנסיות לאסון הנורא שהתרחש כעבור 24 שעות. התיאור הזה נועד להמחיש את התנהלותם חסרת הבושה של מנהלי ערוץ 13 במקרה הזה: הם מאפשרים שידור של דברי הבל העטופים בכסות דתית, וגורמים בכך להטעיית הציבור ולהפצת מידע מופרך. לא זו בלבד, אלא שהם גם נותנים יד לגורם בעל עניין עסקי לנצל את הזיכיון שברשותם כדי לגייס כספים לצרכיו.

לפני שנה, גם כן לקראת ל"ג בעומר, שידר ערוץ 13 תוכנית דומה בהנחיית אותו מנחם טוקר ובהרכב משתתפים דומה. המתכונת היתה זהה: צוות פאנליסטים, "כתבים מהשטח", רבנים מטיפים ואורחים, בהם ידוענים משולי עולם הבידור, שסיפרו נסים ונפלאות על סגולות הריפוי והתשועה של קבר רשב"י ושל חבר המקובלים הלומד ומתפלל בין כתלי הישיבה הממוקמת לידו.

כתב "העין השביעית" איתמר ב"ז פרסם כאן שלושה דיווחים שהאירו את התופעה והוקיעו אותה, ודרש את תגובת מנהלי הערוץ והגוף שמפקח עליהם, הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו. בכתבות הודגש שהמשדר עשה שימוש בכתבים המזוהים עם ערוץ 13 – מהלך ששיווה לתוכנית חזות של מופע עיתונאי לגיטימי לחלוטין, חלק מלוח השידורים של הערוץ.

במחלקת יחסי-הציבור של ערוץ 13 סירבו אז להגיב על הממצאים והביקורת. ברשות השנייה פתחו בהליך הפרה. מאז חלפה שנה – ותוצאות ההליך טרם נודעו. לעומת זאת, הזלזול בכללים ובנורמות הראויות מצד גורמים שלטוניים אחרים שיש להם יד במתרחש על הר מירון באו לידי ביטוי באסון הנורא שאירע שם אור ליום שישי.