מנהלי ערוץ רשת 13 ממשיכים להלעיט את הצופים במשדרי התרמה מיסטיים ובוטים לישיבה חרדית, תוך הפרה גסה של החוק וכללי השידורים – ולפי שעה גם יוצאים בלי פגע. בערב ל"ג בעומר שידרה חברת רשת משדר התרמה ארוך ובלתי מתנצל לישיבת אור הרשב"י במירון: במשך כשלוש שעות הומטרו על הצופים עוד ועוד בקשות לתרום לישיבה, תוך הבטחה להעניק להם בתמורה קמיע שמחולל נסים וישועות – מפרנסה ושידוכים מוצלחים ועד החלמה מסרטן והחייאת עוברים (ועזרה במכירת מכוניות משומשות).

המשדר החריג עורר מורת רוח בקרב צופי ערוץ 13, וגם תלונה רשמית לרשות השנייה, שפתחה בעקבותיה בהליך הפרה נגד רשת. ואולם, כבר למחרת בצהריים (12.5) שודר בערוץ משדר התרמה נוסף לישיבה במירון – הפעם באורך שעתיים. ברשות השנייה, לפי שעה, לא מתייחסים לצפצוף המתמשך על כללי השידורים, שהרשות אמונה על אכיפתם. בראש הרשות עומדים יושבת הראש יוליה שמאלוב-ברקוביץ' והמנכ"ל הזמני ניר שוויקי.

המשדר השני של ערוץ 13 היה כמעט זהה לראשון, ומניפולטיבי ולא חוקי באותה מידה. כמו בשידור מליל החג, גם הפעם המנחה היה שדרן הרדיו החרדי מנחם טוקר, שמגיש בערוץ 13 תוכנית שבועית בשם "טוקר בשישי". אל האולפן הוזמנו אותם פאנליסטים: השחקנים יהודה בארקן ודן שפירא, הזמרות ליאת בנאי ומירי אור, ידועני הריאליטי אביחי אוחנה ולירון אורפלי ("טילטיל"), הרב חיים הורביץ והרבנית רונית ברש ועוד. אפילו התפאורה לא הוחלפה.

בין הקריאות החוזרות ונשנות לתרום לישיבה, שבקעו מפיותיהם של המנחה ורוב הפאנליסטים, השידור הועבר לישיבה במירון – שם חיכו הכתב פז רובינזון והרבנים מרדכי לוי ושמעון פרץ, ששבו וקראו לצופים לתרום מכספם לישיבה. כתבת אחרת, השחקנית מעיין אשכנזי, נשלחה לשמוע סיפורי מעשיות מאנשים שכבר תרמו לישיבה, או כפי שהגדירה אותם: "אנשים עם סיפורים מדהימים שאיבדו כל סיכוי לאושר ובריאות, ובסופו של דבר הגיעו לנס המיוחל".

אבי בן-טל, מנכ"ל ערוץ 13 (צילום: ינאי יחיאל, יחסי-ציבור)

אבי בן-טל, מנכ"ל ערוץ 13 (צילום: ינאי יחיאל, יחסי-ציבור)

הכתבת מיכל מנור שוגרה למוקד הטלפוני של הישיבה. היא ריאיינה שם את שיפי חריטן, אשת תקשורת ויחצנית חרדית, ששבה וקראה לצופים לתרום – ולקבל בתמורה ישועות והגשמת משאלות. בקשות התרומה היו ישירות וחד-משמעיות גם באולפן. בשלב מסוים, המנחה מנחם טוקר הישיר מבט אל המצלמה, דיקלם את מספר הטלפון של מוקד ההתרמה והודיע לצופים: "כל אחד יכול לתרום למי שהוא רוצה, לאיזה ארגון שהוא רוצה, אבל אין אף אחד שמנציח את מורשת הרשב"י כמו אור הרשב"י".

הרב ראובן זכאים, אחד הפאנליסטים, ניצל את ההזדמנות כדי לדבר על כוחם של קמיעות: "העניין של קמיעים הוא לא דבר חדש", טען. "יש שמות קדושים שאותם לא כותב כל אחד – זה לא לחפש בגוגל ולהעתיק את השמות. צריך אדם ראוי ואדם הגון וירא שמיים, וקדוש, וטהור. ואז, כשהוא כותב את השמות הללו בקדושה ובטהרה, האורות שיוצאים מהאותיות הללו מאירים לזה שנושא את הקמיע, והוא רואה בפועל ישועות, הצלחות וגם מקבל סיוע מלמעלה".

כך זה נמשך במשך שעתיים. במצטבר, בתוך פחות מיממה הולעטו צופי ערוץ 13 בחמש שעות תמימות של שידורי התרמה ושידול. בשום שלב לא נמסר לצופים מידע על המהות השיווקית של המשדרים הללו, או על מהות העסקה בין הערוץ לישיבה החרדית.

ערוץ 13: אין תגובה

חוק הרשות השנייה, והכללים שקבעה הרשות בהתאם לחוק זה, אוסרים על הערוצים לשלב תוכן פרסומי בתוכניות. לעתים נוהגת הרשות לקנוס ערוצים שעוברים על החוק והכללים, כפי שקרה על פניו במשדרים השיווקיים של ערוץ 13 וישיבת אור הרשב"י. במקרה הזה אמנם פתחה הרשות בהליך הפרה, אך עד כה טרם הוטלה על הערוץ סנקציה כלשהי.

הרשות הציבורית, שבשנים האחרונות לוקה בחולשה כרונית ומתקשה למלא את תפקידה, אפילו לא מסרה תגובה לפניית "העין השביעית". גם ברשת מסרבים להתייחס למשדרים החריגים של ישיבת אור הרשב"י: מנכ"ל החברה אבי בן-טל לא השיב לפניית "העין השביעית", ואחראית יחסי-הציבור של ערוץ 13, קרן ברוזה, מסרה שבערוץ לא מתכוונים להגיב לדברים.

מנחם טוקר, מנחה משדרי ההתרמה, סירב גם הוא למסור התייחסות. טוקר נשאל כמה פעמים – בעל-פה ובכתב – האם קיבל תשלום מישיבת אור הרשב"י או מגורם כלשהו מטעמה, אך התחמק מלהשיב לשאלה. כפי שדווח כאן בשבוע שעבר, בערב החג הנחה טוקר משדר התרמה כמעט זהה ששודר באתר "וואלה" בצירוף הגילוי הנאות "בשיתוף ישיבת אור הרשב"י". טוקר נשאל האם במקרה זה קיבל תשלום מהישיבה, אך שוב סירב לענות.

* * *

המנחה מנחם טוקר, מתוך המשדר השיווקי של ערוץ 13 וישיבת אור הרשב"י (צילום מסך)

מתוך המשדר השיווקי של ערוץ 13 וישיבת אור הרשב"י (צילום מסך)

מתוך המשדר השיווקי של ערוץ 13 וישיבת אור הרשב"י (צילום מסך)

מתוך המשדר השיווקי של ערוץ 13 וישיבת אור הרשב"י (צילום מסך)

בתצלומים, מלמעלה למטה: מנחה המשדר מנחם טוקר; הרב שמעון פרץ על רקע אתר הבנייה בישיבה במירון; הכתב פז רובינזון והרב מרדכי לוי; הכתבת מיכל מנור ואשת התקשורת שיפי חריטן במוקד הטלפוני של הישיבה (צילומי מסך מתוך המשדר השיווקי של ערוץ 13 וישיבת אור הרשב"י)