אחרי שהערוץ הראשון זכה במשחק המרכזי של ליגת-העל בכדורגל, נראה היה שערוץ הספורט הוא המפסיד הגדול. אבל ההתאוששות כבר כאן, ועלייתה של מכבי חיפה לליגת האלופות הפיחה רוח חיים בבניין ברחוב קרמינצקי בתל-אביב. שידורי ליגת האלופות הם הקצפת של ערוץ הספורט, וכעת יוכלו למכור את זכויות המשחקים של מכבי חיפה לאחד הערוצים המסחריים, ועדיין ליהנות משידור ישיר באתר שלהם, או ב"ערוץ הקיבוץ", חמש פלוס לייב, המקרין את השערים ממשחקי הערב אונליין.

מכירת הזכויות לערוץ 2 או 10 תמלא את הקופה המדולדלת של ערוץ הספורט ותשחרר אותו מעט מהלחץ המלווה אותו בשנה האחרונה. בערוץ הספורט ממתינים להחלטה הסופית של מועצת הכבלים והלוויין בחודש הבא באשר להמשך דרכו של חמש פלוס לייב. כמו שזה נראה, ערוץ הלייב ימשיך להתקיים במגבלות רגולציה, ונשאר רק לראות אם אחרי שהחיים ישובו למסלולם, שוב יחל הערוץ להזליג תכנים ולעשות ככל העולה על רוחו. כמו שעשו ביום ראשון: את שידור המשחק מהליגה הספרדית בין סביליה לוולנסיה, שהיה מיועד לחמש פלוס, העבירו ללייב, ובמקומו שיבצו לחמש פלוס מירוץ מוטו ג'י.פי. ערוץ חמש המסכן נותר נכלם עם מגזין דל תוכן של ג'ילט. וא-פרופו הזליגה הזו כתב לי קורא: "שמישהו יעיר את ניצן חן. יש לי חבילת ספורט רגילה, וכדי לראות את מה שהורגלתי, אני צריך לפתוח את הכיס בעוד 90 שקלים. מי יגן עלינו, הצרכנים?".

מכבי חיפה עולה לליגת האלופות, 26.9.09 (צילום: מרקו)

מכבי חיפה עולה לליגת האלופות, 26.9.09 (צילום: מרקו)

עם כל הפרגון לעונה האירופית הגדולה שנוחתת על ערוץ הספורט, חשוב שישמרו שם בתקופה הזו על פרופורציות ולא ישכחו שבארץ יש עוד קבוצות ומשחקים. אוהדים מקופחים לא שוכחים כל-כך מהר מי זנח אותם. כך למשל, ביום שני בערב, כחצי שעה לאחר סיום המשחק בין בית"ר ירושלים להפועל תל-אביב, כבר טואטא האייטם הזה מקדמת אתר הערוץ והפך למשני בחשיבותו. הכותרת הראשית הזכירה לקוראים שמחר מכבי חיפה יכולה לעשות זאת ברמת-גן מול זלצבורג. איזה אסון היה נגרם אם הכותרת הראשית הזו היתה עולה רק בבוקר? בכל זאת, המשחק המרכזי בליגת-העל, הטעון, המדובר כל-כך, היה הסיפור הגדול של הערב. מישהו היה צריך להתגבר על הלחץ להזכיר לצופים שהמשחק של חיפה ישודר בספורט 5 HD.

גם בימים הבאים כירכרו באתר בעיקר סביב מכבי חיפה. זה באמת היה הסיפור המעניין והמרתק של השבוע, ובכל זאת מרוב עיסוק בירוקים שכחו שיש דברים נוספים: שעה קלה לאחר הגרלת הבתים בליגת האלופות, אפשר היה להרגיש את ההתרוצצות מאחורי הקלעים בערוץ הספורט. כותרת בצד הזכירה לצופים שיש עוד קבוצה ישראלית בדרך לאירופה: הפועל תל-אביב–טפליצה 0:0. הצ'כים עלו ליתרון 0:1, אבל במשך 20 דקות לא טרח אתר ערוץ הספורט לעדכן את התוצאה. פשוט לא שמו קצוץ על מה שאינו נכלל בחגיגה שלהם.

ועוד מערוץ הספורט: עונות הכדורגל החלו, אבל בערוץ שורר שקט יחסי, כאילו אנחנו עמוק בפגרה. את הליגה הגרמנית הם איבדו השנה, אבל איפה הליגה הצרפתית? איפה הטורקית? איפה ההולנדית, שעלתה אצלם על המפה בשנה שעברה בזכות בן סהר, ומאז שעזב אין כלום? ארבעה ערוצי ספורט ותוכן דל כל כך.

מסוגלים ליותר

בספורט "ידיעות" שידרגו את סיקור ליגת-העל בימי ראשון. במיוחד אמורים הדברים לגבי מסגרת בולטת של ציוני השחקנים בתוספת הסבר קצר לציון. אלא שלא תמיד יש היגיון מאחורי ההסבר. לדוגמה: שי חדד מהפועל רמת-גן קיבל ציון 5. ההסבר: "מסוגל ליותר". קרלוס צ'קאנה מאותה קבוצה קיבל 4. ההסבר: "ציפינו ליותר". אין בעצם הבדל בין שתי האמירות, ובכל זאת אחד קיבל ציון גבוה יותר. לא ברור למה.

ועוד: ביברס נאתכו מהפועל תל-אביב קיבל ציון 3: "מחפשים קשר שנעלם בגטבורג". גילי ורמוט מאותה קבוצה קיבל, לעומת זאת, 5: "נעלמת ליותר מדי דקות". איתי שכטר קיבל אף הוא 5: "אתה פה?". כלומר, גם הוא נעלם, אבל קיבל ציון גבוה בשתי דרגות מנאתכו. וסמואל יבואה? גם הוא זכה ל-5. למה? "לא חזר עדיין מגאנה". כלומר, עוד שחקן שלא הופיע למשחק, אבל כנראה שבין גאנה לגטבורג מפרידות שתי מדרגות. מגוחך.

וצל"ש קטן ל"ידיעות": ביקורת פתע על נגישות לנכים באיצטדיון בפתח-תקווה. הציון הסופי, כמובן, הוא נכשל. ואת זה מיקמו כאייטם שפתח עמוד ודחק את אחד המשחקים למטה. כל הכבוד.

עוד שעה לכותרת הסתמית הבאה

ל-ONE מסורת מוזרה: לפני משחקים חשובים הם סופרים את השעות לאחור. לא באיזה שעון בצד, אלא ממש בכותרת ראשית. כל רבע שעה מתחלפת הכותרת. זאת אומרת, התוכן בידיעה עצמה לא ממש משתנה, רק הזמן.

הנה מקבץ מלפני המשחק של מכבי חיפה מול זלצבורג: "עוד שעתיים למשחק, האוהדים מגיעים לאיצטדיון". "90 דקות למשחק, האלפים נוהרים לאיצטדיון". "שעה למשחק, שחקני זלצבורג הגיעו לאיצטדיון". "45 דקות למשחק, אוהדי חיפה כבר בתוך האיצטדיון". וכך הלאה עד לרגע שלקוראים כבר לא נותרו ציפורניים מרוב מתח. ידיעה סתמית, ללא שום ערך חדשותי, המספרת את המובן מאליו. אבל אם כבר ב-ONE מוצאים אותה ראויה לכותרת ראשית, למה שלא ילכו עד הסוף וידביקו עליה פס אדום וגדול - פרסום ראשון?

2 קטנות

חוב קטן מעונת המלפפונים. רמי גרשון מעירוני ראשל"צ חתם לבסוף בסטנדרד ליאז'. הזדמנות להסיר את הצל"ג שקיבלו ממני העיתונאים שהזדרזו כבר לפני חודש לכתוב כי חתם בקבוצה הבלגית, ובעיקר "ספורט הארץ", שפרסמו עליו כתבה.

בית קטן בעראבה. כמה זמן ייקח למדורי הספורט להרים כתבה על אחווה עראבה מהליגה השניה, שלראשונה בתולדותיה משחקת ברמות הגבוהות ואף מועמדת לעלות לליגת העל?

לתגובות: yegerm9@gmail.com