הודעה מטעה שהפיצה חברת הריגול הפרטית NSO גרמה לפרסום דיווחים שגויים על תביעה שהגישו שמונה מעובדיה נגד פייסבוק. העובדים תבעו את ענקית הרשת בישראל לאחר שחשבונות הפייסבוק והאינסטגרם שלהם נחסמו. הרקע: פייסבוק תובעת בארה"ב את NSO בשל פריצה לאפליקציית המסרים המיידיים ווטסאפ שבבעלותה. לטענת פייסבוק, תוכנת "פגסוס" של NSO אִפשרה למשטרים ברחבי העולם לפרוץ למכשיריהם של למעלה ממאה עיתונאים ופעילי זכויות אדם.

שלשום (18.2) בשעת צהריים החלו לצוץ באמצעי התקשורת דיווחים שלפיהם עובדי NSO ניצחו בתביעה. "ביהמ"ש הורה להסיר את חסימת חשבונות הפייסבוק של עובדי NSO", דווח ב"גלובס". כתבת ynet הגר בוחבוט סיפקה כותרת דומה, ועידכנה שהשופט, רחמים כהן, החליט "לחייב את פייסבוק להשיב את החשבונות הפרטיים של עובדי החברה בהווה ובעבר לפעילות מלאה, עד מחר בשעה 14:00".

קביעות דומות – ושגויות – פורסמו גם ב-mako (בידיעה שנלקחה מאתר "גיקטיים") ובחשבונות הטוויטר של חדשות 13 ומחלקת החדשות של תאגיד השידור הציבורי. בפועל, השופט כהן פרסם החלטה הרבה יותר מצומצמת: הוא הורה לפייסבוק לבטל את חסימתה של עובדת אחת בלבד, אורית עזרזר, ולא של כל התובעים (שניים מהם כבר קיבלו גישה מחודשת לחשבונות משום שפרשו מ-NSO לאחר הגשת התביעה).

השגיאה המשותפת נובעת ככל הנראה מהודעה שהפיצה באותו יום שיר בויקו-רימון, מנכ"לית משרד יחסי-הציבור של עידו מינקובסקי, שעובד עם NSO. "בית-המשפט קיבל את טענות העובדים והחליט להורות לחברת פייסבוק לחזור בה מהצעד החד-צדדי שבו נקטה", נמסר בהודעה המטעה שהפיצה היחצנית.

"החלטת בית-המשפט והעובדה כי דחה את טענות חברת פייסבוק מהווה ניצחון חשוב של עובדי חברת NSO. אנו בטוחים כי בהמשך לאמירות החד-משמעיות של בית-המשפט, פייסבוק תחזור בה מהפעולה שבה נקטה כלפי עובדים נוספים בחברה". האופן שבו נוסחה ההודעה יצר רושם שגוי שלפיו דרישותיהם של כל עובדי NSO התקבלו במלואן.

זמן לא רב לאחר הפצת ההודעה של NSO, דוברות הרשות השופטת הפיצה את החלטת השופט במלואה. כלי תקשורת שהמתינו ולא הסתפקו בהודעה לעיתונות, "כלכליסט" ו"הארץ" למשל, חמקו מהטעיה ופרסמו ידיעות מדויקות. ב"גלובס" – שהיה הראשון לפרסם ידיעה בנושא – הכתבת יסמין יבלונקו דאגה לתקן את הדיווח בדיעבד. עודד ירון, שפרסם את הידיעה ב"הארץ", הצמיד לתגובת NSO הבהרה שלפיה החלטת בית-המשפט נוגעת לעובדת אחת בלבד, ולא לכל התובעים. ב-ynet וב-mako, לעומת זאת, המידע השגוי מופיע עד עכשיו.

שיר בויקו-רימון לא השיבה לפניית "העין השביעית". עודד הרשקוביץ, מנכ"ל משרד יחסי-הציבור MFU (שמחזיק בו יחד עם היו"ר, עידו מינקובסקי), מסר בתגובה: "אני הוצאתי את התגובה לתקשורת בתביעת העובדים של NSO. התגובה הוצאה לאחר שחלק מכלי התקשורת פרסמו את החלטת השופט. החלטת השופט מקבלת את טענות העובדים ומורה לפתוח את החשבון לעובדת שהגישה תצהיר. כאמור, הפרסומים במרבית כלי התקשורת עלו טרם הפצת התגובה".

* * *

הידיעה השגויה ב-ynet (צילום מסך)

הידיעה השגויה ב-ynet (צילום מסך)

הידיעה השגויה של "גיקטיים" כפי שפורסמה ב-mako (צילום מסך)

הידיעה השגויה של "גיקטיים" כפי שפורסמה ב-mako (צילום מסך)