לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

"חדשות הבוקר עם ניב רסקין" היא תוכנית האקטואליה המרכזית שהדירה יותר מכל את החברה הערבית בישראל, זו השנה השנייה ברציפות, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

כלי התקשורת מהזרם המרכזי במדינת ישראל אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.

העדפה זו יוצרת בקרב הצופים והמאזינים תמונת מציאות מעוותת. תוצאת לוואי שלה היא העמקת ההפרדה התודעתית בין אזרחי ישראל היהודים והלא-יהודים. מדד הייצוג נוצר כדי לעודד את מקבלי ההחלטות בתקשורת, עיתונאים, עורכים ומגישים של תוכניות חדשות ואקטואליה, לחרוג מאזור הנוחות ולשנות את המגמה

בתחתית טבלת התוכניות של מדד הייצוג לשנת 2019 ניצבת "חדשות הבוקר עם ניב רסקין". התוכנית, שערך ניר נוימן, כללה במהלך השנה למעלה מ-6,800 דוברים, מתוכם רק 57 היו ערבים, כ-0.8%. זהו נתון מחפיר גם בהשוואה לשנה שעברה, אותה סיימה "חדשות הבוקר עם ניב רסקין" במקום האחרון עם שיעור ייצוג ממוצע כפול, של כ-1.6%.

"חמש עם רפי רשף", שעורך דניאל בשך, סיימה את 2019 עם שיעור ייצוג נמוך במיוחד של 1% בלבד. מתוך כ-2,500 דוברים רק 26 היו ערבים. את שנת 2018 סיימה התוכנית, ששודרה בערוץ עשר, במקום השלישי מהסוף עם שיעור ייצוג של 2.8%. במילים אחרות, התוכנית עברה מערוץ עשר אל חדשות 12 יחד עם הנטייה להדיר באופן כמעט מוחלט את הדוברים מהחברה הערבית.

"המטה המרכזי", התוכנית הפוליטית השבועית של רשת 13, שמגישה אילה חסון ועורכת הדס ריבק, כללה בשנת 2019 כ-700 דוברים. מתוכם, רק 11 היו ערבים, כ-1.6%. זהו נתון גרוע אף יותר מהנתון אליו הגיעה בשנת 2018, אז נכללו בתוכנית (ששודרה בערוץ עשר) 13 דוברים ערבים מתוך 700, או כ-1.8%. למרבה הצער, ההידרדרות בשיעור הדוברים הערבים בתוכנית הפוליטית חלה דווקא בשנה שבה נערכו שתי מערכות בחירות.

לצד בדיקת שיעור הדוברים הערבים מתוך כלל המרואיינים בתוכניות השונות, מדד הייצוג בחן גם את מספר השבועות שבהם לא הופיע אפילו דובר ערבי אחד בתוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות.

במדד זה הגיעה תוכנית האקטואליה השבועית של חדשות 13 במוצאי-שבת למקום הראשון, כלומר הדירה את החברה הערבית יותר מכל תוכנית חדשות מרכזית אחרת. התוכנית, שנקראה בתחילת השנה "המגזין" והוגשה על-ידי אושרת קוטלר, הפכה במהלך השנה ל"מהדורת השבת" ואת מקומה של קוטלר החליפה הילה קורח. בתפקיד העורך נותר בשני הפורמטים ניר בכר. ב-38 מתוך 52 השבועות של שנת 2019 לא הופיע ב"המגזין" / "מהדורת השבת" אפילו דובר אחד (היו כמה וכמה שבועות שבהן התוכנית כלל לא שודרה, ולא נכללו בחישוב).

אחריה בטבלה: "המטה המרכזי", אף היא של חדשות 13, עם 36 שבועות ללא דוברים ערבים ו"חמש עם רפי רשף" שסיימה את 2019 עם 33 שבועות ללא אף דובר ערבי. ההדרה אצל רשף חריפה במיוחד, כיוון שמדובר בתוכנית יומית, בעלת מספר גדול בהרבה של מרואיינים.

שיא ההדרה מבחינת שבועות ללא דוברים ערבים נקבע בשנת 2017, אז הובילו "המגזין" ו"פגוש את העיתונות" את טבלת האפסים עם 39 שבועות ללא דוברים ערבים כל אחת.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה