רונן משה, שהורשע בפלילים בעקבות מעורבותו בעסקת פרסום מושחתת כחלק מ"פרשת ישראל-ביתנו", ירצה תשעה חודשי עבודות שירות וישלם קנס בגובה של קרוב למיליון שקל. בעקבות ויכוח בין התובעת לסנגורו של משה, היום (1.12) בדיון על גזר דינו של משה, קבע השופט בני שגיא כי משה לא יזם את תשלום השוחד לפקידים הממשלתיים אלא נענה לבקשתם.

משה, איש פרסום ולוביסט, כיהן כיועץ של מפלגת כחול-לבן בבחירות האחרונות. לפני כן הספיק לעבוד עם הליכוד ועם חברות מסחריות מהגדולות במשק, וגם ישב בדירקטוריון חדשות ערוץ 2.

משה הועמד לדין בתום חקירת משטרה שבה התברר ששילם כסף לאמנון ליברמן וטלי קידר, שהיו יועצים לשר החקלאות לשעבר יאיר שמיר, כדי שיקדמו עסקת פרסום גדולה עם GREY Content, חברה בת של משרד הפרסום אדלר-חומסקי. העסקה יצאה לפועל, ומשרד החקלאות שילם כ-2.7 מיליון שקל תמורת חשיפה במשבצת הפרסום "דקה לשמונה". עבור השגת העסקה המכניסה קיבל משה מ-GREY Content גמול בסך 360 אלף שקל.

אישום אחר, שנגע לעסקה דומה בשווי כ-4.6 מיליון שקל עם משרד התיירות, הושמט מכתב האישום המתוקן שבו הודה משה. בכתב האישום המקורי הוא הואשם בנתינת שוחד והלבנת הון – אישומים שהומרו בעבירה חמורה פחות של סיוע למרמה והפרת אמונים.

השופט בני שגיא (צילום: מרים אלסטר)

השופט בני שגיא (צילום: מרים אלסטר)

לדיון שהתקיים היום בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב הגיע הנאשם כשבידיו כבר עסקת טיעון שכללה עונש שהוסכם על שני הצדדים: תשעה חודשי עבודות שירות, תשעה חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 900 אלף שקל. ובכל זאת, למרות שמדובר בהליך שעיקרו פורמלי – בין הצדדים התגלעה מחלוקת. עו"ד ענבל לוי, שייצגה את המדינה בדיון, האשימה את משה בפגיעה בשלטון החוק ובציבור הישראלי, וטענה שמעשיו פגעו בטוהר המידות של עובדי ציבור – ליברמן וקידר – וגם ב"פעילותו התקינה של המינהל הציבורי". לדבריה, משה פעל ממניעים של "בצע כסף" ו"שמירת האינטרסים הכלכליים שלו", ולביצוע העבירה שבה הורשע "קדם תכנון".

עו"ד לוי הדגישה כי טלי קידר, שקיבלה מרונן משה כסף כדי לקדם את עסקת הפרסום עם משרד החקלאות, כבר הורשעה בלקיחת שוחד ממשה ונידונה לעשרה חודשי מאסר בפועל (אמנון ליברמן, הצלע השלישית בעסקה הפלילית, חתם על הסכם עד מדינה). "לקולא", העירה עורכת-הדין, "יצוין כי הנאשם לא יזם את מתן הכסף וגם לא העביר את כל הסכום שנדרש ממנו".

סנגורו של רונן משה התלונן שתמלילי החקירה הודלפו לאתר "המקום הכי חם בגיהנום". "כשדברים דולפים לתקשורת ומתפרסמים בהרחבה – יש לזה משמעות. אנחנו לא כל-כך אוהבים שהדברים האלה קורים", אמר

סנגורו של משה, עו"ד רועי בלכר, נזף בעו"ד לוי וטען שהסבריה חורגים מהעובדות המוסכמות שבהן הודה הנאשם. "אמרה חברתי שלמעשיו של הנאשם קדם תכנון", אמר עו"ד בלכר, "הדבר היחיד שקדם למעשיו של הנאשם זה עובדי ציבור שביקשו מהנאשם כסף במסגרת פגישה, ואין כאן שום תכנון".

עורך-הדין הוסיף: "כשאומרת חברתי שזו עבירה של השחתת עובדי ציבור, גם זה חורג מעובדות כתב האישום המתוקן. מה שהיה כאן זה שני עובדי ציבור מושחתים שנוכח בקשתם הנאשם חרג מהדין". בהמשך דברי הביקורת טען עו"ד בלכר כי תמלילי חקירתו של משה הודלפו לעיתונאית שרון שפורר, כתבת אתר "המקום הכי חם בגיהנום". "כשדברים דולפים לתקשורת ומתפרסמים בהרחבה – יש לזה משמעות. אנחנו לא כל-כך אוהבים שהדברים האלה קורים", העיר.

בתום דבריהם של עורכי-הדין משני הצדדים פנה השופט שגיא אל רונן משה: "הנאשם רוצה להוסיף משהו? זכות המלה האחרונה". משה הסתפק בשתי מלים: "אני מצטער".

"אין עסקינן בסיטואציה 'רגילה' של השחתה"

בתום הפסקה קצרה חזרו הצדדים לאולם כדי לשמוע את גזר הדין – שלא חרג באופן מהותי מהעונש שעליו הוסכם בעסקת הטיעון. לצד זה, השופט שגיא קיבל את עמדת הסנגור ומצא לנכון להדגיש כי משה לא יזם את תשלום הכסף לליברמן וקידר, אלא שילם להם רק בעקבות בקשתם. "בהקשר זה ראיתי לנכון לקבל את טיעון הסנגור כי אין עסקינן בסיטואציה 'רגילה' של השחתת אנשי ציבור, אלא בסיטואציה שבה עצם בקשתו של איש הציבור לקבלת תשלום, עוד טרם נענתה, משקפת הלך רוח מושחת", כתב שגיא בגזר הדין.

השופט, בני שגיא, קיבל את עמדת הסנגור ומצא לנכון להבהיר כי הנאשם לא יזם את תשלום הכסף לאמנון ליברמן וטלי קידר, אלא שילם להם רק בעקבות בקשתם

"שנית", הוסיף השופט, "בשלב מסוים, כעולה מכתב האישום המתוקן, סירב הנאשם לדרישה לתשלום נוסף שהופנתה אליו על-ידי ליברמן וקידר. שלישית, הנאשם בחר לקבל אחריות על מעשיו כבר בשלב החקירה, ובהמשך בבית-המשפט. רביעית, אין לחובת הנאשם הרשעות קודמות.

"חמישית, הרכיב הכלכלי בענישה הוא משמעותי מאוד, ועולה על הסכומים שקיבל הנאשם מ-GREY Content בתמורה לתקציב שהשיג ממשרד החקלאות. שישית, הסדר הטיעון שיקלל גם קשיים ראייתיים. שביעית, העבירות בוצעו לפני כשש שנים. בתו הבכורה של הנאשם נולדה ביום מעצרו, ובהמשך הפך לאב לילד נוסף. אין ספק כי הנאשם, במישור האישי, נמצא במקום אחר בחייו בנקודת הזמן הנוכחית, והעובדה כי אין עבירות קודמות ואין עבירות מאוחרות לאלה המפורטות בכתב האישום מלמדת כי מדובר בהתנהלות שהיא חריגה לאורחות חייו".

50380-11-17

* * *

לעיון בפרוטוקול ובגזר דינו של רונן משה

להורדת הקובץ (PDF, 300KB)