שלדון אדלסון ייחקר מחר (15.10) בלאס-וגאס על טענות שלפיהן הוא מתנהל משפטית באופן בריוני ומשתיק, כך החליט בית-המשפט בניו-יורק. איל ההימורים ביקש לעכב את מתן העדות שלו, אך השופט פול אוטקן מבית-המשפט של מחוז דרום בניו-יורק דחה את בקשתו. עורכי-הדין שיחקרו את אדלסון מייצגים את המועצה הלאומית היהודית הדמוקרטית (NJDC) והעומד בראשה, מארק סטנלי, שנגדם הגיש בעבר אדלסון תביעת השתקה.

אדלסון, מאנשי העסקים העשירים בעולם, חברו הקרוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו, תורם מרכזי לנשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ ובעל השליטה בעיתונים "ישראל היום" ו"מקור ראשון" בישראל וה"לאס-וגאס ריביו-ג'ורנל" בנבאדה, תבע לפני שנים אחדות את ה-NJDC ואת סטנלי בטענה שאלה הוציאו את דיבתו. תביעה זו נדחתה תוך שבית-המשפט בנבאדה קובע כי היתה זו תביעת השתקה (SLAPP). אדלסון ערער, אך ב-2017 בית-המשפט העליון בנבאדה דחה את טענותיו.

לפי חוקי האנטי-סלאפ של נבאדה, מי שנתבע תביעת השתקה זכאי לפיצוי מוגדל מהתובע. לאור זאת הגישו סטנלי והמועצה תביעה נגד אדלסון בטענה כי השתמש לרעה בהליכי משפט ונקט לדבריהם "סאדיזם משפטי", כדי לחסל את פעילות המועצה. אדלסון טען שלל טענות משפטיות להגנתו, אך בתחילת החודש השופט אוטקן דחה את טענותיו וקבע כי עליו לפצות את המועצה ואת סטנלי ולשלם את הוצאותיהם. עם זאת, השופט טרם החליט האם יוטלו על אדלסון פיצויים עונשיים וקבע כי לפני קבלת החלטה בעניין יש לקיים הליכי הוכחות.

מארק סטנלי (צילום: NJDC)

מארק סטנלי (צילום: NJDC)

עו"ד ריצ'רד אמרי, בא-כוחם של סטנלי והמועצה, הודיע לפיכך כי בכוונתו לחקור את אדלסון מול מצלמות כבר ב-15.10, מועד שעליו הוסכם מראש בין הצדדים, תוך שהחקירה מתמקדת במה שלטענתו מהווה דפוס אצל אדלסון – שימוש לרעה בהליכי משפט לצורך השתקת יריבים ומבקרים. חקירה על נושא זה, טוען אמרי, תסייע להחלטה האם לחייב את אדלסון לשלם פיצויים מוגדלים לסטנלי ולמועצה. בחקירה יתבקש אדלסון להתייחס לשלל מקרים מהעבר שבהם תבע את מבקריו, בבתי-המשפט של ארצות-הברית ומחוץ לגבולות המדינה. בתחילת העשור, כזכור, די היה באיום בתביעה של אדלסון כדי להביא את ערוץ 10 לשדר התנצלות חסרת תקדים בפניו.

ואולם, ימים אחדים לאחר שבית-המשפט של מחוז הדרום בניו-יורק החליט כי אדלסון יפצה את סטנלי ואת המועצה הודיע בא-כוחו של אדלסון, עו"ד לי ארמסטרונג, כי הגיש בשם מרשו ערעור לבית-המשפט הפדרלי השני לערעורים, החולש על מדינת ניו-יורק. במקביל הגיש אדלסון בקשה לעיכוב הדיונים בתיק ולדחיית מתן העדות של אדלסון עד להכרעה בערעור.

בבקשתו טען אדלסון כי הוא זכאי לעיכוב ההליכים בין היתר כדי שלא "ייאלץ להגן על עצמו מפני טענה חסרת בסיס שמופנית כלפיו במטרה לצנן את זכותו לחופש הביטוי", זאת על סמך חוק האנטי-סלאפ של נבאדה, אותו חוק שבגינו מלכתחילה נדחתה תביעתו הראשונה נגד סטנלי ושמכוחו התקבלה הבקשה לחייב את אדלסון בפיצויים.

בתגובה הזכירו המועצה וסטנלי כי זו בקשתו השלישית של אדלסון לעיכוב ההליכים בתיק, אחרי ששתי הקודמות כבר נדחו. לטענתם, אחרי חודשים של משא-ומתן הוסכם בין הצדדים כי חקירתו של אדלסון תתקיים ב-15.10 בלאס-וגאס, העיר שבה הוא מתגורר, ואין כל כל סיבה לקבל את בקשתו להימנע ממתן עדות.

לערעור של אדלסון, כך נטען, אין סיכוי טוב להתקבל, בין היתר על רקע הביקורת הגורפת שספג בהחלטת השופט אוטקן; לא ייגרם נזק בלתי הפיך לאדלסון אם בקשתו תידחה; והאינטרס הציבורי מחייב גם הוא את דחיית הבקשה של אדלסון. בריאותו המתערערת של אדלסון, שבגינה קיבל בעבר דחייה מחקירה בהליך אחר, היא סיבה נוספת למתן העדות במוקדם ולא במאוחר, טענו סטנלי והמועצה.

השופט אוטקן קיבל את טענות סטנלי והמועצה וקבע כי אדלסון זכאי במקרה זה לעיכוב ההליכים רק אם אכן יראה כי יש לו סיכוי טוב לזכות בערעור שהגיש. על יסוד הקביעות שקיבל השופט בהחלטתו הקודמת, שם נדחו מכל וכל טענותיו של אדלסון, נקבע כעת כי אין לו סיכוי טוב שכזה, ועל כן בקשתו נדחתה.