ליפסטיק של חברת הקוסמטיקה אסתי לאודר (צילום: שרה פרנקו, רישיון cc)

ליפסטיק של חברת הקוסמטיקה אסתי לאודר (צילום: שרה פרנקו, רישיון cc)

נכון לרגע זה, הכתבה שהכין אבנר הופשטיין על איל ההימורים שלדון אדלסון עודנה זמינה לצפייה באתר nana10, תשעה חודשים לאחר ששודרה לראשונה במסגרת מגזין "השבוע" של ערוץ 10. מי שיחזור לצפות בה יגלה כתבת פרופיל מאוזנת למדי, המתמקדת אמנם בצדדים מעוררי מחלוקת של אדלסון, אך כוללת גם פנים מחמיאים של אחד מאילי ההון העשירים בעולם [עדכון, 8.9: הכתבה הוסרה מהאתר].

יש בכתבה, למשל, תיאורים מתקתקים של הזוגיות המופלאה שנרקמה בין אדלסון לרעייתו. מצד אחר, ניתן בה פתחון פה לכמה ממבקריו של האיש. נראה כי הכתבה הוכנה בקפידה יתרה, כדי לצמצם למינימום ההכרחי את האפשרות של תביעת דיבה עתידית, כפי שניתן לצפות מעיתונאים מנוסים כמו הופשטיין ועורכת התוכנית רות יובל ומכלי תקשורת מרכזי בעל מחלקה משפטית ייעודית. זה לא עזר. הכתבה אמנם שודרה, ובזמן אמת הערוץ עמד במבחן חופש הביטוי, אך השלכות השידור מסתמנות כהרות אסון.

מחר, במסגרת התוכנית "השבוע" של ערוץ 10, תשודר כנראה התנצלות על הכתבה של הופשטיין, בנוסח שהכתיב אדלסון. ככל הנראה, ההתנצלות לא תיקרא על-ידי מגיש המהדורה גיא זהר, אלא על-ידי מבזקן. זהו ההישג היחיד של אנשי "חדשות 10" במערכה הנוכחית.

כפי שמתואר בכתבה המקורית של הופשטיין, כבר בשלב מוקדם של הכנתה התקבל בערוץ 10 מכתב מעורך-דינו של אדלסון, דורי קלגסבלד, שבו נטען כי הערוץ מכין כתבה מכפישה על מרשו וכי הוא אינו מתכוון לעבור על כך לסדר היום. גם פנייה מאוחרת יותר של הערוץ לאדלסון, בבקשה לקבלת תגובה לכתבה, נענתה במכתב המאיים בתביעה.

שלדון אדלסון. מתוך הכתבה בערוץ 10 (צילום מסך)

שלדון אדלסון. מתוך הכתבה בערוץ 10 (צילום מסך)

גורמים בערוץ המכירים מקרוב את מהלך העניינים מציגים גרסה חריגה, כמעט חסרת תקדים בתקשורת הישראלית, של מה שאירע מאז ועד היום. לפני כמה שבועות, כחצי שנה לאחר שידור הכתבה, הגיעה מעו"ד קלגסבלד דרישה לפרסום התנצלות גורפת וחריפה, וזאת בעקבות כמה פרטים שנכללו בה. כפי שקורה פעמים רבות, החל דיון בין עורכי-הדין של הערוץ ובין עורך-הדין של נשוא הכתבה באשר לאפשרות של התנצלות ולניסוחה המדויק.

בדרך כלל משאים-ומתנים כאלה מסתיימים בהסכמה. לעתים המחלוקת מגיעה לבית-המשפט, שבדרך כלל מפנה את הצדדים להליך גישור במטרה להגיע לפשרה. לעתים רחוקות ההליך המשפטי מגיע עד לכדי פסק דין שבו שופט קובע אם הוצאה דיבה, אם עומדות לכלי התקשורת ההגנות הקבועות בחוק, ומה הפיצוי שנדרש ממנו אם נמצא חייב בדין.

במקרה זה, המסלול היה שונה מהרגיל: ההוראה לשדר את ההתנצלות לא ניתנה כלל מבית-המשפט ולא נבעה מהסכם בין באי-כוחם של שני הצדדים. לאחר כמה שבועות שבהם התקדם לכאורה המשא-ומתן בין נציגי הצדדים, כאשר כל צד מתפשר על נקודות מסוימות ומתעקש על אחרות, הבהיר אחד מבעלי המניות של הערוץ, רון לאודר, לאנשי "חדשות 10" כי יש לשדר את נוסח ההתנצלות המקורי, כפי שדרש אדלסון מלכתחילה, ללא כל שינוי.

לאודר, יש לציין, אינו בעל שליטה בחברת החדשות של ערוץ 10, אלא שותף חלקי בחברה-האם שלה, בעלת הזיכיון בערוץ 10. לא ברור אם במועצת המנהלים של חברת החדשות, שעימה נמנים נציגים מטעם בעלי הזיכיון בערוץ, התקיים דיון מסודר בטרם הוחלט על שידור ההתנצלות לאדלסון.

ההתנצלות שהכתיב אדלסון, מעידים מי שמכירים אותה, בוטה במיוחד, ולדברי כמה גורמים בערוץ, אף "שקרית" וכוללת לשון הרע על מי שאחראי להכנת הכתבה ושידורה. חלק מההתנצלות יוחד, ככל הנראה, להבעת חרטה על פרסום פרטים שלדעת עיתונאים בערוץ כלל אינם קיימים בכתבה של הופשטיין.

שלדון אדלסון, אוגוסט 2011 (צילום: יואב ארי דודקביץ')

שלדון אדלסון, אוגוסט 2011 (צילום: יואב ארי דודקביץ')

תוצאה תמוהה זו באה על רקע מערך תנאים ייחודי שנוצר בערוץ 10 בחודשים האחרונים. הערוץ, שממשיך להפסיד כסף, נקלע שוב למצוקת מזומנים. אחד מבעליו, ארנון מילצ'ן, הפסיק להזרים אליו כספים כבר לפני כמה חודשים, ואף הודיע בשלב מסוים על רצונו למכור את חלקו. בעל המניות העיקרי בערוץ, יוסי מימן, נקלע למצוקה בשל קשיים חוזרים ונשנים בעסקי ייבוא הגז ממצרים של חברה בשליטתו. כך נוצר מצב שבו הערוץ, החלש ממילא, נותר כשרק רון לאודר, בעל המניות השלישי, המחזיק כרבע ממניות הערוץ, מזרים אליו כספים ומחזיק אותו בחיים.

לאודר, מיורשי תאגיד הקוסמטיקה לאודר, נמנע לפני חודשים אחדים מלהתערב בנעשה ב"חדשות 10" כשהערוץ שידר סדרת תחקירים מביכה על תנאי הטיסה והאירוח של מי שנחשבים למקורביו, ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו. כעת, ייתכן שהסאה הוגדשה. מבחינת לאודר, אפשר שעדיף לו להיפטר מאחזקותיו בחברה מפסידה שמעוררת עליו ביקורת, ולפנות לאפיקים אחרים. כך, מכל מקום, הבינו גורמים בערוץ שלאודר יעשה במקרה שלא תשודר ההתנצלות לאדלסון. החלטה כזו, לדעתם של אותם גורמים, היתה עלולה לחרוץ את גורלו של הזכיין, להוציא את הערוץ למכרז חדש, ולהביא לפיטורי מאות עובדים.

טרם הוברר מה בדיוק הוביל להחלטה להיענות לדרישת אדלסון ולשדר התנצלות בנוסח שהכתיב. לחברת החדשות, כמו לכל כלי תקשורת מרכזי, מחלקה משפטית מנוסה וביטוח מפני תביעות דיבה. אמנם, כיוון שתוכניותיה משודרות גם בארה"ב, במסגרת הערוץ הישראלי, ניתן היה תיאורטית להגיש תביעה גם מעבר לים, כזו שעלות ניהולה עלולה היתה להיות גבוהה פי כמה ואולי אף להכריע כלכלית את הערוץ. לצד זאת, יש לקחת בחשבון כי הן לאודר והן אדלסון הם בעלי הון המנהלים עסקים חובקי עולם, ויריבות בין השניים עלולה לחרוג מתביעת דיבה אחת על כתבה יחידה ששודרה אי-שם בערוץ ישראלי.

מנכ"ל חברת החדשות המתפטר של ערוץ 10, ראודור בנזימן (צילום: "העין השביעית")

מנכ"ל חברת החדשות המתפטר של ערוץ 10, ראודור בנזימן (צילום: "העין השביעית")

על-פי חוק הרשות השנייה, מנהל חברת החדשות הוא גם העורך הראשי של שידורי החדשות בערוץ, ועל כן אמור להיות הסמכות העליונה בכל הנוגע לעניינים מקצועיים. כשראודור בנזימן, מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 10, הבין השבוע סופית כי בשידורי החדשות שלו יפורסם נוסח התנצלות שהוא אינו יכול לעמוד מאחוריו, החליט להגיש את התפטרותו.

"משיקולים של טובת החברה קיבלתי את ההסכם בעניין ההתנצלות, אך כמנכ"ל וכעורך ראשי של חברת החדשות איני יכול לחיות עם תוצאותיו, ולצערי אני לא רואה מוצא אחר מלבד הגשת התפטרות, ולכן הודעתי היום‬‬ לדירקטוריון החברה ולהנהלת הערוץ כי אני מסיים את תפקידי", הודיע אתמול בנזימן לעובדי החברה. את מקומו ממלא כעת באופן זמני אורי רוזן, סמנכ"ל התוכן של חברת החדשות. לא בטוח שרוזן ימשיך בתפקיד זה, בין היתר לאור הנסיבות שבהן מונה. גם עורכת התוכנית "השבוע", רות יובל, החליטה להתפטר מתפקידה בעקבות הדרישה לשדר את ההתנצלות. עדיין לא הוחלט מי ימלא את מקומה.

בקרב עובדי הערוץ יש מי שמצפה שהרגולטור, הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, תעמוד במבחן שהוצב בפניה ותבהיר כי שיקולים עסקיים של בעלי המניות אינם יכולים לבוא לידי ביטוי בשידורי החדשות בערוץ. מנגד, סנקנציה חריפה נגד בעלי המניות עלולה להביא לתוצאה שממנה חשש בנזימן ובגללה התפטר – נסיגתו של לאודר מערוץ 10. במקרה כזה, שוב יעמוד עתידו של זכיין ערוץ 10 בסכנה.

 למען יראו וייראו

"עכשיו עליך לוודא שאתה עושה מחדש את הדבר הזה, ואני לא מתכוון לקבל שום פשרות בכלל", נשמע אדלסון אומר בכתבה של הופשטיין, במהלך ביקור שערך באתר בנייה של אחד ממלונותיו. לאחר שעובד באתר מתאר אותו כמי שמתנהג כ"בריון", משיב אדלסון: "אני לא בריון. אני מתנגד לכך. אינני יושב כאן כדי לבקר אותך או כדי לערוף את ראשך. אני פשוט מנסה להגיע לשורש העניין, כדי שלא ניתקל שוב באותה הבעיה".

נכון לעכשיו, חברת החדשות של ערוץ 10 אמנם הובסה וראשה נערף, אך לפחות היא שרדה. הערכים העיתונאיים, לעומת זאת, ספגו מכה שאולי לא יתאוששו ממנה. אדלסון, יש להניח, לא ייתקל שוב "באותה הבעיה" מצד הערוץ. גם עורכים ובעלים של כלי תקשורת אחרים מתבוננים בוודאי בנעשה בערוץ 10 ומסיקים את מסקנותיהם. לא רק בנוגע לאדלסון, אלא בנוגע לכל בעלי ההון הגדולים שהם אמורים לסקר.

מתוך הכתבה בערוץ 10 (צילום מסך)

מתוך הכתבה בערוץ 10 (צילום מסך)

 תגובות

את תגובתו של אבי בלשניקוב, נציגו של רון לאודר בישראל, לא ניתן היה להשיג. ממשרדו של עו"ד קלגסבלד נמסר שהוא מסרב להגיב על כל טענה הנוגעת לפרשה.

מהרשות השנייה נמסר כי הרשות "בוחנת את הרקע וההשלכות הציבוריות האפשריות של התפטרות מנכל חברת החדשות של ערוץ 10 שעליה הודיע בישיבת דירקטוריון של חברת החדשות". בהודעה מאוחרת יותר נמסר מטעם הרשות כי "יש לאפשר לדירקטוריון 10 וליו"ר הנכנס למלא את תפקידם, ובשלב ראשון ומהיר ללמוד את השתלשלות האירועים והסיבות להתפטרותו של מר ראודור בנזימן, ולבחון אם חלילה נפגעה עצמאות חברת החדשות. לנוכח חשיבות העניין ומשמעותו הציבורית והרגולטורית, יזומנו לשימוע נרחב יושבי-הראש והמנכ"לים של ערוץ 10 וחדשות 10 בפני מועצת הרשות השנייה והנהלתה ביום ב' הקרוב".