קרוב משפחה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ששמו נקשר בחקירות הפליליות נגדו, תרם עשרות אלפי שקלים לאתר האינטרנט "מידה". אתר האינטרנט, שמגדיר עצמו כבימה לתחקירים ודעות ברוח "שמרנית ליברלית", מנהל בשנים האחרונות קמפיין עיתונאי נגד חקירות נתניהו. קרוב המשפחה שתרם את הכסף הוא נתן מיליקובסקי, בן דוד אמיד של נתניהו מצד אביו המנוח, שהודה בעבר כי הוא נוהג לממן צרכים שונים של ראש הממשלה.

נתניהו טען כי מיליקובסקי, שהעיד בפרשת טובות ההנאה ("תיק 1000"), שילם עבור סיגרים שרכש. לאחרונה פירסם "הארץ" כי מיליקובסקי אף מתכוון לממן את הגנתו המשפטית של נתניהו.

אתר "מידה" מופעל על-ידי עמותה בשם "אל הפרט", שזהו ייעודה. על-פי מסמך שהגישה "אל הפרט" לרשם העמותות, העמותה קיבלה מנתן מיליקובסקי תרומה בסך 37,658 שקל עבור "קידום מטרות העמותה" ו"כיסוי הוצאות מסוימות" שטיבן לא נמסר. לפי המסמך, התרומה הועברה לידי העמותה בשנת 2016 – השנה שבה צצו הדיווחים הראשונים על חקירותיו העכשוויות של ראש הממשלה. באותה שנה מונה מייסד ועורך "מידה", רן ברץ, לתפקיד דוברותי בלשכת נתניהו.

בשיחה עם "העין השביעית" אישר ברץ כי מיליקובסקי אכן תרם כסף ל"מידה", אך הוסיף כי למיטב ידיעתו בן הדוד של נתניהו לא העביר לאתר סכומים נוספים. לדבריו, לא ידוע לו על מקורבים אחרים של ראש הממשלה שתרמו לעמותה שמפעילה את "מידה". כשנשאל אילו "הוצאות מסוימות" נועדה התרומה לכסות אמר ברץ כי הוא אינו יודע מכיוון שהכסף הועבר בתקופה שבה לא מילא תפקיד כלשהו באתר.

מיליקובסקי עצמו, בשיחה עם "העין השביעית", לא הכחיש את קיומה של התרומה, אך כשהתבקש לומר למה נועד הכסף – אמר שהוא אינו מתכוון להגיב, וניתק את השיחה.

מטרת התרומה: "קידום מטרות העמותה וכיסוי הוצאות מסוימות". מתוך המסמך של העמותה המפעילה את "מידה" (לחצו להגדלה)

מטרת התרומה: "קידום מטרות העמותה וכיסוי הוצאות מסוימות". מתוך המסמך של העמותה המפעילה את "מידה" (לחצו להגדלה)

אתר "מידה" נתמך עד לאחרונה על-ידי קרן תקווה האמריקאית. לאחרונה הודיעה הקרן על סיום התמיכה הכלכלית, מהלך שבעקבותיו יצא האתר לקמפיין מימון המונים. התרומה של מיליקובסקי ל"מידה" הועברה בתקופה שבה האתר עדיין נתמך בעיקר על-ידי קרן תקווה, ולאחר שכבר דווח על כוונת נתניהו למנות את ברץ ליועץ בתחום הדוברות. בחודש מאי 2017, אחרי קרוב לשנה בתפקיד, פרש ברץ מהתפקיד, ולאחר זמן קצר שב ל"מידה". כיום הוא מכהן כעורך האחראי של האתר.

מערכת "מידה" מנהלת מאז השנה שעברה קמפיין נמרץ נגד חקירות נתניהו. באתר יוצאים נגד הקשרים הפסולים שלטענתם מקיימת המשטרה עם עיתונאים, מאשימים את מערכת אכיפת החוק ברדיפה פוליטית וטוענים שהתקשורת מנהלת "מסע ציד שלא היה כמותו בהיסטוריה של מדינת ישראל". צוות הדוברות של נתניהו, מצדו, מרבה לשתף פרסומים של "מידה" בעמוד הפייסבוק הפופולרי של ראש הממשלה – כאלה שדנים בחקירות, וכאלה שמשבחים את נתניהו על תפקודו בחזיתות אחרות.

מייסד "מידה" והעורך האחראי של האתר, רן ברץ (צילום: הדס פרוש)

מייסד "מידה" והעורך האחראי של האתר, רן ברץ (צילום: הדס פרוש)

ברץ עצמו פרסם לאחרונה (יחד עם משה איפרגן, כותב קבוע ב"מידה") רשימה ארוכה שבה נטען כי חקירות נתניהו הן "חתירה תחת יסודות הדמוקרטיה" ואף "הפרויקט התמוה והחמור ביותר בישראל בשנים האחרונות". בכתבה אחרת, שזכתה לכותרת החד-משמעית "משטרת יש-עתיד: הקשרים והשקרים של לפיד, לפידות וסגלוביץ'", נטען שהמשטרה מקיימת קשרים סמויים ופסולים עם יאיר לפיד ומפלגתו. בסרטון על פרשיות נתניהו שיצר עורך "מידה" זיו מאור נטען כי מערכת אכיפת החוק עוסקת ב"הרס הדמוקרטיה ושלטון החוק".

קודמו של מאור בתפקיד העורך, עקיבא ביגמן, האשים גם את מבקר המדינה ברדיפת נתניהו: לטענתו, השופט בדימוס יוסף שפירא "חבר לעיתונאים ופוליטיקאים מסוימים שסימנו לעצמם כמטרה להפיל את נתניהו באמצעות חקירות ובדיקות ולא באמצעות הקלפי, במטרה להגשים את מטרותיהם הפוליטיות במסלול עוקף דמוקרטיה". אמנון לורד, בעל טור בכיר לשעבר ב"מידה", טען כי יריביו של נתניהו וגורמים אמריקאיים מחוללים בשירות המדינה הישראלי "מרד מנגנונים" – מושג שמזכיר במהותו את תיאוריית הקונספירציה האמריקאית על "מדינת העומק". ביגמן ולורד גויסו בשנה שעברה לעיתון "ישראל היום" של משפחת אדלסון, שופרו של ראש הממשלה, שם המשיכו את קו הכתיבה הזה.

שמו של נתן מיליקובסקי נקשר לחקירת "תיק 1000", שבסופה המליצה המשטרה להעמיד את נתניהו לדין באשמת לקיחת שוחד מבעלי ההון ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר. באפריל 2017 הגיע מיליקובסקי למשרדי יחידת להב 433 של המשטרה כדי למסור עדות על יחסיו עם נתניהו. מדיווחים שפורסמו בתקשורת מאז עולה כי מיליקובסקי נוהג לממן לראש ממשלת ישראל שירותים ומוצרים שהוא נזקק להם.

לאחרונה דווח כי נתניהו מעוניין שנתן מיליקובסקי יממן עבורו את שירותי ההגנה המשפטית שהוא נזקק להם בעקבות חקירותיו והאפשרות שיועמד לדין

בשנה שעברה דווח באתר News1 כי מיליקובסקי נהג להעביר לנתניהו באופן קבוע חבילות של אלפי דולרים במזומן, כדי שיוכל לכאורה לרכוש סיגרים ולשלם עבור "הוצאות קטנות אחרות". בשיחה עם העיתונאי גור מגידו, כתב "כאן" לשעבר, אישר מיליקובסקי שהוא נוהג להעביר לנתניהו קצבה קבועה. באותה כתבה דווח כי מיליקובסקי קיים קשר עסקי ארוך שנים עם חברת טיסנקרופ הגרמנית, שעומדת במרכז חקירת פרשת כלי השיט ("תיק 3000") – ועם עו"ד דוד שמרון, עוד קרוב משפחה של נתניהו, שייצג גם את בן הדוד האמריקאי.

בשבוע שעבר אף דווח כי נתניהו מעוניין שבן הדוד יממן עבורו את שירותי ההגנה המשפטית שהוא נזקק להם בעקבות חקירותיו והאפשרות שיועמד לדין. לפי דיווח של גידי וייץ ב"הארץ", נתניהו מעוניין לקבל מימון שכזה גם מבעל ההון ספנסר פרטרידג', שבעבר רכש עבור ראש הממשלה חליפות בעשרות אלפי שקלים – כסף שלטענת פרטרידג' הוחזר לו מידי מיליקובסקי. בתחקיר "ביביטורס" של רביב דרוקר, ששודר בערוץ 10 ב-2011, נטען כי מיליקובסקי גם מימן לשרה נתניהו כרטיס טיסה ללונדון.

נתניהו עצמו, אגב, מסר בעבר כי בן דודו "מסייע לו כבר עשרות שנים, והדבר מותר, מוכר וחוקי". האם גם התרומה לאתר "מידה" נעשתה בשירות משפחת נתניהו? מיליקובסקי וברץ, כאמור, סירבו לומר לאיזו תכלית הועבר הכסף.