כ-13 אלף דוברים הופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים במהלך חודש אפריל. מתוכם, רק 358 היו ערבים, כ-2.7%, כך עולה ממדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בראש טבלת התוכניות של מדד הייצוג, המדרגת את 23 תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות בכאן 11, כאן ב', קשת 12, רשת 13 וגלי צה"ל, ניצבה בחודש אפריל "חדשות סוף השבוע" של קשת 12, שמגישה דנה ויס ועורכת קלי בן-יאיר.

בתוכנית השבועית הופיעו במהלך החודש כשישים דוברים, 11 מתוכם היו ערבים, כ-18.3%. עיקר הבמה לחברה הערבית בתוכנית ניתנה במסגרת שתי כתבות, של רותי שילוני על מנחת האירוויזיון לוסי איוב ושל אפרת פרס-לכטר על ביה"ס הבינלאומי בגבעת חביבה.

למקום השני הגיעה מהדורת החדשות המרכזית של כאן 11, בהגשת דוריה למפל ובעריכת עילי לוין. המיקום הגבוה של התוכנית היומית מלמד על סיקור שוטף של החברה הערבית בתוכנית הדגל של הערוץ הציבורי. חלק לא מבוטל מהסיקור השוטף נובע מהפינה השבועית "קול איסראיל", שבה מתמקד ערן זינגר בפנים השונות של החברה הערבית בישראל.

במקום השלישי ניצבת "סדר יום" של כאן ב', בהגשת קרן נויבך ובעריכת דדי מרקוביץ'. זהו מיקום חריג לתוכנית רדיו, שכן המדיום הרדיופוני מקשה על שידור אייטמים מרובי משתתפים. המשמעות היא כי ב"סדר יום" מקדישים תשומת לב ראויה לנעשה בחברה הערבית ומקפידים מדי שבוע להעלות לשידור דוברים ערבים רבים באופן יחסי. כפי שנראה בהמשך, במערכת התוכנית לא מסתפקים במתן דגש על ייצוג לחברה הערבית ומקפידים כי הדוברים יהיו ברובם דוברות שבאות לדבר על תחום התמחותן.

השוואה בין הערוצים השונים מעלה כי כאן 11 של תאגיד השידור הישראלי במקום הראשון, ובפער ניכר, עם שיעור ייצוג של כ-4.7%. במקום האחרון, גם כן בפער מיתר הערוצים, ניצבת תחנת גלי צה"ל. על אף שהתחנה היא שידור ציבורי, הממומן מכספי המסים של כל אזרחי ישראל, יהודים וערבים כאחד, התחנה מדירה דרך קבע את החברה הערבית במידה חריגה אפילו ביחס לערוצים המסחריים בישראל. בחודש שעבר רק 1.8% מכלל הדוברים בתוכניות החדשות והאקטואליה של גלי צה"ל היו ערבים.

בתחתית הטבלה ניצבת "חמש עם רפי רשף" של חדשות 12, שעורך דניאל בשך. במהלך כל חודש אפריל הופיעו בתוכנית כ-220 דוברים אולם ביניהם לא נמנה אפילו דובר ערבי אחד (יש לציין כי מדד הייצוג מתייחס אך ורק לדוברים אזרחי מדינת ישראל. תושבי מזרח ירושלים והרשות הפלסטינית אינם נספרים).

ב"6 עם אמנון לוי" של חדשות 13, שעורך אוהד כהן, המצב לא היה טוב בהרבה. במהלך חודש אפריל הופיעו בתוכנית כ-270 דוברים, מתוכם רק אחד היה ערבי, כ-0.4%. התוכנית, נזכיר, החליפה במשבצת השידור את "לונדון את קירשנבאום", מצטיינת שלוש השנים הראשונות של מדד הייצוג שהצליחה להגיע לשיעורי ייצוג חריגים לתוכנית פרה-פריים יומית (למעלה מ-10%).

ב"חדשות הבוקר עם ניב רסקין" של קשת 12, שעורך ניר נוימן, הופיעו באפריל כ-580 דוברים, מתוכם רק שלושה ערבים (כ-0.5%).

בין תוכניות הרדיו בלטה גם בחודש אפריל, כמו בכל החודשים מתחילת השנה, "סדר יום" של כאן ב', שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ. כאמור, התוכנית הגיעה לשיעור ייצוג של 10%, עם ריבוי מומחים ודוברות.

במקום השני, בפער לא גדול, ניצבת התוכנית של רינו צרור בגלי צה"ל, שעורך מירון ששון. כ-85 דוברים הופיעו בתוכנית בחודש שעבר, מתוכם שבעה ערבים. "מה בוער" בהגשת רזי ברקאי ובעריכת נורית קנטי, שאף היא משודרת בגלי צה"ל, השיגה גם כן שיעורי ייצוג גבוהים יחסית. "הבוקר הזה" של כאן ב', בהגשת אריה גולן ובעריכת ינון סרוסי בלטה לרעה בחודש שעבר עם שיעור ייצוג של 1.2% בלבד.

השוואה בין מהדורות החדשות המרכזיות בשלושת הערוצים מעלה כי למהדורה של כאן 11, שמגישה דוריה למפל ועורך עילי לוין, שיעורי ייצוג גבוהים, כמו שתי המהדורות המתחרות גם יחד. כאמור, השיעור הגבוה נובע לא מעט מהפינה השבועית "קול איסראיל", שבה מתמקד ערן זינגר בפנים השונות של החברה הערבית בישראל.

השוואה בין תוכניות האקטואליה בשעות הפרה-פריים מעלה כי "קלמן וסג"ל" של כאן 11, בהגשת קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל ובעריכת נתנאל בן-שושן, מצטיינת יחסית במתן ביטוי לחברה הערבית לעומת מתחרותיה מהערוצים המסחריים, עם שיעור ייצוג של כ-5.9%. במקום השני "שש עם עודד בן-עמי", של חדשות 12, שעורכת תירזה אליה-זיסמן. כל יתר התוכניות בשעות הפרה-פריים הגיעו לשיעורי ייצוג אפסיים.

בדיקה נפרדת שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה לאיתור הדוברים הערבים שהופיעו כמומחים בתחומם העלתה כי הערוץ המוביל מבחינה זו הוא כאן ב' של תאגיד השידור הישראלי, לא מעט בזכות "סדר יום", שמרבה לארח מומחים ומומחיות מהחברה הערבית. שני הערוצים הציבוריים האחרים מגיעים אף הם לחלק העליון של הטבלה. בתחתית ניצבים הערוצים המסחריים רשת 13 וקשת 12.

לפי חוקרי חברת יפעת מחקרי מדיה, ניתן בזהירות לומר כי ישנה מגמת עלייה בנתח המומחים מהדוברים מהחברה הערבית. בחודש אפריל המומחים היוו 27% מהדוברים הערבים בכל הערוצים, זאת לעומת 26% במרץ, 25% בפברואר ו-24% בינואר.

גם בחודש אפריל סבלו הנשים הערביות מהדרה כפולה, הן כנשים והן כערביות. מתוך 358 דוברים ערבים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה של הערוצים המרכזיים, רק 84 היו נשים, כ-23%. מתוך כלל הדוברים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה המשודרות, רק 0.6% היו נשים ערביות, למרות שהן מהוות קרוב לעשירית מאזרחי המדינה.

בחלוקה של ייצוג נשים ערביות לפי ערוצים בלטו לטובה בחודש שעבר שני הערוצים של תאגיד השידור הישראלי. אמנם גם בהם לא הגיעו הנשים הערביות למחצית מכלל הדוברים הערבים אך לעומת קשת 12, גל"צ ורשת 13 - הנתונים של כאן 11 וכאן ב' בהחלט יכולים להיחשב להישג.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה