בעיתון "הארץ" יפסיקו לפרסם מאמרי דעה של יועץ התקשורת יוסי לוי, בטענה כי לא ידעו שהוא מועסק בקמפיין הבחירות של מפלגת העבודה. ההחלטה התקבלה בעקבות מאמר של לוי שנוּסח כמכתב פתוח לבנימין נתניהו ומתח ביקורת על טוהר המידות של ראש הממשלה והתנהלותו הפוליטית.

המאמר פורסם הבוקר (10.2) בעיתון "הארץ", ובתחתיתו הוצג המחבר כ"עיתונאי לשעבר ויועץ אסטרטגי, לשעבר יועצו של ראש הממשלה נתניהו". זמן לא רב לאחר מכן, בעקבות הפצת המאמר במדיה חברתית, ציינו כמה גולשים כי ראוי היה להוסיף גילוי נאות לגבי תפקידו של לוי בקמפיין של מפלגת העבודה.

אחד מהגולשים שהעירו על כך היה חנן עמיאור, עורך אתר ביקורת התקשורת "פרספקטיבה" (שבעצמו עובד עם פוליטיקאים). "עורכי 'הארץ', שימו יד על הלב ותגידו: למה להסתיר מהקוראים שהכותב הוא יועץ אסטרטגי למפלגת העבודה?", צייץ עמיאור בטוויטר. מו"ל "הארץ", עמוס שוקן, השיב לו: "התברר בדיעבד. נציין בדיגיטל ונוותר על כתיבתו".

בשיחה עם "העין השביעית" מצייר לוי תמונה אחרת: הוא מציין שהצטרפותו לקמפיין של מפלגת העבודה פורסמה בהודעה לעיתונות, ושרק לאחרונה שוחח מטעם המפלגה עם שני עיתונאים ב"הארץ". "אין כתב פוליטי במדינת ישראל שלא קיבל את ההודעה על כך שהצטרפתי לקמפיין של מפלגת העבודה", הוא אומר. לדבריו, המאמר נכתב בחודש שעבר, כשבוע לפני שנשכר על-ידי המפלגה – ומשיקולים מערכתיים פורסם רק כעת.

מו"ל "הארץ", עמוס שוקן (צילום: ליאור מזרחי)

מו"ל "הארץ", עמוס שוקן (צילום: ליאור מזרחי)

את האצבע המאשימה הוא מפנה לנתניהו. "זה חלק מהאסטרטגיה של כלבי המלך ושלוחיו. כל מי שמותח ביקורת – ישר אומרים לו 'אחותך' ו'סבת'שך' וכולי. אף פעם לא להתייחס לתוכן הביקורת. הספינים שלהם, לצערי, עובדים על כולם. אני הייתי שם".

חרף דבריו של לוי, מהתגובה שהעביר עמוס שוקן ל"העין השביעית" עולה כי ליועץ התקשורת דווקא יש חלק בהסתרת תפקידו מהעורכים. לדברי שוקן, לוי היה צריך להודיע לעורך מדור הדעות, אלון עידן, על השינוי במעמדו התעסוקתי, ולא לסמוך על כך שהעורך נחשף לכך דרך הודעה לעיתונות או דרך כתבי העיתון. "אולי גם צריך לברר אם כשהעביר את המאמר 'כשבוע לפני שהצטרף לקמפיין העבודה' לא ידע שהוא בשיחות איתם", מסר שוקן, והוסיף: "אמש דיברו מהמערכת עם יוסי לוי ספציפית על נוסח הקרדיט, והוא לא אמר מלה על כך שעכשיו הוא יועץ לאבי גבאי. הקרדיט שמופיע בדפוס הוא מה שסוכם עם לוי".

מה יש ללוי לומר על כך? הוא לא מכחיש. "אני מתנצל על זה שזה לא היה כתוב, אני לוקח אחריות על כך – האחריות כולה שלי ולא של שום עורך", הוא מוסר בתגובה לפנייה נוספת של "העין השביעית". "המאמר נכתב ונשלח לפני שהתחלתי לעבוד במפלגת העבודה. דבר עבודתי הוא סוד גלוי, שכן יצאה הודעה רשמית ומסודרת. במקום להתייחס לעצם הדברים במאמר – כרגיל, כלבי המלך מסיטים את הדיון לזוטות. זאת האסטרטגיה הקבועה: ההגנה הטובה ביותר היא התקפה".

המקרה של לוי מזכיר מקרה שאירע ל"הארץ" עם הפובליציסט ספי רכלבסקי. בחודשים שקדמו לבחירות 2015 פרסם רכלבסקי ב"הארץ" מאמרים שבהם קרא להצביע למחנה-הציוני בראשות יצחק הרצוג. לאחר הבחירות, בעקבות שידור הסרט "הרצוג" של ענת גורן, התברר שרכלבסקי השתתף בישיבות של צוות הקמפיין. רכלבסקי טען שלא קיבל תשלום על הייעוץ, אך בכל זאת הושעה מכתיבה בעיתון. כעבור שלושה חודשים חזר לפרסם מאמרים ב"הארץ".