בשבוע שעבר, בין 11 ל-17 בפברואר, הודרה החברה הערבית משידורי החדשות והאקטואליה בישראל כמעט לחלוטין. מתוך קרוב ל-2,900 דוברים ומרואיינים שהופיעו בתוכניות החדשות והאקטואליה בגופי השידור המרכזיים של המדיה המשודרת, רק 39 היו ערבים – כ-1.4% בלבד – כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

בהיעדר אירועים בטחוניים בולטים, ועם עודף של פרשיות שחיתות – דוברים ומרואיינים ערבים כמעט נעלמו מלוח השידורים. בשבוע שעבר שיעור הייצוג של כחמישית מאזרחי המדינה היה הנמוך ביותר שנמדד זה קרוב לחצי שנה. במחצית מהתוכניות המובילות בגופי השידור השונים, שנתונות למעקב צמוד של מדד הייצוג, לא הופיע השבוע אף דובר ערבי.

התוכנית היחידה מבין כל תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות שהצליחה להתקרב לשיעור ייצוג הולם של האוכלוסייה הערבית היתה "אולפן שישי" של חברת החדשות. זה השבוע השני ברציפות שהתוכנית, שמגיש דני קושמרו ועורך רותם דנון, מובילה את טבלת התוכניות.

במהדורה מהשבוע שעבר הופיעו שלושה דוברים ערבים. בכתבה של אילן לוקאץ' על צעירים שחולמים להיות פוליטיקאים הופיעה אימאן כנאענה, תלמידת י"ב וחברת תנועת ברית הנוער הקומוניסטי. לצדה הופיע בכתבה גם ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת. בנוסף, באייטם שהכין פוראת נסאר על רצח דניאל חייקין הופיע עו"ד סאהר אל-פאר, פרקליט מהסנגוריה הציבורית המייצג את אחד הנאשמים בתיק.

"את הח"כים הערבים מעניין רק הסכסוך"

האייטם החשוב של השבוע: עקיבא נוביק יצא לבדוק האם קלישאת "את הח"כים הערבים מעניין רק הסכסוך" נכונה או שמא דה-לגיטימציה של עמיתיהם היהודים. ספויילר: שקר גס.

Posted by ‎לונדון את קירשנבאום‎ on Thursday, 15 February 2018

גם ב"לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, הופיעו שלושה דוברים ערבים. בתוכנית שהגיש נדב איל נכללה כתבה של עקיבא נוביק שבדק במה עוסקים חברי-הכנסת הערבים. נוביק גילה, כפי שהתברר גם בעבר, כי מרבית פעילותם בכנסת, בין אם בחקיקה ובין אם בשאילתות, מוקדשת לנושאים חברתיים שונים ולא לסכסוך הישראלי-פלסטיני. במסגרת הכתבה נכללו, לצורך הדוגמה, כמה קטעים שבהם נראו חברי-הכנסת ג'מאל זחאלקה, סעיד אלחרומי וג'מעה אזברגה מפנים לשרים שאלות בענייני היום (משום מה, לא הופיעו שמותיהם של חברי-הכנסת הערבים על המסך בעת שנשמעו דבריהם, והם נותרו בלתי מזוהים).

במקום השלישי ניצבת "חדשות סוף השבוע" של חברת החדשות. בתוכנית, שהגישה דוריה למפל וערכו קלי בן-יאיר וסיגל רובין-שהם, הופיע דובר ערבי אחד. כיוון שממוצע כלל הדוברים בתוכנית עומד על 15, די היה בכך כדי להביא את התוכנית לשיעור ייצוג של כ-7%. למרבה הצער, בשבוע שבו שיעור הדוברים הערבים נמוך במיוחד אין צורך ביותר מזה כדי להשתבץ בשלישייה הראשונה של טבלת התוכניות.

פילוח של הדוברים הערבים לפי גופי השידור השונים, שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה, מציב באופן חריג את זרוע הטלוויזיה של תאגיד השידור הישראלי במקום האחרון, עם שיעור ייצוג נמוך במיוחד של פחות מאחוז. לפי הבדיקה, בכל תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בשבוע שעבר בערוץ כאן 11 הופיעו כ-530 דוברים ומרואיינים שונים, אך רק חמישה מהם היו ערבים. הנתון הנמוך בולט לרעה על רקע העובדה כי כאן 11 הוא ערוץ שממומן על-ידי הציבור ואמור לייצג את הציבור, בלי כל שיקולים מסחריים.

רשת כאן ב', לעומת זאת, ניצבת במקום השני בטבלה, בין היתר הודות ל"מרחאבית", תוכניתו של ערן זינגר המוקדשת לנעשה בעולם הערבי ובחברה הערבית בישראל. בשבוע שעבר תוכנית זו לבדה כללה שישה דוברים (ביניהם שלושה פוליטיקאים) שהוזמנו לדבר על נושאי חינוך, תחבורה וחברה.

הנתון הבולט ביותר בבדיקת מהדורות החדשות המרכזיות של השבוע שעבר נוגע למהדורה המרכזית של חברת החדשות, שמגישה יונית לוי ועורכים גיא סודרי ויניב הלפגוט.

למעלה ממאה דוברים ומרואיינים שונים הופיעו בכתבות, באייטמים ובראיונות השונים שנכללו במהדורות החדשות המרכזית של חברת החדשות. אף לא אחד מהם היה נציג של החברה הערבית בישראל, המונה כחמישית מאזרחי המדינה. לא חבר-כנסת, לא פעיל חברתי, לא מומחה, לא סתם עובר אורח (יש לציין כי דוברים פלסטיניים שאינם אזרחי מדינת ישראל אינם נספרים במדד הייצוג).

במהדורת החדשות המרכזית של ערוץ כאן 11, שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין, המצב היה גרוע כמעט באותה מידה. הופיע בה רק דובר ערבי אחד מתוך כ-160 דוברים ומרואיינים שונים (באחת המהדורות שודרה כתבתו של גל ברגר על אסירים פלסטינים, אך כאמור המדד בוחן אך ורק דוברים בעלי אזרחות ישראלית).

גם בשבוע שעבר לא הוזמן אף נציג של כחמישית מאזרחי המדינה לקחת חלק בדיונים המרכזיים של תוכניות ליל שבת. ב"שישי עם אילה חסון", שערכה גילי ברוש, הופיעו שבעה חברי פאנל. אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"חדשות השבוע", שמגיש אמיר בר-שלום ועורך אבי מוסקל, הופיעו שבעה חברי פאנל. אף אחד מהם לא היה ערבי. ב"אולפן שישי" נתנו כאמור ייצוג לחברה הערבית בכתבות ובדיווחים, אך לא פינו מקום ליד שולחן הפרשנים.

בשונה מהרגיל, פילוח ההקשרים שבהם בכל זאת הופיעו דוברים ערבים מלמד על כך שכמחצית מהאייטמים ששודרו היו בעלי הקשרים אזרחיים. המצב החריג הזה נוצר לא משום שבשבוע שעבר היו אייטמים רבים בהשתתפות דוברים ערבים שעסקו בנושאים אזרחיים, אלא משום שכמעט ולא היו אייטמים כאלה שעסקו בענייני ביטחון וטרור.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה