שופט שלום חתם השבוע על צו איסור פרסום חריג: לבקשת המשטרה, נאסר על התקשורת ועל כלל הציבור בישראל לדווח על מידע שפורסם או יפורסם בתקשורת הזרה על פרשה שנבדקת בחודשים האחרונים. השופט אסר גם על פרסום רמזים "ישרים ועקיפים" ומידע חלקי מתוך אותם פרסומים זרים, והדגיש כי האיסור חל גם על פרסומים ברשתות החברתיות.

השופט אישר לכלי התקשורת לפרסם משפט אחד, דל בפרטים, בנוגע לפרשה – שפרטיה כבר דווחו בתקשורת הישראלית זה מכבר ולא הוסרו מהרשת.

לפי נוהג שהתגבש בעשורים האחרונים, הצנזורה הצבאית מתירה לכלי התקשורת בארץ לדווח על פרסומים זרים שבהם נמסר מידע בטחוני או מדיני שהוגדר כסודי על-ידי מדינת ישראל. במקרים כאלה מתבקשים העיתונאים לציין כי דיווחם מבוסס על מקורות זרים. לעתים הם משתמשים במונח "מקורות זרים" גם כאשר דיווחם אינו מבוסס על מקורות זרים אלא על מידע שנמצא בידי המערכת.

יוסי מלמן: "זאת הפעם הראשונה שאני נתקל בחקירה פלילית בעלת אופי אזרחי-מסחרי שמחילים עליה תקנה שמיועדת להגנה על בטחון המדינה"

כך או כך, כשמידע רגיש על ישראל מתפרסם בחו"ל – בדרך כלל מתירה הצנזורה לדווח עליו ולציין כי המידע מבוסס על פרסומים זרים. סימה וואקנין-גיל, שכיהנה כצנזורית הצבאית הראשית במשך עשור, אמרה ל"העין השביעית" בראיון לרגל פרישתה כי רק ב"מקרים חריגים מאוד" היא תאסור על כלי תקשורת ישראלים לדווח על פרסומים מחו"ל. "זה לא היומיום שלנו, זה הסופר-סופר חריג אצלנו", הדגישה.

בשנים האחרונות מעידים עיתונאים על התרחבות השימוש שעושות רשויות החקירה בצווי איסור פרסום לצורך שליטה בסיקור התקשורתי – מגמה שמגובה גם בנתונים מספריים שפורסמו במחקר שערכה העיתונאית נעה לנדאו. עיתונאים שנתקלו בצו החדש אמרו ל"העין השביעית" כי מדובר בצו חריג – במיוחד לנוכח העובדה שפרטי הפרשה פורסמו כבר בתקשורת הישראלית. אחד מהעיתונאים הללו, יוסי מלמן מ"מעריב", הוסיף כי למיטב ידיעתו לא קיימים פרסומים זרים ספציפיים שהצו נועד להשתיק.

"ההערכה שלי היא שהמשטרה שואבת תעוזה מהנחיה ישנה של הפרקליטות שעד היום נגעה בעיקר לצנזורה הצבאית – ולוקחת את זה צעד אחד קדימה ומחילה אותה על חקירות פליליות", אומר מלמן ל"העין השביעית". "היא עושה את זה כדי להקשות על תפקוד העיתונות, ופוגעת בזכות הציבור לדעת", הוא מוסיף. "לפרשייה הזאת אין שום היבט בטחוני – זאת הפעם הראשונה שאני נתקל בחקירה פלילית בעלת אופי אזרחי-מסחרי שמחילים עליה תקנה שמיועדת להגנה על בטחון המדינה".