רק 2.3% מכלל הדוברים והמרואיינים שנטלו חלק בתוכניות החדשות והאקטואליה של חודש ספטמבר היו ערבים, כך עולה ממדד הייצוג. זהו שיעור הייצוג הנמוך ביותר שנרשם לחברה הערבית בישראל מאז תחילת 2017 (למעט חודש אפריל). המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, ויחד עם המחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון וחברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

החודש שעבר היה גם החודש שבו נרשמה הירידה הגדולה ביותר בייצוג הערבים בחמשת הערוצים המרכזיים בישראל לעומת השנה שעברה. עם זאת, וכפי שניתן לראות מהטבלה שלהלן, בסך הכל רשמה עד כה שנת 2017 עלייה בכמות הדוברים הערבים לעומת אשתקד בשיעור משוקלל של 23%.

כמות הדוברים הערבים במדיה העברית לפי חודש (מקור: יפעת מחקרי מדיה)

מבין 22 התוכניות המובילות בחמשת הערוצים המרכזיים (ערוצי הטלוויזיה 2, 10 וכאן 11 ורשתות הרדיו כאן ב' וגלי צה"ל), התוכנית "חדשות סוף השבוע" של ערוץ 2 הציגה את שיעור הייצוג הגבוה ביותר בחודש שעבר. 12% מכלל הדוברים והמרואיינים בתוכנית זו במהלך ספטמבר היו ערבים (מספר כלל המרואיינים, מלבד בערוצי כאן, מתבסס על ממוצע של שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי כאן מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד).

בסך הכל הופיעו בחודש שעבר תשעה דוברים ומרואיינים ערבים ב"חדשות סוף השבוע", שמגישות דנה ויס ודוריה למפל ועורכת קלי בן-יאיר, וזאת הודות לשלוש כתבות: ידיעה של פוראת נסאר על הפגנות במחאה על אלימות נגד נשים בחברה הערבית, כתבה של יגאל מוסקו על בנייה לא חוקית בנגב, וכתבה של רעות ברזילי על הזמרת לינה מח'ול.

השוואה לתוכניות המגזין האחרות בערוצי הטלוויזיה המרכזיים מציגה תמונה מגוונת. "המגזין" של חדשות ערוץ 10, שמגישה אושרת קוטלר ועורך ניר בכר, השיגה אף היא שיעור ייצוג גבוה יחסית של כ-8%, כשהפעם "חדשות השבוע" של הערוץ הציבורי כאן 11 מסתפקת במקום השלישי עם כ-5% בלבד. עם זאת, שיעור זה מצטיין בהשוואה להדרה הכמעט מוחלטת של שתי תוכניות המגזין המקבילות ל"חדשות השבוע" המשודרות בערוצים המסחריים.

"אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2, תוכנית החדשות הנצפית ביותר ביום שישי בערב, שיבצה במהלך חודש ספטמבר רק דובר ערבי אחד. התוכנית, שמגיש דני קושמרו וערך איתי דנקנר, הגיעה לפיכך לשיעור ייצוג זניח של 1.4%. ב"שישי עם אילה חסון", שעורכת גילי ברוש, גם שיעור זניח לא היה. במהלך כל חודש ספטמבר נמנעה התוכנית מלתת ביטוי כלשהו לחברה המונה כחמישית מאוכלוסיית ישראל. כתוצאה מכך, שתי תוכנית המגזין של יום שישי בלילה המשודרות בערוצים המסחריים הגיעו לשיעור ייצוג משוקלל של כ-0.6%. הצופים של "אולפן שישי" ו"שישי עם אילה חסון" כמעט ולא נתקלו בערבים במהלך כל החודש שעבר.

במקום השני בטבלת התוכניות לחודש ספטמבר ניצבת "לונדון את קירשנבאום", תוכנית האקטואליה היומית של חדשות ערוץ 10 בהגשת ירון לונדון ובעריכת דרור זרסקי. בתוכנית השתתפו במהלך החודש שעבר עשרה דוברים ומרואיינים שונים, קרוב ל-11% מכלל הדוברים והמרואיינים. להבדיל מ"חדשות סוף השבוע", לא ניתן לייחס את מספר הדוברים למספר מצומצם של שלושה אייטמים. ב"לונדון את קירשנבאום", המתמחה בראיונות אולפן ולא בכתבות מגזין, כל דובר הוא בדרך כלל אייטם בפני עצמו.

כמו בחודשים קודמים רבים, גם בחודש ספטמבר היתה "לונדון את קירשנבאום" חריגה בשיעור הייצוג של הדוברים והמרואיינים הערבים בהשוואה לתוכניות אחרות מסוגה. למעשה, שיעור הייצוג שלה שווה ערך, פחות או יותר, לשיעור הייצוג המצטבר של כל מקבילותיה ומתחרותיה, הן בערוץ המסחרי המקביל, הן בערוץ הציבורי והן בערוץ שלה.

בזירה הרדיופונית הובילה בחודש שעבר "סדר יום" של כאן ב', עם שיעור ייצוג של 8%. התוכנית, שמגישה קרן נויבך ועורך דדי מרקוביץ', כללה בספטמבר תריסר דוברים ומרואיינים ערבים, מתוך כ-150. לפי בדיקת חברת יפעת מחקרי מדיה, כשני שליש מהדוברים הערבים ב"סדר יום" השתתפו באייטמים שעסקו בנושאי חינוך, רווחה ובריאות. בבדיקת כלל תוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים עלה כי שיעור הדוברים הערבים המופיעים באייטמים בנושאים אלו עמד בחודש ספטמבר על כ-22% בלבד. משמע, ב"סדר יום" לא רק נותנים ביטוי גבוה יחסית לחברה הערבית אלא גם פועלים באופן ההולם את שם התוכנית ומתמקדים בנושאים שבדרך כלל נדחקים אל מחוץ לסדר היום התקשורתי.

מלבד ההישג של "סדר יום" ראוי לציין כי "נכון להבוקר" הגיעה לשיא אישי בייצוג החודשי, אולם זאת כמעט במקרה. מהדורת "נכון להבוקר" שהגיש ישי שנרב וערך עידן מוטולה החלה דקות אחדות לאחר שאירע פיגוע וכללה בין היתר שיחות עם עוברי אורח שהיו בסביבת האירוע. מנגד, "קלמן ליברמן", שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ועורך ישי הולנדר, החלה את דרכה השנה בשיעורי ייצוג גבוהים אך בחודש שעבר חלה ירידה משמעותית והיא סיימה אותו במקום האחרון מבין תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות ברדיו.

רק תוכנית אחת מתוך 22 תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות בחמשת הערוצים המרכזיים הדירה לחלוטין דוברים ומרואיינים ערבים במהלך החודש שעבר. התוכנית היא "שישי עם אילה חסון", שעורכת גילי ברוש. בתוכנית השתתפו בחודש ספטמבר כ-90 דוברים ומרואיינים שונים בשלל כתבות ואייטמים שעסקו במגוון רחב של נושאים. מתוך אותם 90 דוברים לא היה נציג אחד לחברה המונה כחמישית מאוכלוסיית ישראל.

פילוח תוצאות ספטמבר לפי ערוצים מעלה כי גם הפעם שני ערוצי תאגיד השידור הישראלי, כאן 11 וכאן ב', הגיעו לראש הטבלה. שיעור הייצוג של החברה הערבית בערוצים אלה אמנם נמוך, אולם הוא גבוה יותר מאשר במתחרים. בכך ממלא תאגיד השידור הציבורי את שליחותו לתת ביטוי למגוון הקולות בחברה בישראל. למרבה הצער, כלי התקשורת הציבורי הנוסף שנכלל במדד הייצוג, תחנת הרדיו גלי צה"ל, נמצאת בקצה השני של הטבלה.

כמו בחודשים קודמים, גם בחודש ספטמבר נרשם שיעור ייצוג גבוה יותר בתוכניות המובילות שנמצאות במעקב צמוד של מדד הייצוג. בעוד שיעור הייצוג הממוצע בכלל תוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים עמד בספטמבר על 2.3% בלבד, שיעור הייצוג הממוצע ב-22 התוכניות המובילות בערוצים הללו הגיע ל-3.4%.

אחת לחודש מבצעת חברת יפעת מחקרי מדיה בדיקה נוספת, החורגת מ"ספירת ראשים" ונועדה לתת ביטוי גם להקשר שבו הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים. הבדיקה בוחנת את מספר הדוברים והמרואיינים הערבים שהשתתפו באייטמים בשל תחום התמחותם, בין אם מדובר ברופאים, אנשי אקדמיה, אמנים או פרשנים. בבסיס הבדיקה עומדת ההנחה כי שיחה עם מומחה תציג את המרואיין בהקשר חיובי ותוציא אותו מהמשבצת האתנית שבה כלואים פעמים רבות דוברים ומרואיינים ערבים הנוטלים חלק בתוכניות חדשות ואקטואליה של תקשורת הזרם המרכזי בישראל.

"לונדון את קירשנבאום" שיבצה בספטמבר את המספר הגבוה ביותר של מומחים ערבים. שישה מתוך עשרת הדוברים והמרואיינים הערבים בתוכנית הופיעו בה כמומחים בתחומם. במקום השני נמצאת "סדר יום", עם ארבעה מומחים ומומחיות מתוך תריסר המרואיינים הערבים בתוכנית. את המקום השני חולקת "סדר יום" עם חברתה לשידור ברשת כאן ב', "הבוקר הזה", שמגיש אריה גולן ועורך ניקולא רוזנבאום. גם בה הופיעו ארבעה מומחים ערבים בחודש שעבר.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויפעת מחקרי מדיה