שנים אנחנו רגילים לקבל את מנת האקטואליה הנבונה והרהוטה מדי ערב בשבע בערוץ 10, ועכשיו אומרים לנו שבמקומה נקבל טלנובלה. "לונדון את קירשנבאום" תוזז ממקומה בלוח השידורים, ובערוץ מתרצים זאת ככורח שנכפה עליהם בשל "התחייבויות התוכן לרשות השנייה".

ניתן להם קרדיט שזה עוד אחד מהתרגילים שמנסים להוכיח שהרשות השנייה היא שמאלצת אותם לקבל החלטות מטופשות כדי לשרוד ולהמשיך לתת עבודה למאות בעלי משפחות. הרי תמיד הכל נעשה בשם מאות בעלי המשפחות. אז בואו נקווה שמדובר רק בעוד ספין אחד מני רבים, ובסופו של דבר "תימצא הפשרה" ו"תושג התוצאה המיטבית" וכל שאר ההצהרות שהורגלנו בהן.

ירון לונדון ומוטי קירשנבאום (צילום: יוסי זמיר)

ירון לונדון ומוטי קירשנבאום (צילום: יוסי זמיר)

ירון לונדון ומוטי קירשנבאום אינם רק מגישי תוכנית האקטואליה הטובה ביותר שיש היום לתקשורת האלקטרונית להציע. מעבר למבט הנבון, המשועשע, המאתגר והכועס, הם ניחנו בהומור עצמי נדיר במקומותינו, ביכולת לומר משפט שאורכו יותר מחמש מלים בלי שהמלים "בעצם" ו"למעשה" יזהמו אותו. ומה שמרענן יותר מכל – יש להם זיכרון היסטורי שחורג מעבר לשלוש השנים האחרונות. הם מכירים מזמן את המדינה הזאת וגם לא מעט פינות מהעולם, את המנהיגים, את אורחותיהם וסגנונם ואת הפרטים המביכים שהם היו רוצים למחוק. לכן השניים אינם מתרגשים מכל תופעה ומכל אמירה, ובכך מספקים לנו פרופורציות מבורכות ומזכירים שאנחנו לא מרכז העולם ולא המצאנו שום גלגל.

לא רק פוליטיקאים וכוכבי אקטואליה מופיעים אצלם; זוכים אצלם לזמן מסך חריג גם בעלי רעיונות, המצאות, חידושים, ספרים, מחזות, מוזיקה ושאר עניינים שנחשבים ל"לא חדשות", שלכאורה לא מעניינים אף אחד ושמצניחים את רייטינג. בקיצור, הצופה יוצא משידור כזה מצויד בידע ותובנות על אודות מה שהתרחש היום, וכבר לא מוכרח לראות את המהדורה המרכזית, שבה הכל לעוס ומעוצב ומגובש באותה התייחסות אחידה, קונפורמית, משמימה. אולי זה לא נוח לקברניטי הערוץ, שרואים במהדורה את העוגן המרכזי של לוח השידורים, אבל זו ממש לא הבעיה שלנו.

במחשבה שנייה, אולי זה מה שמסתתר מאחורי הרעיון להזיז את לונדון וקירשנבאום למשבצת אחרת: האמירה החתרנית שעולה מהקונספט שלהם, שלפיו אפשר לומר משהו על החדשות בלי לפגוע באינטליגנציה של אף אחד, בלי הצורך לומר הכל בלי לומר כלום, עם היכולת לסנן, לקבוע סדרי עדיפות ולצאת מזה בחיים. הרייטינג אולי לא משהו, אבל בשביל זה יש רפי רשף. גיבוש לוח שידורים הוא מקצוע חשוב ורציני יותר מהגשת חדשות או תחזית מזג אוויר, ואולי מוטב היה לשים שם את הכסף הגדול, אבל מי אנחנו שנשיא עצות למשקיעים הגדולים.

ערוץ 10, שהחל את דרכו בהבטחה לאלטרנטיבה תקשורתית, ממשיך לחפש את עצמו גם אחרי שאיבד אותנו כבר מזמן. אבל זו בוודאי אשמתנו, לא אשמתו. אז נקווה שהכל יתגלה כספין, ואפשר יהיה להמשיך בסדר היום הרגיל שלנו בשנים האחרונות.