תוכנית האקטואליה "שש עם" של חדשות ערוץ 2 הגיעה בשבוע שעבר לשיא חדש בייצוג החברה הערבית, כך עולה מנתוני מדד הייצוג. המדד, מיזם מתמשך בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי והמחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון, ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה, בודק מדי שבוע את אחוז הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתוכניות החדשות והאקטואליה בערוצים המרכזיים בישראל.

שבעה דוברים ומרואיינים ערבים השתתפו בשבוע שעבר ב"שש עם", וזאת במסגרת שישה אייטמים שונים. מאז השקת מדד הייצוג, בתחילת שנת 2016, לא אירע שבתוכנית הופיעו שבעה דוברים ומרואיינים ערבים בשבוע אחד. בשבועות הקרובים יתברר אם מדובר בצירוף מקרים או ביד מכוונת של אנשי התוכנית שהחליטו להעניק ייצוג הולם לכחמישית מאוכלוסיית ישראל.

בסך הכל הופיעו בתוכנית בשבוע שעבר 44 דוברים, ומכאן ששיעור הייצוג בתוכנית לחברה הערבית עמד בשבוע שעבר על כ-16%, קרוב לשיעור של כ-20% מאוכלוסיית המדינה שמונה האוכלוסייה הערבית (מספר כלל המרואיינים, מלבד בערוצי "כאן", מתבסס על ממוצע שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי "כאן" מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד).

במהלך השבוע שעבר שודר ב"שש עם" ראיון עם ניצב ג'מאל חכרוש, שהתראיין ממחנה ההשמדה אוושויץ-בירקנאו; אייטם על תחנת המוניות "רוממה" בירושלים שמסרבת להעלות נוסעים ערבים (האייטם כלל שני דוברים מוקלטים המנסים להשיג שירות מחברת המוניות); אייטם על שיר חדש של המורה ג'יהן ג'אבר, לכבוד החופש הגדול; ראיון עם וליד אל-עומרי, מנהל סניף אל-ג'זירה בישראל, בעקבות קריאת נתניהו לסגור את משרדי הערוץ; ראיון עם הכדורגלן הצ'רקסי ביברס נאתכו על הפסד נבחרת ישראל לאלבניה (נאתכו נכלל במדד בשל היותו מוסלמי בעל אזרחות ישראלית אף כי אינו ערבי בלאומיותו); וראיון עם מירה עווד בנוגע למחלוקת על שירת מחמוד דרוויש בטקס הענקת פרסי אקו"ם.

בזכות שבעת המרואיינים הללו הגיעה "שש עם", שהוגשה בשבוע שעבר על ידי עודד בן-עמי (מהדורה אחת הוגשה על ידי סיון רהב-מאיר) ונערכה על ידי תירזה אליה-זיסמן, סיגל רובין-שהם ואליק מרגלית, למקום הראשון בטבלת מדד הייצוג, מעל המתחרה הכמעט ישירה שלה מערוץ 10, "לונדון את קירשנבאום". ב"לונדון את קירשנבאום", שמגיש ירון לונדון ועורך דרור זרסקי, השתתפו בשבוע שעבר שלושה דוברים ומרואיינים ערבים מתוך 26, כ-12%. זו הפעם הראשונה השנה שבה מצליחה "שש עם" לגבור על "לונדון את קירשנבאום" (אגב, הפעם האחרונה שבה עקפה התוכנית של חדשות ערוץ 2 את התוכנית של ערוץ 10 אירעה לפני שנה בדיוק, בשבוע שבין ה-12 ל-18 ביוני 2016).

במקום השלישי בטבלת הייצוג נמצאת תוכנית הרדיו "קלמן ליברמן", שמשודרת מדי בוקר בערוץ כאן ב' של תאגיד השידור הישראלי. בשבוע שעבר כללה "קלמן ליברמן" ארבעה דוברים ומרואיינים ערבים בארבעה אייטמים שונים: וליד אל-עומרי, מנהל אל-ג'זירה בישראל, דיבר על היוזמה לסגור את משרדיו; ח"כ יוסף ג'בארין השיב לטענות שהקים לשכה שלא כדין באום אל-פאחם; אכראם חוג'יראת דנה ברצח נשים במגזר הערבי; וח"כ זוהיר בהלול, בעקבות נזיפה שקיבל מוועדת האתיקה של הכנסת על שביומו החופשי עסק בפרשנות בערוץ הספורט.

"קלמן ליברמן", שמגישים קלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ועורך ישי הולנדר, היא התוכנית המשתפרת ביותר במדד הייצוג מבין תוכניות החדשות והאקטואליה המרכזיות של תאגיד השידור הישראלי. בשבוע הראשון לשידור התאגיד לא שולב בה אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד, אולם מאז חל בה שיפור עקבי ומתמשך. (הבהרה, 27.6: בשבוע הראשון לתוכנית שולב בה ראיון עם אשרף אל-עג'רמי, שלא נכלל במדד המתייחס רק לאזרחי ישראל. כמו כן, באותו שבוע ראשון, שכלל רק שלוש תוכניות, נועד להתקיים גם ראיון עם ח"כ אוסמה סעדי, ראיון שאף הוכרז עליו בשידור, אך בסופו של דבר לא יצא אל הפועל מסיבות שאינן תלויות בתוכנית).

בהקשר זה יש לציין גם את התוכנית המקדימה אותה בלוח השידורים של כאן ב', "הבוקר הזה", שמגיש אריה גולן ועורך ניקולא רוזנבאום. גם בתוכנית זו מתגלה שיפור ניכר, כשבשבוע שעבר הופיעו בה שבעה דוברים ערבים בשישה אייטמים שונים, כולל באייטמים שעסקו בנושאים שלא נמצאים בדרך כלל בראש סדר היום החדשותי, כמו חודש הרמדאן וחינוך.

מנגד, עשר מתוך 22 תוכניות החדשות והאקטואליה המובילות של חמשת הערוצים המרכזיים נעדרו בשבוע שעבר לחלוטין דוברים ומרואיינים ערבים. בראש טבלת האפסים, בשל המספר הרב של הדוברים והמרואיינים שמופיעים בה מדי שבוע, נמצאת מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2.

המהדורה, שמגישה יונית לוי ועורך גיא סודרי, כוללת בממוצע מעל מאה דוברים ומרואיינים שונים בכל שבוע. בשבוע שעבר אף לא אחד מהם היה ערבי. זו כבר הפעם השנייה השנה שמהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2 מסיימת שבוע בלי אף דובר או מרואיין ערבי. המהדורה המקבילה, בערוץ 10, לא סיימה השנה אפילו שבוע אחד מאופס, כך גם במהדורות "מבט" ו"החדשות הערב" של השידור הציבורי. לא מדובר בנקודות שפל חד-פעמיות. את הרבעון הראשון של השנה סיימה מהדורת החדשות של ערוץ 2 במקום האחרון מבין מהדורות החדשות המרכזיות, ונראה כי היא בדרך לקבע את מעמדה בתחתית הטבלה גם בבדיקה הקרובה שתבדוק את מחצית השנה הראשונה.

אבי וייס, מנכ"ל חדשות ערוץ 2 (צילום: פלאש90)

אבי וייס, מנכ"ל חדשות ערוץ 2 (צילום: פלאש90)

למעשה, כשמביטים על טבלת האפסים ניכר כי כל התוכניות של חדשות ערוץ 2, למעט "שש עם" שהגיעה באופן חריג למקום הראשון בטבלה, סיימו את השבוע שעבר בלא שהעניקו זכות ביטוי אפילו לדובר ערבי אחד. לא היה דובר או מרואיין ערבי אחד ב"תוכנית חיסכון", שמגישה קרן מרציאנו ועורך גידי ויניש, ב"אולפן שישי", שמגיש דני קושמרו ועורכת נועה הוכרמן, ב"חדשות סוף השבוע" שמגישה דנה ויס ועורכת קלי בן-יאיר, וב"פגוש את העיתונות" שמגישה רינה מצליח ועורך דן שחורי.

בסך הכל השתתפו בחמש מבין התוכניות המרכזיות של חדשות ערוץ 2 כמאתיים דוברים ומרואיינים מבלי שאף אחד מהם יהיה ערבי או ערביה. וכשחמש מתוך שש התוכניות המובילות של חברת החדשות, כולל המהדורה המרכזית של החברה, מסיימות שבוע שידורים מלא בלי אף דובר או מרואיין ערבי, יש להטיל את האחריות לא רק על המגישים והעורכים של כל תוכנית ותוכנית אלא גם על מי שעומד בראש הארגון, במקרה הזה מנכ"ל חברת החדשות אבי וייס.

נתון נוסף שבולט ממבט על טבלת האפסים נוגע למועד השידור של התוכניות המאופסות. בכל התוכניות המרכזיות ששודרו בסוף השבוע שעבר בערוצי הטלוויזיה כאן 11, 2 ו-10 לא השתתף אפילו דובר או מרואיין ערבי אחד. השבת שעברה היתה יהודית למהדרין.

זה המקום לציין כי גם הבדיקה של משתתפי הדיונים המרכזיים בתוכניות האקטואליה של ימי שישי בערב, העלתה כי היו נטולי דוברים ערבים. לצד פאנל הפרשנים של "אולפן שישי" גם פאנל הפרשנים של "שישי עם אילה חסון", שערכה גילי ברוש, וגם פאנל הפרשנים של "חדשות השבוע", שהגישו תמר אלמוג ויאיר ויינרב וערך אבי מוסקל, לא כללו ייצוג לכחמישית מאוכלוסיית ישראל.

פילוח 22 התוכניות המובילות לפי ערוצי שידור מעלה כי ערוץ כאן ב' של תאגיד השידור הישראלי מוביל בהפרש ניכר על פני כל יתר הערוצים עם שיעור ייצוג ממוצע של מעל 7%. במקום השני גלי צה"ל, שבדרך כלל משתרכת מאחור, אך הפעם הגיעה ל-5%, ואחריה שלושת הערוצים הנותרים שביניהם הבדלים קטנים בלבד.

פילוח של כל תוכניות החדשות והאקטואליה ששודרו בשבוע שעבר בחמשת הערוצים המרכזיים לפי ערוצי השידור, ולא רק 22 התוכניות המובילות, מחזקת את התחושה שחל שינוי ביחס של תאגיד השידור הישראלי לייצוג החברה הערבית בשידוריו. מפילוח זה עולה כי הערוצים כאן 11 וכאן ב' מובילים עם שיעורי ייצוג של 4.6% ו-4.1% בהתאמה, כשאחריהם, בהפרש ניכר, תחנת הרדיו הצבאית (2.4%) ושני ערוצי הטלוויזיה המסחריים (1.7% ו-1.6%). בפעם הראשונה מאז שעלה לאוויר, מובילים שידורי התאגיד באופן מובהק גם בין רשתות הרדיו וגם בין ערוצי הטלוויזיה, הן מבחינת מספר הדוברים והמרואיינים והן מבחינת שיעור הייצוג מבין כלל הדוברים והמרואיינים.

מלבד "קלמן ליברמן", שהגיעה למקום השלישי בטבלה, יש לציין לטובה מבין תוכניות התאגיד את מהדורת החדשות המרכזית, "חדשות הערב", שמגישה גאולה אבן ועורך עילי לוין. בשבוע שעבר שילבה "חדשות הערב" 13 דוברים ומרואיינים ערבים, יותר מהמהדורה המתחרה של ערוץ 10 (וכמובן יותר מהמהדורה המאופסת של ערוץ 2). בין היתר כללה המהדורה המרכזית של כאן 11 חשיפה של כרמלה מנשה על התעללות בחייל דרוזי על ידי חבריו לפלוגה, כתבה של רובי המרשלג על תחנת רדיו ישראלית המשדרת אל מעבר לגבול הסורי, אייטם על רצח נשים ושני אייטמים של דקלה אהרון-שפרן בנושאי רווחה, שכללו דוברים ומרואיינים ערבים.

בסך הכל הופיעו בשבוע שעבר 88 דוברים ומרואיינים ערבים בכל תוכניות החדשות והאקטואליה של חמשת הערוצים המרכזיים, מתוך כ-3,200 איש ואישה שהופיעו בתוכניות אלו. מספר זה שווה ערך לשיעור ייצוג של כ-2.7%, שיעור ייצוג נמוך במידה מחרידה, שכמעט ומכחיד לחלוטין מתודעתם של הצופים והמאזינים בישראל את קיומה של חברה המונה כחמישית מהאוכלוסייה.

בדיקה שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה פילחה את האייטמים שבהם בכל זאת הופיעו דוברים ומרואיינים ערבים. מבדיקה זו עולה כי מרבית האייטמים עסקו ברצח הנערה הנרייט קרא ברמלה. האירוע לא הוביל רק לעיסוק במעשה הרצח עצמו, אלא גם לדיונים כלליים יותר על רצח נשים בחברה הערבית. החרמתה של מירי רגב את טקס אקו"ם בשל ההחלטה של מירה עווד לשיר בו שיר של מחמוד דרוויש, הובילה גם היא למספר גבוה יחסית של אייטמים בהשתתפות דוברים ומרואיינים ערבים.

מספר ושיעור המרואיינים הערבים בתוכניות החדשות והאקטואליה המובילות, 11-17.6. מספר כלל המרואיינים (מלבד בערוצי "כאן") מתבסס על ממוצע שתי בדיקות שנעשו בחודשים ינואר 2016 וינואר 2017. מספר כלל המרואיינים בערוצי "כאן" מתבסס על ממוצע ארבעת השבועות הראשונים של שידורי התאגיד

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב ויחד עם יפעת מחקרי מדיה